PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

L’Hora del cafè al CEIF Espronceda. Ús de pantalles en la petita infància

Espronceda s pantalles


Periòdicament, les escoles bressol municipals ofereixen xerrades per a les famílies de l’escola sobre temes d’interès en relació a la infància i la seva educació. Avui, dels del CEIF Espronceda ens comparteixen el contingut de la darrera “Hora del cafè” que es va realitzar el passat 12 de febrer.

En aquesta ocasió la xerrada va estar coordinada per el Servei de Salut de l’Ajuntament de Sabadell i va tractar un tema molt d’actualitat: l’ús de les pantalles durant la petita infància (els 0 als 3 anys).

La representant del Servei de Salut, va tractar aspectes importants sobre la influència de les pantalles en els primers anys de vida d'un infant. A més de transmetre aquesta informació tan necessària les famílies també van poder expressar els seus dubtes i preocupacions.

Cal tenir present que l'OMS (Organització Mundial de la Salut) està totalment en desacord amb l'ús de pantalles a l'etapa de 0 a 3 anys per tots els prejudicis que pot comportar en el seu desenvolupament. Durant aquest període de la vida es formen connexions neuronals a través de la interacció amb l'entorn (mitjançant l'experimentació, la creativitat, etc.). Tots aquests estímuls que l'infant necessita per consolidar certs aprenentatges, no els pot aconseguir amb l'exposició constant a una pantalla.

L'abús de les pantalles aporta més desavantatges en l'infant que avantatges. Alguns dels que es van comentar són:

  • Sobre estimulació. Arriba un moment que sembla que "res sigui suficient", ja que acabem disposant de vàries pantalles alhora (la televisió, el mòbil, la "tablet", etc.) i realment si ens posem a comptar per cada cosa que tenim encesa a la vegada, òbviament ens adonaríem que tenim més pantalles de les que hauríem de tenir.
  • Aïllament. L’ús de pantalles afavoreix l’allunyament amb d’altres persones. Aquesta falta de contacte amb persones reals endarrereix l’adquisició d’aprenentatges per imitació, per observació i experimentació.
  • Sedentarisme. el fet d'estar més a casa amb les pantalles, indica un risc per la salut, ja que la mobilitat es perd cada vegada més, i dificulta l'aprenentatge d'uns bons hàbits des de ben petits (si l'únic que fa l'infant és estar casa amb la pantalla sense sortir i descobrir el món, està perdent temps per al seu desenvolupament en totes les àrees)


El cervell dels infants és immadur, i aquesta immaduresa fa que els cridi l'atenció la llum, el moviment i es quedin "atrapats" en aquests estímuls, per tant, l'ús de pantalles fa que es quedin "embovats" i sigui molt difícil reconduir-los una altra vegada. S'ha de tenir molta cura amb aquest punt, ja que aquest "segrest" que fa el dispositiu amb l'infant no és educatiu. A més, hem de tenir en compte, com adults, que els infants no són capaços d'autorregular-se amb les pantalles, ja que no tenen desenvolupada la noció del temps, per tant, ha de ser responsabilitat de l'adult posar límits i horaris adequats.

Cada vegada hi han infants amb més problemes en el llenguatge, amb l'entorn. amb la son i amb la socialització, i s'evidencia que aquests fets tinguin a veure amb l'ús de pantalles.

Els pares, d'altra banda, admeten que donen el mòbil per necessitat de sobre carga i de tranquil·litat (sobretot en el moment de l'alimentació). En qüestió a donar el mòbil en les hores de dinar, expresa que no és necessari ni òptim, ja que hi ha d'haver una implicació amb els menjars. És més valuós que mengi menys però amb un bon ambient que no pas tot el menjar però amb pantalles.

Per acabar, cal indicar quines pautes són importants perquè les famílies tinguin en compte:

  • Un exercici que cal fer és preguntar-nos qué normes/valors volem que aprenguin els nostres fills (davant de l'exemple: amb les TIC, amb el llenguatge, amb l'alimentació, amb la son, etc.).
  • Buscar estratègies alternatives a les pantalles ( jocs, cançons...)
  • La clau es l'acompanyament (saber que miren i que fan) i sobretot, seleccionar els jocs que es volen permetre.
  • S'ha de tenir consciència dels danys (ja que poden potenciar-ho amb l'abús de les TIC).


Sabem que en els temps que vivim, no es realista el fet de poder fer "0 pantalles" però cal que hi hagi un bon acompanyament, un bon ús i sobretot que sigui una bona eina educativa.

La professional del servei de salut que va conduir la xerrada ens va deixar unes recomanacions de bibliografia que es poden trobar a la Xarxa de Biblioteques Públiques.