CA EN ES

Joguines no sexistes

joguines no sexistes

Aula del CEIF Vapor Buxeda Nou

 Ara que s’acosten les Festes de Nadal, tot i que vulguem fugir del consumisme extrem, és pràcticament inevitable que apareguin noves joguines per casa o que ens plantegem fer regals als petits del nostre entorn.

Són moltes les influències a les que estem sotmeses i sotmesos a l’hora d’escollir la joguina que volem regalar: la publicitat, les organitzacions de les joguines a les botigues, els materials, els preus, els nostres gustos i vivències particulars, ... però, i si volem plantejar-nos regalar una joguina no sexista, com ho fem?

Primer de tot, hem de ser conscients que moltes botigues, catàlegs, anuncis de televisió, embolcalls de joguines, ... són sexistes. No és que indiquin literalment que una joguina només la poden fer servir les nenes o els nens. És una qüestió més subtil i caldrà que ens fixem en què atribueixen a les joguines uns clars rols que tradicionalment es relacionen amb un gènere en concret: rols d’acció i motricitat per als nens i jocs de cures, tasques reproductives i de la llar per a les nenes.

Malgrat aquests estímuls que ens poden condicionar, hem de tenir present que les joguines, per si mateixes, no són sexistes. És a dir, cap joguina requereix característiques específiques que vinguin determinades per les nostres diferències biològiques. El fet d’atribuir que una joguina sigui de nen o de nena es fa des la mirada de l’adult. I que el fet de jugar amb un tipus de joguina no determina la sexualitat ni el gènere d'un infant.

Per això, per regalar joguines evitant el sexisme, hem d’ampliar la mirada, reflexionar sobre els nostres possibles prejudicis i ser molt conscients que els infants tenen dret i han de poder jugar amb tot tipus de joguines sense que el seu gènere tingui importància a l’hora d’oferir-los-les. Per tant, l’elecció de la joguina en qüestió s’haurà de fer tenint en compte les necessitats i els interessos de l’infant i l’etapa evolutiva en la qual es troba i sempre serà l’infant mateix qui acabarà donant-li l’ús que consideri. Com afirma el divulgador en temes d’educació Pablo R. Boj “Que l’infant decideixi a què vol jugar, no que la joguina li digui com ha de jugar”.

Hem de tenir molt present aquesta necessitat d’ampliar la mirada i hem de ser conscients que el material de joc que s’ofereix en aquesta etapa és una part molt important de la construcció social i mental dels infants, perquè esdevé un mitjà amb el qual es poden transmetre models i patrons d’igualtat i respecte. És per això que, a les escoles bressol municipals de Sabadell, des del 2018, s’estan fent formacions específiques en coeducació a tots els equips educatius on, d’entre molts dels aspectes que es tenen en compte en la coeducació, també es reflexiona sobre com evitar el sexisme en les joguines de les escoles bressol.

A més, properament s’organitzarà a cada centre una sessió informativa dirigida a les famílies per parlar de la importància de la coeducació a casa i a l’escola.