PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

Com preparem el Nadal a les escoles bressol

Visita al Tió a Escola Bressol Arraona

Visita al Tió al CEIF Arraona

En aquesta ocasió visitem una de les 11 escoles bressol municipals: el CEIF Arraona. Aquesta escola bressol, situada al barri dels Merinals, acull actualment infants de 0 a 3 anys i a les seves famílies.  Conversem amb la seva directora, la Lidia Ferrer, sobre com es viuen les festes de Nadal en aquest centre.

  • Quin significat té el Nadal al vostre centre?

La celebració del Nadal és un dels temes que sempre estan sobre la taula quan els equips o les direccions fem reflexions sobre la nostra tasca educativa. És per aquest motiu que, amb els anys, s’ha anat transformant aquesta festa abans impregnada de motius estretament lligats amb la religió, com és el pessebre, per acollir una celebració cultural, que no exclogui ningú, on tothom pugui trobar un espai i sentir-se'n part.

El nostre entorn immediat, al barri dels Merinals, té una gran riquesa i diversitat cultural i nosaltres, com a escola inclusiva i com a professionals compromeses amb el respecte i la igualtat, no ens podem permetre que cap infant ni cap família es senti fora del que passa dins l’escola.

  • Com el plantegeu a nivell educatiu? Quines activitats feu?

Incorporem l’arribada del Nadal a la realitat de l’escola respectant la nostra línia metodològica. Així doncs, a les estances arriben propostes i experimentacions amb elements propis d’aquesta època; paneres i ampolles sensorials amb textures, colors i olors que relacionem amb l’hivern  i amb el nadal.

La música, que ens acompanya a diari com una part essencial del nostre dia a dia, s’omple ara de nadales i cançons tradicionals. Hi ha famílies que porten objectes típicament nadalencs com les panderetes i les acollim a les estances com un element de joc més, donant resposta a l’interès propi dels infants per jugar i descobrir de forma lliure.

Però per sobre de tot, l’estrella d’aquestes dates, és el nostre Tió, al qual donem lloc com a tradició cultural. Esperem la seva arribada a l’escola i compartim amb ell les setmanes prèvies. Els infants surten de les estances i li porten fruita, l’acaronen, vigilen amb curiositat si va menjant i nosaltres, com a adults, només podem acompanyar aquesta il·lusió. Les seves cares d’emoció i sorpresa no tenen preu.    

  • Es té en compte la diversitat cultura? En quins aspectes?

Com deia abans, a la nostra escola tenim la sort de gaudir d’una rica diversitat cultural que sentim com a una oportunitat per als infants, per a les famílies i també per a nosaltres com a equip de professionals.

Mitjançant els nostres canals de comunicació amb les famílies, anem documentant i traslladant el que passa a les estances, així, podem acostar les tradicions a aquelles famílies que les desconeixen i, de la mateixa manera, les convidem a compartir amb nosaltres les seves tradicions i que formin part també de l’experiència de l’escola i dels infants.

  • Creieu que és una celebració on es poden destacar certs valors? Quins?

Precisament d’aquesta riquesa cultural que ens envolta podem aprendre a viure aquestes festes des d’una vessant diferent, menys consumista i materialista.

No només com a escola, com a societat hauríem de ser capaces de mantenir tots els dies de l’any l’esperit que ens impregna per Nadal: la solidaritat, el respecte, l’empatia, les ganes de compatir moments plegades, de ser millors i de sentir-nos més a prop. Tenim 365 dies per ser millors persones, aprofitem-los!

  • A nivell menjador, s’incorporen ‘receptes’ o ‘àpats’ relacionats?

Dins els nostres menús, acuradament treballats per una dietista, amb productes ecològics i de temporada, sempre trobem un espai, l’últim dia d’escola, per a la tradicional escudella de Nadal. Infants i educadores la gaudim ben bé com la de casa i és una d’aquelles coses marcades al calendari. A banda de fer un brou de primera, l’Eva, la nostra cuinera, l’adapta a qualsevol necessitat individual, tant en casos d’intolerància alimentària com en d’altres d’arrel cultural o religiosa. Però aquell dia, com la resta de dies de l’any, tothom té el mateix menjar a taula.