Dinamització del lleure dels menjadors "A la Recerca del Tresor"

A Serhs, empresa que gestiona el servei, volen replantejar el model de projecte educatiu. Durant aquest curs escolar 2021-2022 faran una proposta que engresqui i motivi els alumnes a formar-ne part i fer-se’l seu. Tindrà 4 elements claus:
- Realització de tallers
- Treball de les emocions
- Gestió dels conflictes
- Dinamització de patis
Per mitjà de les activitats que realitzin els alumnes aconseguiran monedes per obtenir pistes i poder cercar, a final de curs, el preuat cofre del tresor.
Pel que fa a la dinamització de patis, la psicopedagoga de l’empresa dedicarà algunes hores a dinamitzar els patis de les diferents escoles. Aquesta intervenció té l’objectiu de motivar tant a l’alumnat com també al monitoratge per dur a terme unes dinàmiques engrescadores.
L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.
Serhs es proposa cada any una sèrie d’objectius que són prioritaris. Aquests els agrupen en cinc grans àmbits: educació, autonomia, sostenibilitat, postural i de sanitat.
Amb el projecte educatiu d’aquest curs escolar 2021-2022, A la cerca del tresor, volen donar-li la volta als models de projectes educatius i proposar-ne un que engresqui i motivi l'alumnat a formar part d’aquest, a fer-se’l seu. L’objectiu principal és fer pinya i tenir ganes de passar un bon temps lúdic i pedagògic.
Amb l’eix central d’aquest curs, es proposen els següents objectius específics:
- Millorar i augmentar la participació dels jocs dirigits
- Millorar i augmentar la participació en els tallers
- Motivar a resoldre els conflictes
- Potenciar que els nens i nenes es facin seu el Projecte Educatiu
- Millorar l’ambient a l’estada al menjador durant l’estona de dinar
L'alumnat rebrà, a inici de curs, un vídeo en el qual un pirata els explicarà la situació: hi ha un tresor amagat a l’escola! Els nens i nenes tindran un objectiu per aconseguir a la finalització de cadascun dels tres trimestres del curs escolar, els quals donaran accés al desitjat gran tresor final. Per aconseguir aquests objectius, hauran d’obtenir estrelles a través de la participació en tallers i jocs i mostrant bons comportaments.
A final de curs s’entregarà el cofre del tresor als i les alumnes. Aquest tresor contindrà objectes que hauran de repartir i compartir per fer la gran festa final.
A més a més, es faran grups d’escoles, les quals competiran per guanyar el torneig interescolar. Aquest torneig el guanyarà l’escola que més monedes hagi aconseguit i tindrà, com a premi, uns jocs molt especials. Per celebrar-lo i entregar el premi, l'alumnat de les escoles es traslladarà a una d’elles per fer un dinar de germanor i jugar plegats.
A continuació hi ha la programació setmanal que es proposa als monitors i monitores la qual, com es pot observar, contempla temps de dedicació als diferents tipus d’activitats: tallers, jocs dirigits, joc lliure i jocs amb pilota.

Després dels jocs dirigits, els jocs lliures i els jocs amb pilota caldrà dedicar una estona a la relaxació.
És a través del jocs com, d'una manera distesa i divertida, podem entrar en relació amb els altres allunyats dels prejudicis, de manera que podrem conèixer diferents cultures i tradicions. El joc, a més, és una activitat essencial i imprescindible per a un bon desenvolupament sensorial, motriu i cognitiu; és a dir, potencia totes les capacitats, tant físiques com cognitives de l’infant; permet que el nen interaccioni amb el seu entorn i amb la realitat que l'envolta. És per això que volem que el joc sigui una eina essencial dins el nostre projecte.
A més, a partir del mes d’octubre del curs 2021-2022 la psicopedagoga de l’empresa dedicarà 1,5h de dos migdies a la setmana per anar a dinamitzar els patis de les diferents escoles. La proposta de calendari serà similar a la que s’exposa a continuació:

Es procurarà deixar sempre un dia al mes lliure per tenir marge de modificació si fos necessari. Un cop acabada la roda d’escoles (que es calcula que serà pels volts de febrer) es tornarà a començar per la primera i es farà una segona volta. Per dur a terme aquesta dinamització, la psicopedagoga portarà preparats una sèrie de jocs dirigits per plantejar a l’alumnat i procurarà anar caracteritzada de pirata per tal de suscitar interès en els alumnes a través de la sorpresa.
L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.
Si l’avaluació de procés del primer trimestre és molt positiva, es podria plantejar d’anar a dues escoles al dia a partir del febrer per procurar fer un total de 3 voltes per les escoles.
Per últim, cal destacar que els nostres menjadors escolars compten amb un determinat número d’alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu. Cal parar una especial atenció a aquests nens i nenes i, per a tal efecte, els monitors i monitores reben de forma regular formacions respecte a diferents trastorns. En aquestes formacions parlem de què són aquests trastorns, amb què ens podem trobar i, sobretot, com actuar i quins recursos tenim. A més a més, la psicopedagoga de l’empresa està a disposició dels coordinadors per donar el suport que sigui necessari (ja sigui consulta de com actuar, creació de material i recursos concrets, intervencions directes, etc.).
