Desembre 2021
Nova caseta del CEIF Joaquim Blume
Durant aquest curs 21-22 la voluntat de l’Ajuntament de Sabadell ha sigut continuar amb l’esforç per actualitzar a totes les escoles bressol municipals de Sabadell diferents elements del mobiliari, electrodomèstics i material tecnològic que havien anat quedant obsolets o que calia millorar, invertint-hi una suma total de 43.000€.
S’han renovat electrodomèstics essencials com rentaplats, forns, rentavaixelles, congeladors, rentadores i assecadores que són imprescindibles pel bon funcionament diari de les escoles bressol. També s’ha renovat part de l’equipament tecnològic amb noves càmeres fotogràfiques per poder immortalitzar el dia a dia dels infants, crear documentacions pedagògiques i seguir treballant en la millora continua de les pràctiques pedagògiques. També s’han adquirit equips de música, imprescindibles per treballar diferents propostes musicals, impressores i projectors, que serveixen tant per a tasques administratives i d’informació com per preparar propostes pels infants, etc.
Per altra banda s’han millorat els espais exteriors del CEIF Can Puiggener i del CEIF Vapor Buxeda. Al CEIF Can Puiggener s’ha instal·lat una tanca protectora al jardí d’1-2 anys. Per la seva banda, al CEIF Vapor Buxeda s’hi ha instal·lat un tancament baix per evitar els desbordaments de les escorces que es troben situades a la via d’accés del centre.
També s’ha fet una inversió en mobiliari pel dia a dia d’infants i educadores com cadires, tamborets, llits, taules i canviadors Pikler.
Finalment, s’han adquirit estructures i materials de joc pedagògicament reflexionats per afavorir el desenvolupament, tant a nivell cognitiu com motriu dels infants i que encaixen amb la línia pedagògica de les escoles bressol municipals, com són les estructures Pikler (balancins, rampes, túnels, cubs, escales), estructures de joc Waldorf, matalassos de psicomotricitat, mòduls de joc d’interior (com cuinetes) i d’exterior (taules de manipulació de sorra, mobles de cuinetes per exterior),...
Aquestes inversions s’aniran complementant amb les properes inversions que estan previstes a nivell municipal.
Proposta de Carnestoltes d'una aula de l'EBM La Romànica
La darrera setmana de febrer s’ha celebrat el Carnestoltes a Sabadell. Les escoles bressol municipals de Sabadell també han sigut partícips d’aquest celebració tradicional.
Tot i que cada escola ho celebra en concordança amb el seu projecte educatiu, i per això podem trobar lleugeres diferència de plantejament, totes tenen com a punt de partida el respecte envers els infants. Respecte pel seu moment maduratiu i les seves preferències personals.
Quan pensem en el Carnestoltes, el primer que ens ve a la ment a la immensa majoria són les disfresses. Però al igual que entre els adults podem trobar persones a qui agrada més o menys disfressar-se, passa el mateix amb els infants, amb l’afegitó que per disfressar-se i gaudir de “convertir-se en un altre” primer cal tenir clara la concepció d’un mateix. I aquest és un procés en què es troben immersos una gran majoria dels infants d’entre 0 i 3 anys. Per tant, les escoles bressol municipals acosten la tradició de Carnestoltes als infants incorporant detalls que la fan visible i parteixen de la voluntarietat de cada infant a l’hora de participar-hi.
Algunes escoles han posat l’enfoc en convertir el Carnaval en una part més del dia a dia dels infants, de les propostes i materials que les educadores preparen a les estances i a les quals els infants poden accedir segons el seu interès. En aquests espais podem trobar des de les disfresses més típiques, passant per complements o maquillatges que els infants poden fer servir lliurement segons les seves motivacions i inventiva.
D’altres escoles bressol han posat el protagonisme de la setmana en el Dijous Gras organitzant esmorzars o berenars amb les menges típiques d’aquest dia com són la botifarra, la truita i les coques de llardons. Quan la situació sanitària ho permetia aquest àpats es compartien amb les famílies i els infants. Tan bon punt la situació sanitària ho permeti els equips estan desitjant poder reprendre aquest tipus d’activitats amb famílies.
Un altre enfocament que podem trobar per incloure el Carnestoltes a les vides quotidianes dels infants han sigut les propostes de manipulació. Manipulació d‘elements que relacionem amb aquesta celebració com són el confeti, les serpentines, les màscares,... per tocar, remenar i llençar; omplir i buidar culleres, pots i recipients; enganxar-les a pasta de sal o fer-ne un collage.
Sigui quin sigui la proposta que adopta cada centre, sempre està encaminada a apropar el Carnestoltes als infants de manera molt vivencial i permetent que cada infant s’hi relacioni a partir dels seus propis interessos i motivacions, de manera que cadascun d’ells i elles, independentment de en quin moment maduratiu es trobin, s’hi sentin còmodes i segurs i en puguin gaudir al màxim.
Obrador de la Sorra del CEIF Can Puiggener
El joc i les joguines són indispensables durant el creixement i desenvolupament dels infants. En paraules del pedagog Francesco Tonucci “Jugar per a un infant és la possibilitat de retallar un trosset de món i manipular-lo per entendre’l”. I ara que venen les Festes de Nadal és una de les èpoques de l’any en què les famílies ens plantegem més com satisfer aquesta necessitat de joc dels infants i més dubtes se’ns poden generar a l’hora d’escollir els regals que els volem fer.
A més, si tenim en compte l’esforç que actualment s’està fent per conscienciar la societat sobre l’emergència mediambiental que patim, com ho podem fer per compaginar els regals d’aquestes festes amb un consum responsable, conscient i el més sostenible possible? Podem transmetre als nostres fills aquests valors a través del nostre exemple? I tant!
Està demostrat que el consum infantil comença per les joguines, principalment, i que el model de consum que visquin en els primers anys de vida els condicionarà la resta. Per tant, el model que els donem en aquesta etapa que les famílies encara tenim el poder de decisió és molt important.
Una de les propostes que es treballa des de fa molts anys a les Escoles Bressol Municipals de Sabadell és l’ús d’objectes que no siguin de plàstic, ni joguines comercials, sinó objectes d’ús quotidià. Objectes fets de fusta, metall, roba, llana, pedra etc. que ofereixen una gran varietat d’estímuls sensorial i moltes possibilitats d’exploració, creativitat i joc simbòlic. Aquest tipus de proposta es coneix amb el nom de materials no estructurats.
Al no tenir una sola manera de ser utilitzats permeten posar en pràctica la imaginació així com habilitats manuals i intel·lectuals que els jocs excessivament dirigits (que només permeten fer una cosa i d’una sola manera o de la manera que indiquen les instruccions) no permeten fer.
Alhora, poden tenir un ús més perllongat en el temps ja que es poden anar adaptant al joc dels infants a mida que van creixent. Per exemple, si oferim una panera plena de peces de fusta un nadó les agafarà i se les posarà a la boca per conèixer les qualitats del material (textura, mida, pes…), un infant de 1 a 2 anys les utilitzarà per cobrir la necessitat d’omplir i buidar pots i els de 2 a 3 anys les poden convertir en carreteres o en menjar per cuinar…
Necessiteu més inspiració? A continuació us deixem una llista de diferents propostes de material no estructurat com les que podeu trobar a les nostres escoles:
- Fustes polides sense una forma en concret
- Còdols (pedres polides)
- Estris de cuina de fusta o metall sense punxes ni que tallin (espàtules, cullerots, pinces,..)
- Trossos de teixit (de diferents materials i textures)
- Petxines
- Anelles de fusta
- Pots metàl·lics
- I tot allò del vostre entorn que valoreu que no tingui risc d’ofec ni lesions!
Aula del CEIF Vapor Buxeda Nou
Ara que s’acosten les Festes de Nadal, tot i que vulguem fugir del consumisme extrem, és pràcticament inevitable que apareguin noves joguines per casa o que ens plantegem fer regals als petits del nostre entorn.
Són moltes les influències a les que estem sotmeses i sotmesos a l’hora d’escollir la joguina que volem regalar: la publicitat, les organitzacions de les joguines a les botigues, els materials, els preus, els nostres gustos i vivències particulars, ... però, i si volem plantejar-nos regalar una joguina no sexista, com ho fem?
Primer de tot, hem de ser conscients que moltes botigues, catàlegs, anuncis de televisió, embolcalls de joguines, ... són sexistes. No és que indiquin literalment que una joguina només la poden fer servir les nenes o els nens. És una qüestió més subtil i caldrà que ens fixem en què atribueixen a les joguines uns clars rols que tradicionalment es relacionen amb un gènere en concret: rols d’acció i motricitat per als nens i jocs de cures, tasques reproductives i de la llar per a les nenes.
Malgrat aquests estímuls que ens poden condicionar, hem de tenir present que les joguines, per si mateixes, no són sexistes. És a dir, cap joguina requereix característiques específiques que vinguin determinades per les nostres diferències biològiques. El fet d’atribuir que una joguina sigui de nen o de nena es fa des la mirada de l’adult. I que el fet de jugar amb un tipus de joguina no determina la sexualitat ni el gènere d'un infant.
Per això, per regalar joguines evitant el sexisme, hem d’ampliar la mirada, reflexionar sobre els nostres possibles prejudicis i ser molt conscients que els infants tenen dret i han de poder jugar amb tot tipus de joguines sense que el seu gènere tingui importància a l’hora d’oferir-los-les. Per tant, l’elecció de la joguina en qüestió s’haurà de fer tenint en compte les necessitats i els interessos de l’infant i l’etapa evolutiva en la qual es troba i sempre serà l’infant mateix qui acabarà donant-li l’ús que consideri. Com afirma el divulgador en temes d’educació Pablo R. Boj “Que l’infant decideixi a què vol jugar, no que la joguina li digui com ha de jugar”.
Hem de tenir molt present aquesta necessitat d’ampliar la mirada i hem de ser conscients que el material de joc que s’ofereix en aquesta etapa és una part molt important de la construcció social i mental dels infants, perquè esdevé un mitjà amb el qual es poden transmetre models i patrons d’igualtat i respecte. És per això que, a les escoles bressol municipals de Sabadell, des del 2018, s’estan fent formacions específiques en coeducació a tots els equips educatius on, d’entre molts dels aspectes que es tenen en compte en la coeducació, també es reflexiona sobre com evitar el sexisme en les joguines de les escoles bressol.
A més, properament s’organitzarà a cada centre una sessió informativa dirigida a les famílies per parlar de la importància de la coeducació a casa i a l’escola.

[widgetkit id="1302" name="carnet 60+"]
Les persones associades a casals i entitats de gent gran poden ja beneficiar-se de descomptes en alguns espectacles culturals de Sabadell. Per mitjà del Carnet 60+, aquestes persones podran, si ho desitgen, aconseguir un 40% de descompte en un seguit d’espectacles de la programació cultural municipal. L’objectiu és doble: reforçar la idea dels beneficis de l’associacionisme i alhora acostar i fomentar entre el col·lectiu de persones grans l’accés a la cultura.
El Carnet 60+ és gratuït i el poden obtenir les persones empadronades a Sabadell més grans de 65 anys (o les de més de 60 que siguin jubilades o pensionistes) i que siguin sòcies d’un casal o entitat de persones grans de la ciutat. El descompte s’aplicarà presencialment, mostrant el carnet a les guixetes dels equipaments on es representen els espectacles.
Com tramitar el carnet 60+?
La tramitació dels carnets, gratuïts, personals i intransferibles, es pot realitzar als següents casals i entitats:
Nom de l'entitat | Adreça |
LLAR GENT GRAN CAN BORGONYÓ - CONCÒRDIA | C. de la Lusitània, 3 |
CLUB DE JUBILATS PLANADA DEL PINTOR | C. Caucas, 85 |
AGRUPACIÓ D'AVIS CREU DE BARBERÀ | C. de la Verge de la Paloma, 19-21 |
CLUB DE JUBILATS I PENSIONISTES DE CAN DEU | C. del Portal de la Floresta, 24 |
CASAL AMISTAT PER LA DONA | Ctra. de Prats de Lluçanès, 16 |
CLUB DE JUBILATS RDA. BELLESGUARD | Rda. de Bellesguard, 40 |
LOCAL SOCIAL PENSIONISTA CIFUENTES | C. Wagner, 40 |
LOCAL SOCIAL PENSIONISTA TORRE-ROMEU | C. de l' Anoia, s/n |
ASSOCIACIÓ CASAL GENT GRAN CAN PUIGGENER | Pl. del Primer de Maig, 1 |
AULA EXTENSIÓ UNIVERSITÀRIA GENT GRAN | Pl. de Sant Joan, 1 |
ASSOCIACIÓ CLUB AVIS PLAÇA VALLÈS | C. de la Unió, 100 |
ASSOCIACIÓ CASAL GENT GRAN CREU ALTA | C. de Castellar del Vallès, 224 |
CASAL DE GENT GRAN CAN RULL | Pl. d' Ovidi Montllor, 3 |
ASSOCIACIÓ GENT GRAN SABADELL GRÀCIA | C. de la Reina Elionor, 110 |
ASSOCIACIÓ CULTURAL PRIMER DE MAIG | C. de Sant Josep, 22 |
LLAR DE PENSIONISTES DE CA N’ORIAC | C. d' Arousa, 2 |
ARCO IRIS | C. de Campoamor, 93 |
LES CARDINES | C. de la Verge de la Paloma, 19 |
ASSOCIACIÓ GENT GRAN ESPLAI AVINGUDA | C. de Miquel Servet, 8 |
TRIA TU TEATRE | Ctra. de Prats de Lluçanès, 16 |
Espectacles de la temporada 21/22 inclosos al Carnet 60+:
Data | Hora | Espectacle | Gènere | Lloc |
12/03/2022 | 20:00 | ECOICA | Dansa | L'Estruch |
25/03/2022 | 20:00 | TEARS IN THE RAIN | Dansa | L'Estruch |
02/04/2022 | 18.00 | BYE BYE MONSTRE | Musical | La Faràndula |
03/04/2022 | 18.00 | LES IRRESPONSABLES | Teatre | Principal |
08/04/2022 | 20.30 | RÈQUIEM DE VERDI | Simfònica | La Faràndula |
22/04/2022 | 20.00 | QUANTA, QUANTA GUERRA | Teatre | L'Estruch |
29/04/2022 | 20.00 | TOCA TOC | Circ | L'Estruch |
30/04/2022 | 20.00 | LA BUFANDA i TRAVESSIA CÒSMICA | Dansa | L'Estruch |
30/04/2022 | 20:00 | SOBRE ELS DANYS DEL TABAC | Teatre | Principal |
21/05/2022 | 20.00 | MEOHANDIM | Dansa | L'Estruch |
28/05/2022 | 20.00 | L'ANTÍGONA DE SÒFOCLES | Teatre | Principal |
29/05/2022 | 18.00 | L'ANTÍGONA DE SÒFOCLES | Teatre | Principal |
03/06/2022 | 20.30 | LA NOVENA DE BEETHOVEN | Simfònica | La Faràndula |
03/06/2022 | 20.00 | MRD (Mort de riure) | Circ | Pati Estruch |
18/06/2022 | 20.00 | RUNA | Dansa | L'Estruch |


Assistents: Membres del Consell d'Administració d'Aigües Sabadell







