2021
Dissabte 26 de febrer de 2022 a les 19:00h
Ubicació: Pavelló del Nord
Diumenge 27 de febrer de 2022 a les 12:00h
Ubicació: Plaça de Sant Roc
Diumenge 27 de febrer de 2022 a les 17:00h
Ubicació: Recorregut per la ciutat
Diumenge 27 de febrer de 2022 a les 20:30h
Ubicació: Plaça Dr. Robert
Diumenge 27 de febrer de 2022 a les 21:00h
Ubicació: Racó del Campanar
Imatge d’un lactant del CEIF Can Puiggener i un infant del CEIP Tarlatana compartint un moment de joc al espai exterior
Fa 10 anys va néixer un vincle molt especial entre dues escoles veïnes: el CEIF Can Puiggener i el CEIP Tarlatana.
Tot va començar amb la voluntat i necessitat dels equips d’ambdues escoles de compartir projectes. Inicialment es va materialitzar aquest intercanvi mitjançant trobades programades entre els infants de 2-3 anys i els d’Educació Infantil del CEIP: els infants visitaven l’escola veïna, els feien propostes a les aules i als espais exteriors i compartien la jornada.
Més endavant, veient com fluïa aquesta vinculació, es va convidar als infants de primària a participar-hi també. Llavors van sorgir propostes on els infants més grans anaven a l’escola bressol per explicar contes, recitar poemes o cantar cançons. Així es van anar compartint molts moments educatius que feien que els més grans estiguessin motivats, engrescats i il·lusionats per poder anar amb els més petits i que els petits poguessin gaudir de propostes úniques que havien preparat els seus veïns més grans.
D’altra banda els dos centres, que participen en el Pla Educatiu d’Entorn, van organitzar conjuntament xerrades per donar a conèixer el projecte de l’escola de primària a les famílies de l’escola bressol.
Durant aquest pandèmia s’han hagut d’aturar temporalment aquestes trobades, però les escoles no han deixat de treballar conjuntament.
Fruit d’aquesta relació, el passat 5 de febrer va tenir lloc una nova jornada per compartir el projecte de l’escola Tarlatana amb les famílies del CEIF Can Puiggener. En aquesta ocasió la jornada va comptar amb la participació de 12 famílies del CEIF Can Puiggener, representants d’ambdós equips educatius així com la coordinació pedagògica de l’empresa que gestiona l’escola bressol, representants de la Inspecció del Departament d’Educació i del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Sabadell. Durant el matí les famílies van poder compartir neguits i dubtes, de cara al pas a P3 i van fer una visita pedagògica a l’escola Tarlatana, on van poder observar de primera mà els espais de l’escola i les propostes que s’ofereixen als infants, des d’infantil fins a sisè de primària.
A tenir en compte que quest any, el nou decret de matriculació de la Generalitat de Catalunya, permet oferir a totes aquelles famílies que tenen matriculats als seus infants a l’escola bressol CEIF Can Puiggener, siguin o no del barri, una plaça assegurada a l’escola Tarlatana, que presenta un projecte pensat, mimat i cuidat amb un equip humà bolcat en l’aprenentatge dels infants des d’una mirada significativa, manipulativa i d’acompanyament. També està previst que s’obri una altra línia de P3, arribant a tenir capacitat per 40 alumnes.

Imatge cedida per laSala, que és de l’espectacle BLÅfugl, representat durant el Festival elPetit 2021 (fotògraf: Artur Gavaldà)
Les escoles bressol municipals CEIF Arraona, CEIF Can Llong i CEIF Can Puiggener enguany han reprès la seva participació en el projecte Mestres que es mouen, el programa de formació per a mestres del centre de creació d’Arts per a les famílies, laSala, i que havia quedat interromput per l’inici de la pandèmia. Aquest projecte és un dels que configuren INTERSTICE, el qual té com a finalitat un canvi de paradigma en la incorporació de l’art de qualitat dins de l’educació, mitjançant la promoció d’espais d’aprenentatge mutu. Es desplega, entre d’altres, en les següents accions:
- L’apropament de l’art contemporani de qualitat a les escoles bressol, els centres d’educació infantil i primària.
- La promoció d’oportunitats de participació en experiències culturals i la reducció de les desigualtats en el seu accés.
- La millora del nivell de competències dels/de les mestres, per poder desenvolupar pràctiques estètiques en educació.
En aquest projecte hi participen la Universitat de Bath SPA (Regne Unit), la Universitat de Bolonya (Itàlia), la Universitat de Staävenger (Noruega) i la Universitat Autònoma de Barcelona, que el coordina. És un projecte co-finançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea i el Sepie.
Les escoles bressol abans esmentades, enguany, estan treballant estretament amb professionals de la Universitat de Staävenger i amb laSala (centre de creació d’Arts per a les famílies i infants de 0 a 14 anys i organitzadora del festival internacional d’Arts per a la primera infància, elPetit).
En aquest context, el passat novembre, 52 famílies i 10 educadors d’aquestes escoles bressol van poder gaudir del espectacle de dansa i comunicació musical Ocell Blau (BLÅfugl) de la companyia noruega Dybikdans (que està dirigida per la investigadora noruega Siri Dibwik de la Universitat de Staävenger) de manera gratuïta a través del programa Tàndem de l’Ajuntament de Sabadell.
El mateix novembre, 36 educadors i educadores del CEIF Can Llong, CEIF Can Puiggener i CEIF Arraona van participar en la formació Mestres que es mouen. Aquesta formació s’ofereix anualment des del 2016 i des de laSala amb l’objectiu de connectar artistes i mestres d’educació infantil i primària d’una manera més significativa i profunda, per treballar junts el llenguatg artístic com a forma de relació, comunicació i expressió amb infants. Aquest any la formació va comptar amb la participació de professionals de la Universitat de Staävenger i la companyia de dansa Dybwikdans.
A partir de l’experiència de l’espectacle i la formació Mestres que es mouen, la Universitat Autònoma de Barcelona s’està encarregant d’avaluar sistemàticament l’impacte d’aquestes experiències en els infants, els mestres i els artistes, mitjançant observacions a l’aula, entrevistes, trobades de reflexió i aprofundiment amb els equips educatius de les escoles bressol. Aquesta avaluació, juntament amb els projectes que estan duent a terme les altres universitats que participen en el projecte INTERSTICE, serà treballada en xarxa per desenvolupar estratègies metodològiques i materials pedagògics innovadors que puguin repercutir en la comunitat educativa i en la formació universitària de futures mestres.
Per saber-ne més podeu consultar la web i les xarxes del projecte: www.interstice.eu i @interstice_eu a twitter i instagram

Nova caseta del CEIF Joaquim Blume
Durant aquest curs 21-22 la voluntat de l’Ajuntament de Sabadell ha sigut continuar amb l’esforç per actualitzar a totes les escoles bressol municipals de Sabadell diferents elements del mobiliari, electrodomèstics i material tecnològic que havien anat quedant obsolets o que calia millorar, invertint-hi una suma total de 43.000€.
S’han renovat electrodomèstics essencials com rentaplats, forns, rentavaixelles, congeladors, rentadores i assecadores que són imprescindibles pel bon funcionament diari de les escoles bressol. També s’ha renovat part de l’equipament tecnològic amb noves càmeres fotogràfiques per poder immortalitzar el dia a dia dels infants, crear documentacions pedagògiques i seguir treballant en la millora continua de les pràctiques pedagògiques. També s’han adquirit equips de música, imprescindibles per treballar diferents propostes musicals, impressores i projectors, que serveixen tant per a tasques administratives i d’informació com per preparar propostes pels infants, etc.
Per altra banda s’han millorat els espais exteriors del CEIF Can Puiggener i del CEIF Vapor Buxeda. Al CEIF Can Puiggener s’ha instal·lat una tanca protectora al jardí d’1-2 anys. Per la seva banda, al CEIF Vapor Buxeda s’hi ha instal·lat un tancament baix per evitar els desbordaments de les escorces que es troben situades a la via d’accés del centre.
També s’ha fet una inversió en mobiliari pel dia a dia d’infants i educadores com cadires, tamborets, llits, taules i canviadors Pikler.
Finalment, s’han adquirit estructures i materials de joc pedagògicament reflexionats per afavorir el desenvolupament, tant a nivell cognitiu com motriu dels infants i que encaixen amb la línia pedagògica de les escoles bressol municipals, com són les estructures Pikler (balancins, rampes, túnels, cubs, escales), estructures de joc Waldorf, matalassos de psicomotricitat, mòduls de joc d’interior (com cuinetes) i d’exterior (taules de manipulació de sorra, mobles de cuinetes per exterior).
Aquestes inversions s’aniran complementant amb les properes inversions que estan previstes a nivell municipal.
Dilluns 28 de febrer de 2022 a les 09:15h
Ubicació: Edifici Consistorial
Dilluns 28 de febrer de 2022 a les 10:00h
Ubicació: Telemàtica