2022-Petició d’informe del Servei gestor de la Bústia ètica interna sobre una comunicació rebuda en referència a la idoneïtat de tenir com a cap d’un Servei a la persona que ocupa la vicepresidència d’una entitat relacionada amb la mateixa activitat.
El Servei gestor de la Bústia ètica interna va fer una consulta a la Comissió d’Ètica Pública, sobre una comunicació anònima que havia rebut i que feia referència a la idoneïtat de tenir com a cap d’un Servei la persona que ocupa la vicepresidència d’una entitat relacionada amb l’activitat de l’esmentat servei. El Servei gestor de la bústia ètica interna va demanar a la Comissió d’Ètica Pública una anàlisi des de la vessant ètica d’aquesta situació. Aquesta comunicació reitera una consulta que la presidenta de la Comissió d’Ètica Pública ja va rebre i va exposar en el seu dia als membres d’aquesta Comissió, segons acta de la sessió de la Comissió d’Ètica Pública de 19 de novembre de 2019, on ja es va exposar que el Servei de Transparència havia rebut una consulta relativa a la participació com a membres de la Junta Directiva de dues persones del Servei.
La Comissió va admetre a tràmit aquesta comunicació en la seva sessió de 26 d’abril de 2022, i va concloure:
1. La Comissió d’Ètica Pública és competent per respondre les consultes, observacions, queixes i suggeriments dels subjectes contemplats a l’Article 2 del Codi ètic d’alts càrrecs, relatius a la conducta ètica en l'exercici de les seves tasques.
Malgrat que els càrrecs que ocupen les persones objecte de la consulta plantejada a la Comissió d’Ètica Pública no es troben dintre de l’àmbit d’aplicació d’aquest Codi ètic, no obstant això, i atès que dins de l’Ajuntament de Sabadell no existeix cap òrgan que pugui donar una visió ètica del tema plantejat, s’ha considerat que la Comissió és l’òrgan més adient per poder-ho fer, tot i que la Comissió no té competències decisòries ni pot substituir les funcions dels òrgans que tenen atribuïda la competència per adoptar resolucions.
2. Tot i que s’ha vist que des del punt de vista jurídic no existeix incompatibilitat en el desenvolupament dels càrrecs que els funcionaris del Servei, tenen com a membres de la Junta Directiva de la entitat, atès que el seu exercici és de caràcter gratuït i, per tant, estaria exclòs de la normativa d’incompatibilitats. No obstant això, d’acord amb l’apartat a) de l’article 24 de la LRJSP, en els expedients que tramiti l’Ajuntament de Sabadell en els quals l’interessat sigui aquesta entitat, aquests funcionaris s’hauran d’abstenir pel fet de ser membres de l’òrgan d’administració de l’entitat interessada.
En aquest sentit, caldria tenir present el fet que no és tracta només abstenir-se en el moment de la decisió, sinó que aquestes persones no haurien de participar en tot el procés que porta a la presa de la decisió.
3. L’entitat és una de les entitats més importants a la ciutat, per la qual cosa, el fet que el cap del Servei relacionat amb la mateixa activitat, ocupi el càrrec d’adjunt a la presidència de la Junta Directiva de l’entitat implica que pot tenir un paper rellevant en les decisions que prengui l’entitat.
La doble condició del cap del Servei i adjunt a la presidència de l’entitat, pot crear l’aparença de que no s’estan complint els principis d’imparcialitat i objectivitat que predica el Codi Ètic de l’Ajuntament.
L’altra qüestió és si és convenient per l’Ajuntament que cada cop que calgui prendre una resolució que afecti a una de les entitats més importants de la ciutat, el màxim responsable tècnic del departament implicat, no pugui participar en la mateixa.
4. Pel que fa a l’altra persona del servei implicada, es considera que pot ser suficient amb la seva abstenció de participar en qualsevol decisió que afecti l’entitat.
5. Els membres de la Comissió d’Ètica Pública volen remarcar que els empleats i empleades públiques han d’evitar conductes que puguin comprometre o donar la impressió que comprometen l’exercici independent del servei públic, amb respecte als principis d’imparcialitat, objectivitat, integritat, com a normes de conducta que han de garantir el principi de confiança legitima de la ciutadania envers als servidors i servidores públiques, per la qual cosa, consideren que cal indicar a la persona que ocupa el càrrec de cap del Servei, que la seva doble condició de cap del Servei i adjunt a la presidència de l’entitat pot afectar a l’aparença d’objectivitat i imparcialitat en la seva conducta, i, de retruc, en la confiança legítima envers la institució de l’Ajuntament de Sabadell.
