Tots els articles
Diumenge 8 d'octubre de 2023 a les 16:30h
Ubicació: Hotel Urpí
Dilluns 9 d'octubre de 2023 a les 09:30h
Ubicació: Edifici Consistorial INTRODUCCIÓ
L’Acord de París de 2015 adoptat en el marc de la Convenció de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic estableix l’objectiu mundial relatiu a l’adaptació, que consisteix en enfortir la resiliència i reduir la vulnerabilitat al canvi climàtic amb la finalitat de contribuir al desenvolupament sostenible i aconseguir una resposta d’adaptació adequada. En l'article 7 es reconeix que l’adaptació és un repte mundial que incumbeix a tothom, amb dimensions locals, subnacionals, nacionals, regionals i internacional, i el que és més important: que un increment dels nivells de mitigació pot reduir la necessitat d’esforços addicionals d’adaptació.
Així mateix, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la contaminació de l’aire com un important risc mediambiental per a la salut i considera que la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica poden reduir la càrrega de morbiditat derivada d’accidents cerebrovasculars, càncers de pulmó i pneumopaties cròniques i agudes, entre elles l’asma.
Igualment, la Declaració d’Emergència climàtica i ambiental del Parlament Europeu, de data 28 de novembre de 2019 “declara la situació d’emergència climàtica i mediambiental; demana a la Comissió, als Estats membres i a tots els agents mundials que adoptin urgentment les mesures concretes necessàries per combatre i contenir aquesta amenaça abans que sigui massa tard, i manifesta el seu propi compromís al respecte”.
En aquest context internacional i europeu, en relació amb la regulació de la mitigació dels impactes del canvi climàtic, l’Estat espanyol ha aprovat la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, de caràcter bàsic en la seva gran majoria. Aquesta Llei té per objecte assegurar el compliment, per part d’Espanya, dels objectius de l’Acord de París, adoptat el 12 de desembre de 2015, i promoure l’adaptació als impactes del canvi climàtic i la implantació d’un model de desenvolupament sostenible, entre d’altres aspectes.
Pel que fa a la normativa sectorial, l’article 16.4 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, estableix que les entitats locals, en l’àmbit de les seves competències, poden elaborar els seus propis plans i programes, amb la finalitat de complir els nivells establerts en la normativa corresponent, i els permet d’adoptar mesures de restricció total o parcial del trànsit, entre les quals s’inclouen les restriccions als vehicles més contaminants, a certes matrícules, a certes hores o en certes zones, entre altres.
A Catalunya, la Generalitat, els ens locals, les organitzacions i els agents socials i econòmics van subscriure recentment l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya, que s’inclourà al nou Pla de millora de la qualitat de l’aire de Catalunya, i on les parts signants acorden fer un pas endavant i assumir el compromís de treballar per implementar una Zones de Baixes Emissions a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants abans d’acabar l’any 2025, amb un model general comú adaptable a les diferents realitats territorials, socials i ambientals dels municipis, esdevenint una oportunitat de generalització, encara més gran, de les Zones de Baixes Emissions.
Per tot això, es fa necessària la implantació d'una Zona de Baixes Emissions de la ciutat de Sabadell, i l’aprovació d’una nova ordenança que reguli la restricció de la circulació de determinats vehicles en la mateixa, que incorpori els nous requeriments internacionals i els propis de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica.
QUÈ ÉS?
S'entén per Zona de Baixes Emissions l'àmbit delimitat per una administració pública, en l'exercici de les seves competències, dins del seu territori, de caràcter continu, i en el qual s'apliquen restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles per millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos amb efecte hivernacle, de conformitat amb la classificació dels vehicles pel seu nivell d'emissions d'acord amb el que estableixi el Reglament General de Vehicles vigent.
La Llei 7/2021 de canvi climàtic i transició energètica estableix que els municipis de més de 50.000 habitants han d’implantar zones de baixes emissions amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire i preservar la salut de la ciutadania.
Sabadell, amb més de 200.000 habitants, compta amb el suport econòmic del Fons Climàtic de la Generalitat de Catalunya i del Fons Next Generation per engegar el projecte de la Zona de Baixes Emissions Sabadell, amb l'objectiu de reduir les emissions de contaminants a l'atmosfera, principalment diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió (PM10), així com la contaminació acústica, que tenen una afectació directa en la salut de les persones.
Podeu consultar l’ordenança aprovada definitivament i tota la documentació de l'expedient a la Seu electrònica de l'Ajuntament clicant aquí.
ÀMBIT
L’àmbit contemplat a l'avantprojecte d'ordenança corresponent al barri del Centre, delimitat per la plaça de Catalunya, la ronda Zamenhof, el carrer Vilarrúbias, el carrers Brujas, carrer de l’Estació, carrer de Marquès de Comillas, carrer Latorre, carretera N-150 (en el tram entre carrer Latorre i ronda Ponent) i ronda Ponent. L' àrea té una superfície total d' 1,70 km2 i un perímetre de 5,15 km, i inclou una àrea de vianants de 0,21 km2 al seu centre. La distància màxima a recórrer des del perímetre al punt més interior són 1.200 m.

COM RECONÈIXER LA ZBE
L’àrea comptarà amb senyalització vertical que indiqui als conductors que accedeixen a la zona de baixes emissions. El control dels vehicles que accedeixin en aquesta zona es farà mitjançant lectura de matrícules.

COM HO FAN ALTRES CIUTATS?
Actualment, més de dos-centes ciutats europees fa anys que compten amb zones de baixes emissions amb restriccions als vehicles més contaminants per preservar la salut dels seus habitants. Molt a prop hi tenim exemples de ciutats que ja han implantat la ZBE com Sant Cugat, Sant Joan Despí, Hospitalet, Sant Adrià de Besòs o Barcelona.
Més informació:
Els vehicles que tinguin el distintiu ambiental B, C, ECO o 0 de la Direcció General de Trànsit (DGT) poden circular lliurement dins la ZBE tots els dies de l’any sense necessitat de sol·licitar cap permís ni fer cap tràmit.
![]()

Consulta el distintiu ambiental del teu vehicle a: https://zbe.cat/vehicles-check
- Veïnat empadronat dins la ZBE: Les persones que, el 19 de desembre de 2024 (entrada en vigor de l’Ordenança), estiguessin empadronades dins l’àmbit de la ZBE i tinguessin censat un vehicle sense etiqueta ambiental, disposaran d’autorització automàtica sense necessitat de fer tràmits.
- Persones amb plaça d’aparcament dins la ZBE: Tant si és de lloguer com en propietat, i a data d'entrada en vigor de l'Ordenança reguladora de la ZBE, es podrà sol·licitar autorització per accedir-hi sense restriccions horàries.
Com presentar la sol·licitud
Les sol·licituds d’exempció o autorització es podran presentar a partir del 15 de setembre de 2025 a través del web oficial zbe.cat.
Més informació
Totes les autoritzacions i exempcions disponibles, així com els requisits per a sol·licitar-les, es poden consultar al web zbe.cat.
L’avantprojecte d’Ordenança reguladora de la ZBE de Sabadell contempla les següents exempcions, autoritzacions i moratòries següents:
Exempcions a les mesures de restricció d’accés, circulació i estacionament de vehicles més contaminants a la ZBE.
1. No estan afectats per la restricció d’accés i circulació establerta a l’article 7 de l’Ordenança de la ZBE els vehicles més contaminants que pertanyin a alguna de les categories següents:
a) Vehicles destinats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda (VPMR).
b) Vehicles de serveis d’emergència i essencials. Es consideren serveis d’emergència i essencials els serveis mèdics, els serveis funeraris, protecció civil, bombers, policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.
c) Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic.
d) Vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE i que no estiguin identificats a la base de dades de la Direcció General de Trànsit.
Autoritzacions d’accés, circulació i estacionament a la ZBE.
1. Els vehicles més contaminants que pertanyin a alguna de les categories següents poden obtenir autorització per accedir, circular i estacionar a la ZBE de Sabadell:
A. Autoritzacions diàries
a) Autorització diària per accedir, circular i estacionar de forma esporàdica dins la ZBE (fins a 24 anuals):
(i) Vehicles que accedeixin, circulin i estacionin esporàdicament dins la ZBE.
(ii) Vehicles estrangers que no compleixen els requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE.
B. Autorització temporal per accedir, circular i estacionar de forma esporàdica a la ZBE en atenció al servei singular que presten:
(i) Vehicles singulars segons la classificació per criteris d’utilització establerts a l’annex 3 de l’Ordenança.
(ii) Vehicles que disposin d’una autorització específica de l’Ajuntament de Sabadell, per prestar serveis en activitats singulars, o en esdeveniments extraordinaris a la via pública o que hagin de realitzar una activitat singular i esporàdica.
(iii) Vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixin realitzar tractaments mèdics de forma periòdica.
(iv) Vehicles registrats al llibre taller electrònic de la Direcció General de Trànsit i amb els quals els tallers autoritzats duguin a terme proves de circulació o proves dinàmiques, d’acord amb el que s’estableixi a l’instrument jurídic que reguli el Registre de vehicles autoritzats a la ZBE.
C. Altres autoritzacions per accedir, circular i estacionar a la ZBE en funció de diferents situacions:
(i) Autorització temporal pels vehicles de les categories M2, M3, N1, N2 i N3 corresponents a la classificació establerta a l’annex 2 de la Directiva 2007/46/CE, del Parlament Europeu i del Consell, la persona titular dels quals acrediti el compliment de les dues circumstàncies següents:
- Que el vehicle constitueix un instrument necessari per a l’exercici de la seva activitat professional.
- Que li manquen com a màxim 5 anys de cotització en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), en el Règim General de la Seguretat Social, o en un altre règim alternatiu, per assolir l'edat legal de jubilació, de conformitat amb la legislació vigent.
(ii) Els vehicles les persones titulars dels quals acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l’indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau, i calculat a partir dels ingressos de la dita unitat familiar.
(iii). Autorització temporal pels vehicles les persones titulars dels quals acreditin la compra d’un vehicle de motor nou que compleixi els requisits tecnològics i d’emissions d’accés equivalents als distintius ambientals, d’acord amb allò establert en el Reglament del Registre de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions.
(iv). Autoritzacions temporals als vehicles dels residents que, en el moment de l’entrada en vigor de l’Ordenança, compleixin les següents condicions i les mantinguin en el temps:
1. El resident estigui empadronat dins de la ZBE.
2. El resident sigui titular del vehicle censat a la ZBE.
En el moment en que es produeixi un canvi de titularitat del vehicle o un canvi d’empadronament del titular del vehicle a fora de la ZBE, l’autorització atorgada en el seu dia quedarà automàticament sense efectes.
(v). Autorització temporal als vehicles que, en el moment de l’entrada en vigor de l’Ordenança, estiguin vinculats a la llicència de mercats ambulants ubicats dins de l’àmbit de la ZBE, d’acord amb els horaris i condicions que s’estableixin mitjançant reglament.
En el moment en que es produeixi un canvi de titularitat del vehicle, l’autorització atorgada en el seu dia quedarà automàticament sense efectes.
(vi). Autorització temporal als vehicles dels titulars que, en el moment d’entrada en vigor de l’Ordenança, disposin d’una plaça d’aparcament en propietat, d’un abonament o contracte de lloguer en un aparcament situat dins l'àmbit de la ZBE.
L’annex 2.2 l’avantprojecte d’Ordenança contempla els límits temporals màxims pels quals s’atorguen aquestes autoritzacions.
Període transitori per a l’aplicació de sancions per a vehicles classificats N1, N2, N3 i M2 i M3
S’estableix un període transitori addicional en l’inici de l’aplicació del procés sancionador pels vehicles N1 (furgonetes), N2 (furgons), N3 (camions) i M2 i M3 (autobusos i autocars), sent aquest el 1 de maig de 2026.
Podeu consultar tota la informació de l'expedient a la Seu electrònica de l'Ajuntament clicant aquí.
Amb l'objectiu de vetllar per la qualitat de l'aire i la salut pública, quan entri en vigor la zona de baixes emissions (ZBE) es restringirà la circulació dins la ZBE de tots aquells vehicles als quals no els correspon cap distintiu ambiental. Per tant no hi podran circular els vehicles més contaminants els dies laborables, de dilluns a divendres, de 7:00 a 20:00h, excepte aquells vehicles que estiguin exempts, disposin d'autorització o estiguin contemplats en alguna moratòria durant l'inici d'implantació de la ZBE.
La classificació dels vehicles a través del distintiu ambiental de la Dirección General de Tráfico (DGT) té com a objectiu identificar els vehicles més respectuosos amb el medi ambient a nivell d'emissions, i ser un instrument eficaç al servei de les polítiques municipals, tant restrictives de trànsit en episodis d'alta contaminació, com de promoció de noves accions a través de beneficis fiscals o relatius a la mobilitat i el medi ambient.
Distintius ambientals:
El distintiu ambiental és una etiqueta adhesiva que identifica els vehicles segons la classificació de la DGT. La col·locació de l'adhesiu és voluntària, no cal dur-la ni demanar-la a la DGT. En cas de voler portar-la enganxada, es recomana fer-ho a la part inferior dreta del parabrisa del vehicle per permetre'n la visibilitat. Les administracions amb competències en mobilitat i medi ambient, com és el cas de l'Ajuntament de Sabadell, mitjançant les càmeres de control podran conèixer la tipologia i classe de vehicle, la classificació ambiental i el tipus d'etiqueta que els correspon.
Sense etiqueta ambiental: Els vehicles que no compleixen uns requisits ambientals considerats mínims no reben cap etiqueta de la DGT. Són els vehicles més afectats per les mesures de restricció o prohibició en la mobilitat. Turismes (M1) i furgonetes (N1) de benzina anteriors a Euro 3 (normalment matriculats abans 2000) i els dièsel anteriors a Euro 4 (normalment matriculats abans del 2006). Motos i ciclomotors (L) anteriors a Euro 2, (normalment matriculats abans del 2003).
Autobusos (M2 i M3) i camions (N2 i N3) de gasolina i dièsel anteriors a Euro IV/4.
Amb etiqueta ambiental:

Etiqueta 0 emissions, Blau: Identifica els vehicles més respectuosos amb les emissions locals al medi ambient. Tindran dret a aquesta etiqueta ciclomotors, tricicles, quadricicles i motocicletes, turismes, furgonetes lleugeres, vehicles de més de 8 places i vehicles de transport de mercaderies classificats al Registre de Vehicles de la DGT com a vehicles elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics d'autonomia extensa (REEV) i vehicles elèctrics híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 quilòmetres o vehicles de pila de combustible..
Etiqueta Eco: Ciclomotors, motocicletes, turismes, furgonetes lleugeres, vehicles de més de 8 places i vehicles de transport de mercaderies classificats al Registre de Vehicles com a vehicles híbrids endollables amb autonomia inferior a 40 km, vehicles híbrids no endollables (HEV i PHEV), vehicles propulsats per gas natural (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP). En qualsevol cas, han de complir els criteris de l'etiqueta C.
Etiqueta C, Verda: Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina habitualment matriculats a partir de gener de 2006 i dièsel a partir de 2014. Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, habitualment matriculats a partir de 2014. Per tant, els turismes i furgonetes de gasolina han de complir la norma Euro 4,5 i 6 i els de dièsel, la norma Euro 6. Camions i autobusos han de complir la norma Euro 6. Motos i ciclomotors Euro 4 i Euro 3 (habitualment matriculats a partir de 2007).
Etiqueta B, Groga: Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina habitualment matriculades a partir de gener del 2000 i de dièsel a partir de gener del 2006. Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies tant de gasolina com de dièsel habitualment matriculats a partir del 2005. Per tant, els turismes i furgonetes de gasolina han de complir la norma Euro 3 i els de dièsel, la norma Euro 4 i 5. Camions i autobusos han de complir la norma Euro 4 i 5. Motos i ciclomotors Euro 2, habitualment matriculats a partir de 2003.
Podeu consultar el distintiu del vostre vehicle aquí:
https://www.dgt.es/nuestros-servicios/tu-vehiculo/tus-vehiculos/distintivo-ambiental
En cas que estigueu afectat per les restriccions podeu consultar els supòsits d'exempcions, autoritzacions i moratòries de circulació de vehicles sense etiqueta a l'apartat específic d'aquesta web o clicant aquí.
Podeu consultar tota la informació de l'expedient a la Seu electrònica de l'Ajuntament clicant aquí.
El calendari d'implantació de la zona de baixes emissions s'inicia amb l'aprovació de l'ordenança durant el 2024, en episodis de contaminació ambiental declarats de NO2, i un cop es disposin dels sistemes de gestió locals, així com els supramunicipals que està desenvolupant la Generalitat de Catalunya, a través de l'Autoritat del Transport Metropolità, per tal de coordinar els sistemes de tots els municipis on s'han d'implantar les ZBE.
Durant el 2024 aniran convergint els municipis de fora de l'Àrea Metropolitana de Barcelona en el calendari d'implantació previst amb l'objectiu d'implantar l'1 de gener de 2025 de forma permanent la ZBE, però no s'iniciarà el procediment sancionador fins a l'1 de maig de 2025(*) per tal que els ciutadans disposin de temps suficient per adaptar-se a la nova regulació.
Calendari:
- 2024, restricció en episodis de contaminació ambiental declarats per NO2 (*).
- 1 de gener de 2025, restricció permanent.
- 1 de maig de 2025, finalització període adaptació i inici restricció permanent amb sancions.
(*) un cop aprovada l'ordenança i es disposin dels sistemes de gestió de la ZBE locals i supramunicipals.
Consultar les exempcions, autoritzacions i moratòries previstes en la proposta d'ordenança reguladora de la ZBE en fase de tramitació clicant aquí.
