La ciutat és més autosuficient davant del canvi climàtic

Sabadell posa en marxa la seva planta potabilitzadora i es consolida com una ciutat líder en la gestió eficient d’un recurs crític com és l’aigua. La nova instal·lació, ubicada a la Serra d’en Camaró, permet recuperar fins a mil milions de litres d’aigua freàtica cada any (1 hm3), l’equivalent al consum d’unes 6.800 famílies. Així, s’incrementa l’aprofitament d’aigua pròpia i es redueix la dependència de recursos externs.
La infraestructura permet incorporar a la xarxa les aigües provinents dels pous i mines del riu Ripoll, del Parc Catalunya i de la mina Marí Vinyals. Fins ara, aquests recursos es destinaven principalment a usos com el reg o el llac del parc, però a partir d’ara es podran utilitzar per al consum amb totes les garanties sanitàries. Es preveu que la planta tracti un cabal de 97,5 m³ per hora.
La incorporació d’aquest nou recurs no comportarà cap canvi en el consum ciutadà. L’aigua serà tractada en diferents etapes i posteriorment es bombejarà fins al dipòsit de Can Llong, on es barrejarà amb l’aigua provinent d’Aigües Ter Llobregat (ATL) per garantir-ne la homogeneïtat.
El projecte suposa un pas endavant en la reducció de la dependència de la compra d’aigua a la xarxa d’ATL i en la millora de l’eficiència en la gestió d’un recurs cada vegada més escàs i sotmès a variabilitat climàtica. En aquest sentit, la nova infraestructura reforça la capacitat de Sabadell per afrontar episodis de sequera i consolida l’aposta per la diversificació de recursos hídrics.
Amb aquesta nova planta i l’ampliació que s’ha fet en els últims anys de la xarxa d’aigua freàtica, es multiplica per 10 la quantitat d’aigua freàtica recuperada, que abans era de 95.000 m3 a l’any. El projecte ha suposat una inversió superior als 965.000 euros, dels quals 500.000 provenen d’una subvenció de l’Agència Catalana de l’Aigua. La infraestructura completa el projecte Sabadell Aigua Circular (Biotop), impulsat per l’Ajuntament i Aigües Sabadell per potenciar la resiliència hídrica de la ciutat. Amb l’aprofitament de l’aigua procedent del subsòl i alhora l’impuls de l’aigua regenerada, la ciutat recuperarà anualment 2 hm3 d’aigua.
Així, amb la nova potabilitzadora, Sabadell combina el subministrament extern amb la recuperació i aprofitament de recursos propis, configurant un model híbrid que millora l’eficiència, la sostenibilitat i la seguretat hídrica de la ciutat.