Ja fa aproximadament un mes que, amb l’inici del curs escolar, vam encetar el procés de familiarització.
Un procés de familiarització que enguany s’ha vist novament condicionat pel marc de la pandèmia de la Covid-19. L’Ajuntament de Sabadell està aplicant el Pla d’Actuació per al curs 2021-2022 adreçat als centres educatius (redactat pel Departament d’Educació de la Generalitat i el Departament de Salut) que té com a objectiu fer de l’escola un entorn segur amb el risc mínim assumible, i que afavoreix les condicions perquè els centres educatius puguin contribuir al control de l’epidèmia i a la ràpida identificació dels casos i de contactes.
A l’escola bressol parlem de familiarització per referir-nos al procés en què cada infant i la seva família comencen a construir i teixir relacions amb les persones i els espais de les escoles bressol.
Aquest procés de familiarització s’inicia per tothom el mateix dia que comencen a tenir contacte amb l’escola però és viscut per cada infant i la seva família d’una manera particular. Són uns moments emocionalment intensos on el descobrir, el riure i el jugar es barregen amb l’enyorança provocada per la separació.
Cada infant necessita el seu propi temps per transitar en aquest procés i, al tractar-se d’edats en què el llenguatge oral encara no està assolit plenament, els infants poden processar i expressar totes aquestes noves experiències a través de canvis en la seva conducta o en els seus hàbits.
Els canvis més freqüents que ens podem trobar poden ser alteracions en el son o la gana o canvis d’humor més acusats. Però el pas del temps i l’acompanyament dels adults (famílies i docents) des de la calma, la serenitat i la confiança, posant paraules als sentiments i respectant el temps únic de cadascú, donen lloc a la regularització d’aquestes manifestacions.
És quan l’infant ja reconeix l’escola bressol com una part més del seu dia a dia i desenvolupa un sentiment de pertinença a l’escola com una espai més de la seva vida familiar.
|