#DESEMBRE 2021 (Especial Nadal)
 

Com preparem el Nadal a les escoles bressol

Visita al Tió a Escola Bressol Arraona

Visita al Tió al CEIF Arraona

En aquesta ocasió visitem una de les 11 escoles bressol municipals: el CEIF Arraona. Aquesta escola bressol, situada al barri dels Merinals, acull actualment infants de 0 a 3 anys i a les seves famílies.  Conversem amb la seva directora, la Lidia Ferrer, sobre com es viuen les festes de Nadal en aquest centre.

  • Quin significat té el Nadal al vostre centre?

La celebració del Nadal és un dels temes que sempre estan sobre la taula quan els equips o les direccions fem reflexions sobre la nostra tasca educativa. És per aquest motiu que, amb els anys, s’ha anat transformant aquesta festa abans impregnada de motius estretament lligats amb la religió, com és el pessebre, per acollir una celebració cultural, que no exclogui ningú, on tothom pugui trobar un espai i sentir-se'n part.

El nostre entorn immediat, al barri dels Merinals, té una gran riquesa i diversitat cultural i nosaltres, com a escola inclusiva i com a professionals compromeses amb el respecte i la igualtat, no ens podem permetre que cap infant ni cap família es senti fora del que passa dins l’escola.

  • Com el plantegeu a nivell educatiu? Quines activitats feu?

Incorporem l’arribada del Nadal a la realitat de l’escola respectant la nostra línia metodològica. Així doncs, a les estances arriben propostes i experimentacions amb elements propis d’aquesta època; paneres i ampolles sensorials amb textures, colors i olors que relacionem amb l’hivern  i amb el nadal.

La música, que ens acompanya a diari com una part essencial del nostre dia a dia, s’omple ara de nadales i cançons tradicionals. Hi ha famílies que porten objectes típicament nadalencs com les panderetes i les acollim a les estances com un element de joc més, donant resposta a l’interès propi dels infants per jugar i descobrir de forma lliure.

Però per sobre de tot, l’estrella d’aquestes dates, és el nostre Tió, al qual donem lloc com a tradició cultural. Esperem la seva arribada a l’escola i compartim amb ell les setmanes prèvies. Els infants surten de les estances i li porten fruita, l’acaronen, vigilen amb curiositat si va menjant i nosaltres, com a adults, només podem acompanyar aquesta il·lusió. Les seves cares d’emoció i sorpresa no tenen preu.    

  • Es té en compte la diversitat cultura? En quins aspectes?

Com deia abans, a la nostra escola tenim la sort de gaudir d’una rica diversitat cultural que sentim com a una oportunitat per als infants, per a les famílies i també per a nosaltres com a equip de professionals.

Mitjançant els nostres canals de comunicació amb les famílies, anem documentant i traslladant el que passa a les estances, així, podem acostar les tradicions a aquelles famílies que les desconeixen i, de la mateixa manera, les convidem a compartir amb nosaltres les seves tradicions i que formin part també de l’experiència de l’escola i dels infants.

  • Creieu que és una celebració on, malgrat l’arrel cristiana, es poden destacar certs valors? Quins?

Precisament d’aquesta riquesa cultural que ens envolta podem aprendre a viure aquestes festes des d’una vessant diferent, menys consumista i materialista.

No només com a escola, com a societat hauríem de ser capaces de mantenir tots els dies de l’any l’esperit que ens impregna per Nadal: la solidaritat, el respecte, l’empatia, les ganes de compatir moments plegades, de ser millors i de sentir-nos més a prop. Tenim 365 dies per ser millors persones, aprofitem-los!

  • A nivell menjador, s’incorporen ‘receptes’ o ‘àpats’ relacionats?

Dins els nostres menús, acuradament treballats per una dietista, amb productes ecològics i de temporada, sempre trobem un espai, l’últim dia d’escola, per a la tradicional escudella de Nadal. Infants i educadores la gaudim ben bé com la de casa i és una d’aquelles coses marcades al calendari. A banda de fer un brou de primera, l’Eva, la nostra cuinera, l’adapta a qualsevol necessitat individual, tant en casos d’intolerància alimentària com en d’altres d’arrel cultural o religiosa. Però aquell dia, com la resta de dies de l’any, tothom té el mateix menjar a taula.

 
 

Com mantenir les rutines escolars al Nadal

rutines a les vacances

 Rutina d'higiene al CEIF Espronceda

En època de vacances totes les famílies anem a un altre ritme i horaris. És per això que, per molt que ens esforcem, els infants també hi van.

Sí que és cert que als infants d’entre 0 i 3 anys les rutines els donen seguretat, tranquil·litat i els permeten anticipar el que passarà a continuació. Tanmateix, massa rutines poden acabar avorrint o creant inflexibilitat. Per tant, la clau és un equilibri entre ambdues opcions.

Però durant les vacances molts dies són imprevisibles: entre àpats a casa de familiars, passejades per la ciutat il·luminada, escapades a la muntanya,... els infants perceben que la família també va a un altre ritme. Són uns dies d’estímuls diferents i on és molt complicat mantenir al 100% les rutines escolars.

Així doncs, no cal seguir cap rutina durant les vacances? Sí que cal. Com a adults hem de vetllar perquè les rutines de son i gana estiguin cobertes i en horaris més o menys adients perquè aquests canvis no provoquin malestar o moments desbordaments emocionals (que els infants expressen a través de plors o rebequeries).

 

Recomanacions i aspectes a tenir en compte

  • Els horaris dels adults no són els mateixos que els dels infants: ells van més a poc a poc i necessiten més temps.
  • Si esmorzen a la mateixa hora que quan van a l’escola i estan acostumats a dinar a les 12h, per posar un exemple, podem oferir el dinar en aquest horari tranquil·lament i després ja dinarem la resta amb la família.  Si l’infant s’ha d’esperar a dinar a les 14h probablement la criatura estarà cansada i quan toqui dinar ja no tindrà gana i començarem amb una roda de mala alimentació i mal descans que desencadenarà amb malestar i desbordament emocional.
  • Procurem mantenir les seves estones i hores de son: si normalment fan migdiada, si és possible, es pot buscar una habitació tranquil·la perquè pugui descansar una mica; en cas contrari ser conscients que no podrem allargar el dinar fins les 19h del vespre si no ha descansat.

Aquestes són algunes recomanacions, però recordeu que cada família, cada situació i cada infant són diferents. Hem de ser conscients que aquestes festes els infants rebran més estímuls dels habituals, aniran a deshores i és molt provable que canviïn les seves pautes de descans. Però un cop tots tornem a la rutina escolar els infants podran recuperar els ritmes habituals amb més facilitat que al setembre ja que no seran nous per ells.

Recordeu: la millor rutina és omplir aquests dies de records, abraçades i petons.

* Text facilitat per INCOOP

 
 

Joguines sostenibles

joguines sostenibles

Obrador de la Sorra del CEIF Can Puiggener

 El joc i les joguines són indispensables durant el creixement i desenvolupament dels infants. En paraules del pedagog Francesco Tonucci “Jugar per a un infant és la possibilitat de retallar un trosset de món i manipular-lo per entendre’l”. I ara que venen les Festes de Nadal és una de les èpoques de l’any en què les famílies ens plantegem més com satisfer aquesta necessitat de joc dels infants i més dubtes se’ns poden generar a l’hora d’escollir els regals que els volem fer.

A més,  si tenim en compte l’esforç que actualment s’està fent per conscienciar la societat sobre l’emergència mediambiental que patim, com ho podem fer per compaginar els regals d’aquestes festes amb un consum responsable, conscient i el més sostenible possible? Podem transmetre als nostres fills aquests valors a través del nostre exemple? I tant!

Està demostrat que el consum infantil comença per les joguines, principalment, i que el model de consum que visquin en els primers anys de vida els condicionarà la resta. Per tant, el model que els donem en aquesta etapa que les famílies encara tenim el poder de decisió és molt important.

Una de les propostes que es treballa des de fa molts anys a les Escoles Bressol Municipals de Sabadell és l’ús d’objectes que no siguin de plàstic, ni joguines comercials, sinó objectes d’ús quotidià. Objectes fets de fusta, metall, roba, llana, pedra etc. que ofereixen una gran varietat d’estímuls sensorial i moltes possibilitats d’exploració, creativitat i joc simbòlic. Aquest tipus de proposta es coneix amb el nom de materials no estructurats.

Al no tenir una sola manera de ser utilitzats permeten posar en pràctica la imaginació així com habilitats manuals i intel·lectuals que els jocs excessivament dirigits (que només permeten fer una cosa i d’una sola manera o de la manera que indiquen les instruccions) no permeten fer.

Alhora, poden tenir un ús més perllongat en el temps ja que es poden anar adaptant al joc dels infants a mida que van creixent. Per exemple, si oferim una panera plena de peces de fusta un nadó les agafarà i se les posarà a la boca per conèixer les qualitats del material (textura, mida, pes…), un infant de 1 a 2 anys les utilitzarà per cobrir la necessitat d’omplir i buidar pots i els de 2 a 3 anys les poden convertir en carreteres o en menjar per cuinar…

Necessiteu més inspiració? A continuació us deixem una llista de diferents propostes de material no estructurat com les que podeu trobar a les nostres escoles:

  • Fustes polides sense una forma en concret
  • Còdols (pedres polides)
  • Estris de cuina de fusta o metall sense punxes ni que tallin (espàtules, cullerots, pinces,..)
  • Trossos de teixit (de diferents materials i textures)
  • Petxines
  • Anelles de fusta
  • Pots metàl·lics
  • I tot allò del vostre entorn que valoreu que no tingui risc d’ofec ni lesions!
 
 

Joguines no sexistes

joguines no sexistes

Aula del CEIF Vapor Buxeda Nou

 Ara que s’acosten les Festes de Nadal, tot i que vulguem fugir del consumisme extrem, és pràcticament inevitable que apareguin noves joguines per casa o que ens plantegem fer regals als petits del nostre entorn.

Són moltes les influències a les que estem sotmeses i sotmesos a l’hora d’escollir la joguina que volem regalar: la publicitat, les organitzacions de les joguines a les botigues, els materials, els preus, els nostres gustos i vivències particulars, ... però, i si volem plantejar-nos regalar una joguina no sexista, com ho fem?

Primer de tot, hem de ser conscients que moltes botigues, catàlegs, anuncis de televisió, embolcalls de joguines, ... són sexistes. No és que indiquin literalment que una joguina només la poden fer servir les nenes o els nens. És una qüestió més subtil i caldrà que ens fixem en què atribueixen a les joguines uns clars rols que tradicionalment es relacionen amb un gènere en concret: rols d’acció i motricitat per als nens i jocs de cures, tasques reproductives i de la llar per a les nenes.

Malgrat aquests estímuls que ens poden condicionar, hem de tenir present que les joguines, per si mateixes, no són sexistes. És a dir, cap joguina requereix característiques específiques que vinguin determinades per les nostres diferències biològiques. El fet d’atribuir que una joguina sigui de nen o de nena es fa des la mirada de l’adult. I que el fet de jugar amb un tipus de joguina no determina la sexualitat ni el gènere d'un infant.

Per això, per regalar joguines evitant el sexisme, hem d’ampliar la mirada, reflexionar sobre els nostres possibles prejudicis i ser molt conscients que els infants tenen dret i han de poder jugar amb tot tipus de joguines sense que el seu gènere tingui importància a l’hora d’oferir-los-les. Per tant, l’elecció de la joguina en qüestió s’haurà de fer tenint en compte les necessitats i els interessos de l’infant i l’etapa evolutiva en la qual es troba i sempre serà l’infant mateix qui acabarà donant-li l’ús que consideri. Com afirma el divulgador en temes d’educació Pablo R. Boj “Que l’infant decideixi a què vol jugar, no que la joguina li digui com ha de jugar”.

Hem de tenir molt present aquesta necessitat d’ampliar la mirada i hem de ser conscients que el material de joc que s’ofereix en aquesta etapa és una part molt important de la construcció social i mental dels infants, perquè esdevé un mitjà amb el qual es poden transmetre models i patrons d’igualtat i respecte. És per això que, a les escoles bressol municipals de Sabadell, des del 2018, s’estan fent formacions específiques en coeducació a tots els equips educatius on, d’entre molts dels aspectes que es tenen en compte en la coeducació, també es reflexiona sobre com evitar el sexisme en les joguines de les escoles bressol.

A més, properament s’organitzarà a cada centre una sessió informativa dirigida a les famílies per parlar de la importància de la coeducació a casa i a l’escola.

 
 

Us desitgem bones festes!

postal nadal educacio

 

El Servei d'Educació de l'Ajuntament de Sabadell us desitja bones festes!

 
 
     
 
L’Ajuntament de Sabadell tractarà les dades personals necessàries per a l’activitat del servei d’Educació , amb la finalitat de gestionar i fer difusió de temes de l’àmbit educatiu, en els termes que estableix el Reglament Europeu de Protecció de Dades RGPD 2016/679 i altra legislació vigent.
Les vostres dades no seran cedides a cap altra persona, sense la vostra autorització explícita. Podeu accedir a les vostres dades, rectificar-les o suprimir-les, oposar-vos al tractament i sol·licitar-ne la limitació, enviant la vostra sol·licitud a qualsevol oficina del Servei d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Sabadell o enviant un correu electrònic a educacio@ajsabadell.cat. Les vostres dades es conservaran mentre no se’n sol·liciti la supressió .