PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES
09
Setembre
2025

La inversió municipal per posar a punt les escoles i adaptar-les al canvi climàtic suma enguany més de 6 milions d’euros

La inversió municipal per posar a punt les escoles i adaptar-les al canvi climàtic suma enguany més de 6 milions d’euros

Els nous tendals per generar ombra als patis, que ja s’han començat a instal·lar aquest estiu, o posar ventiladors a les aules són dues de les accions que marcaran el curs 25-26 a les escoles de Sabadell, dins l’aposta municipal per adaptar els centres educatius al canvi climàtic. Alhora, l’Ajuntament ha continuat treballant els darrers mesos perquè els equipaments estiguin en les millors condicions possibles, renovant la pintura integral d’alguns centres o amb actuacions a les cuines i menjadors i també amb noves accions als entorns escolars. Amb tot plegat, la inversió municipal suma enguany més de 6 milions d’euros.

Paral·lelament, aquest curs es consolida el compromís municipal per l’equitat i la igualtat d’oportunitats, tot vetllant per la cohesió social i l’èxit educatiu.  Dins aquest àmbit, s’han impulsat els programes musicals per fomentar la creativitat i enfortir els aprenentatges i enguany s’ampliaran els centres públics participants, arribant a prop de 750 infants, un 33% més que l’any anterior. I també aquest curs creixen els programes per millorar la comprensió lectora, entre els quals els laboratoris de lectura i d’arts escèniques a migdia, que arribaran a 864 infants, 200 més que l’any passat. 

De tot plegat s’ha parlat avui en la visita d’inici de curs, en aquesta ocasió a l’Escola Roureda i a la qual ha assistit l’alcaldessa, Marta Farrés, i el regidor d’Educació, Manuel Robles.

Enguany inicien el nou curs escolar 30.218 nens i nenes, en el tram que va d’escola bressol (en la seva oferta pública) fins a 4t d’ESO (oferta global): 1.227 infants a les escoles bressol públiques, 18.549 als centres de 2n cicle d’educació infantil i primària i 10.442 als centres d’educació secundària obligatòria.

Tendals a 47 centres i un miler de ventiladors a les escoles de la ciutat

Després de l’experiència pilot realitzada a l’escola bressol municipal Joaquim Blume el curs passat, el projecte d’umbracles als patis impulsat per l’Ajuntament arribarà a 47 centres públics de la ciutat (37 centres de primària i 10 escoles bressol municipals), amb una inversió de l’entorn del milió i mig d’euros. Amb aquesta voluntat, aquest estiu ja s’han instal·lat tendals als patis de les escoles Roureda, Can Rull i Can Deu i ara al setembre es continuarà endavant, arribant paulatinament a tots els centres previstos. 

Als patis s’hi han fet, a més, altres millores. En són exemples la reparació de parapilotes a les escoles Can Llong, Cifuentes i Concòrdia i la reparació de la solera del pati a l’Escola Pau Casals i del paviment a un pati de l’Escola La Romànica, entre altres.

Pel que fa a la climatització dels equipaments educatius, les properes setmanes es començaran a instal·lar prop d’un miler de ventiladors a 33 centres públics (una trentena d’escoles d’infantil i primària i educació especial i tres escoles d’adults).

Així mateix, aquest  estiu s’ha fet un important esforç per afavorir el confort climàtic a les escoles bressol municipals mentre es fa tot el procés administratiu per renovar la climatització d’aquests centres. Així, s’han instal·lat 4 aparells de climatització a les escoles bressol Can Puiggener, Arraona, Joaquim Blume i Vapor Buxeda Nou i s’han ubicat una quarantena de pingüins a diferents centres.

Més de 2 milions d’euros per renovar pintura i revestiments

Dins l’objectiu de mantenir els centres en les millors condicions possibles l’Ajuntament destina més de 2 milions d’euros a renovar-ne la pintura i els revestiments. Després de finalitzar l’actuació a l’Escola Concòrdia, ara s’estan pintant les escoles Floresta i Juan Ramon Jimenez (aquesta darrera amb plans d’ocupació del Vapor Llonch) i també s’està fent el repicat i revestiment de façanes interiors a l’escola bressol Vapor Buxeda Nou. Així mateix, es treballa per arribar a set escoles més: a hores d’ara ja s’estan licitant els projectes de Roureda i Calvet d’Estrella i es treballa en els de Sallarès i Pla, Miquel Carreras, La Romànica, Joanot Alisanda i La Trama.

Les millores als menjadors són una altra de les línies d’actuació municipal. En aquest marc, s’ha reformat la zona d’office i menjador de l’Escola Joan Maragall i s’han pres mesures d’aïllament acústic als menjadors de tres escoles més (Sant Julià, Joan Montllor i Miquel Carreras).

Continua la renovació d’entorns escolars

Després de les nombroses actuacions portades a terme aquest mandat i que han inclòs la millora de la senyalització als entorns de més de 90 centres educatius, la millora integral dels entorns de les escoles Sant Julià, Samuntada, Joaquim Blume, Amadeu Vives, Joan Montllor i enguany La Trama, com també el projecte per solucionar els problemes d’embassaments en l’accés a l’Escola Can Rull quan plovia, l’Ajuntament continua compromès amb una mobilitat escolar segura i sostenible. La renovació de la Via Alexandra revertirà positivament en els desplaçaments de la comunitat educativa de l’Escola i Escola Bressol Andreu Castells i també s’ha renovat darrerament la vorera del davant de l’Escola Teresa Claramunt. Així mateix, properament començarà la renovació dels entorns de l’Escola Tarlatana.

L’equitat i l’èxit educatiu, protagonistes

Al costat dels projectes per garantir la qualitat dels equipaments, l’Ajuntament continuarà promovent múltiples programes i accions per afavorir la igualtat d’oportunitats i l’equitat entre tot l’alumnat, vetllant per combatre l’abandonament escolar prematur i afavorint l’èxit educatiu. En aquesta línia, programes com l’A-cordant, A Ritme de Barri o Bressonic, per enfortir els aprenentatges a través de la música als centres educatius, amplien les escoles participants, passant de 9 a 12 en total i arribaran a un 33% més d’infants (uns 750 alumnes en xifres absolutes).

Amb l’objectiu de reforçar les competències vinculades amb la lectura i les lletres, els tallers de lectura i d’arts escèniques arribaran a un 25% més d’infants, superant els 860 participants. En total s’oferiran 72 tallers de migdia a 24 centres educatius.

D’altra banda, i per promoure la continuïtat formativa i reduir l’abandonament escolar prematur, continuen endavant iniciatives com la Fira Pro, que arribarà als 10 anys aquest curs, i entre els diversos programes s’impulsarà als instituts de secundària el projecte Estímul, perquè més d’una vintena d’alumnes de la ciutat facin estades en equipaments municipals. D’aquesta manera es volen reforçar els aprenentatges, oferint una educació més diversa i que afavoreixi la continuïtat d’aquests alumnes en el sistema formatiu.

2.000 usuaris més als patis oberts

Dins les actuacions vinculades amb el lleure, aquest estiu l’Ajuntament ha ampliat de 5 a 7 els patis oberts arreu de la ciutat. El balanç d’usuaris s’ha incrementat també notablement. Durant l’estiu 7.500 infants i adolescents han passat per aquests espais, 2.000 més que l’any anterior.

Categories Mobilitat, Sabadell Respira, Espai públic , Sabadell 2030, Educació Tags entorns escolars, inici curs escolar, refugis climàtics