PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 

URBANISME I TERRITORI

 

Més productes ecològics als menjadors escolars

Sobre les diferències entre nivells educatius, destaca el descens d’alumnes que fan extraescolars a l’ESO. A primària fan activitats un 80,8%, mentre que a l’ESO aquesta xifra se situa en un 72,3% del total.

Per barris, l’estudi apunta que els alumnes residents als sectors Centre, la Creu Alta i Gràcia són els que presenten una taxa d’activitats extraescolars per alumne més elevada (1,73 activitats per alumne, 1,48 i 1,41, respectivament) i es presenten índexs més baixos a mesura que els estudiants resideixen en barris o sectors més allunyats del centre (la Serra, Can Puiggener, Nord, Ca n’Oriac i la Creu de Barberà - Sud no arriben, de mitjana, a 1 activitat extraescolar per alumne).

Pel que fa al gènere, el percentatges de nois i noies que fan alguna activitat extraescolar és força equilibrat a infantil i primària (80% dels nens i 81% de les nenes), però la diferència va a més a l’ESO. En aquest nivell educatiu, un 75% dels nois fa alguna extraescolar, davant del 70% de les noies.

Si parlem de famílies d’activitats, hi ha més presència de nois als esports (el 63,6% dels practicants són nois) i més noies a les arts i idiomes (el 80,1% i el 56,6%). Entre les extraescolars a les quals no es produeix una diferenciació clara per sexes trobem l’atletisme, els esports aquàtics i la catequesi; a aquelles entre les quals predomina la presència dels nois hi ha el futbol, la informàtica o robòtica, els escacs, l’handbol i les arts marcials; i entre les que tenen majoria de noies, el ball o la dansa, el voleibol, l’hípica, el gimnàs o gimnàstica i el teatre.

Sobre el tipus d’activitat extraescolars que més fa l’alumnat en general, les tres que tenen més acceptació són, per aquest ordre, l’anglès (n’estudien el 22% dels alumnes), el futbol (18,4%) i el ball o dansa (12,2%). A continuació, trobem un grup format pels esports aquàtics, la música, les activitats de suport a l’estudi, el bàsquet, les arts marcials i la gimnàstica, amb percentatges de practicants que se situen entre el 5 i el 8% dels escolars. Amb un percentatge d’alumnes practicants més baix, destacar activitats com el teatre, els esports de raqueta, l’hoquei i patinatge, el voleibol i les arts plàstiques.

Motius per no fer extraescolars

A infantil i primària, un 19,2% dels alumnes no fa cap activitat extraescolar, però d’aquests, a una mica més de la meitat (el 54%) els agradaria fer-ne. A secundària, un 27,7% no fa cap extraescolar, però també són majoria (58%) els que voldrien fer-ne. Sobre els motius, cal tenir en compte que un elevat percentatge dels enquestats no va contestar la pregunta, sobretot a infantil i primària. Entre els que sí van respondre, el motiu principal a infantil i primària és que no els agradava cap de les propostes. A secundària s’apunta la manca de temps, no voler o no poder fer extraescolars, no trobar cap que els agradi, motius econòmics o d’estudis, etc.

Enquesta a 3.599 famílies

L’anàlisi impulsada per l’Ajuntament ha inclòs també una enquesta que han contestat 3.599 famílies de l’alumnat. Segons les dades, les activitats a les quals els infants i adolescents dediquen més temps són: jugar (97 minuts diaris), mirar la televisió (90 minuts diaris) i utilitzar aparells electrònics (85 minuts diaris). Activitats com la lectura baixen fins a 47 minuts diaris.

A banda d’això, cal assenyalar que els nens i nenes que no fan cap activitat extraescolar dediquen molt més temps (al voltant d’un 32% més) a activitats sedentàries com mirar la televisió o jugar amb aparells electrònics.

Un 15,7% d’alumnes fan les activitats extraescolars a l’escola, un 35,4% tant a l’escola com fora i un 48,9% fora de l’escola. D’aquí s’extreu que el temps educatiu es treballa a l’escola però també fora. Així mateix, destaca que tant les activitats proposades pel centre educatiu com les que l’alumnat fa fora obtenen una valoració molt positiva de les famílies.

Noves accions

Dins l'àmbit de les extraescolars i del lleure educatiu, des del Govern municipal s'ha mostrat la voluntat de continuar endavant amb les mesures que darrerament ja s'han posat en marxa i d'impulsar de noves, fomentant la participació de tots els agents educatius perquè el lleure educatiu de qualitat arribi a tothom i a tots els barris. En aquest sentit, es vol evitar que el poder adquisitiu de les famílies determini el nombre o qualitat de les activitats extraescolars dels infants.

 

També et pot interessar...