PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

Joguines sostenibles

joguines sostenibles

Obrador de la Sorra del CEIF Can Puiggener

 El joc i les joguines són indispensables durant el creixement i desenvolupament dels infants. En paraules del pedagog Francesco Tonucci “Jugar per a un infant és la possibilitat de retallar un trosset de món i manipular-lo per entendre’l”. I ara que venen les Festes de Nadal és una de les èpoques de l’any en què les famílies ens plantegem més com satisfer aquesta necessitat de joc dels infants i més dubtes se’ns poden generar a l’hora d’escollir els regals que els volem fer.

A més,  si tenim en compte l’esforç que actualment s’està fent per conscienciar la societat sobre l’emergència mediambiental que patim, com ho podem fer per compaginar els regals d’aquestes festes amb un consum responsable, conscient i el més sostenible possible? Podem transmetre als nostres fills aquests valors a través del nostre exemple? I tant!

Està demostrat que el consum infantil comença per les joguines, principalment, i que el model de consum que visquin en els primers anys de vida els condicionarà la resta. Per tant, el model que els donem en aquesta etapa que les famílies encara tenim el poder de decisió és molt important.

Una de les propostes que es treballa des de fa molts anys a les Escoles Bressol Municipals de Sabadell és l’ús d’objectes que no siguin de plàstic, ni joguines comercials, sinó objectes d’ús quotidià. Objectes fets de fusta, metall, roba, llana, pedra etc. que ofereixen una gran varietat d’estímuls sensorial i moltes possibilitats d’exploració, creativitat i joc simbòlic. Aquest tipus de proposta es coneix amb el nom de materials no estructurats.

Al no tenir una sola manera de ser utilitzats permeten posar en pràctica la imaginació així com habilitats manuals i intel·lectuals que els jocs excessivament dirigits (que només permeten fer una cosa i d’una sola manera o de la manera que indiquen les instruccions) no permeten fer.

Alhora, poden tenir un ús més perllongat en el temps ja que es poden anar adaptant al joc dels infants a mida que van creixent. Per exemple, si oferim una panera plena de peces de fusta un nadó les agafarà i se les posarà a la boca per conèixer les qualitats del material (textura, mida, pes…), un infant de 1 a 2 anys les utilitzarà per cobrir la necessitat d’omplir i buidar pots i els de 2 a 3 anys les poden convertir en carreteres o en menjar per cuinar…

Necessiteu més inspiració? A continuació us deixem una llista de diferents propostes de material no estructurat com les que podeu trobar a les nostres escoles:

  • Fustes polides sense una forma en concret
  • Còdols (pedres polides)
  • Estris de cuina de fusta o metall sense punxes ni que tallin (espàtules, cullerots, pinces,..)
  • Trossos de teixit (de diferents materials i textures)
  • Petxines
  • Anelles de fusta
  • Pots metàl·lics
  • I tot allò del vostre entorn que valoreu que no tingui risc d’ofec ni lesions!