PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Gaudim de la pluja a l’EBM Joan Montllor

butlletibressolpluja

“La infància és l´etapa de la vida que acaba quan, per primera vegada, mirem un bassal com un obstacle i no com una oportunitat”

 Katty Williams

Durant el curs 2022-2023 l’EBM Joan Montllor va arrencar un nou projecte pedagògic: el Projecte Pluja. A partir de l’observació i reflexió de les professionals de l’escola sobre com les nenes i els nens es relacionen amb la pluja i de les inquietuds, necessitats i interessos que els desperta, es va decidir aprofitar les oportunitats que ofereix la natura, i incloure-la en el dia a dia de l’escola.

L’Escola Bressol Municipal Joan Montllor disposa de grans espais exteriors, on es donen de manera espontània infinitat d’aprenentatges. La pluja és un recurs natural i sensorial que trobem a la nostra vida quotidiana però cal deixar fer, donar temps i oportunitats als infants per gaudir-ne.

Què ens aporta la pluja?

La pluja dona als infants l’oportunitat de viure vivències, sensacions i descobertes significatives plenes de sentit i emoció: olorar la terra i els arbres humits; jugar en un ambient mullat, tou i fresc; escoltar el seu so; sentir les gotes com ens cauen a sobre; esquitxar ... També dona peu a compartir i expressar com se senten les criatures: contentes, estranyes, emocionades.... I per altra banda potencia la creativitat i imaginació quan exploren, creen, investiguen en unes condicions diferents a les habituals.

Saltar d’un bassal a un altre, córrer sobre el terra mullat, tocar el fang,... no només és divertit pels infants sinó que ajuda a desenvolupar les habilitats motrius dels més menuts, fomentant la coordinació del seu cos i el seu equilibri a través dels seus moviments, estimulant la motricitat fina, oferint oportunitats i estímuls per posar a prova les capacitats del seu cos, seguint el ritme i la motivació pròpia de cadascú... i propiciant infinitat de possibilitats per a la descoberta d’un mateix.

D’altra banda amb la utilització de material escollit amb una mirada educativa es pot ajudar a desenvolupar les primeres nocions del pensament lògica-matemàtic: omplir, buidar, fer surar, fer transvasaments... i a més tot això ho fa de de manera espontània i a partir de la iniciativa de cada criatura.

Com ho portem a la pràctica?

Primer de tot l’escola potencia una vivència positiva dels dies de pluja, per trencar amb la idea preconcebuda de “mal temps”, i poder gaudir de tots els canvis meteorològics. Perquè com diu la dita “No hi ha mal temps sinó roba inadequada

És per això que les nenes i els nens que surten a gaudir de la pluja van equipats amb impermeables, paraigües i botes d'aigua, per poder gaudir del moment i compartir amb els companys sense haver-se de preocupar per sentir-se mullats o passar fred. I per tal de tenir aquest material sempre a punt per aprofitar el moment, ha estat indispensable la col·laboració de l’AFA que ha adquirit aquest material que està sempre a l’escola i poden compartir tots els infants.

Però per poder dur a terme l’activitat també és indispensable la mirada professional i atenta de les educadores que acompanyen a les criatures, vetllant perquè aquells infants que vulguin viure aquesta experiència ho puguin fer des del petit grup, la tranquil·litat i l’acompanyament expert d’un adult que a més ajudarà a posar paraules i estructura a tota l’experiència única que viuran les nenes i nens.

I pel curs 23-24, què?

Doncs per aquest curs, que tot just estem encetant, només ens queda esperar que el temps ens acompanyi i ens ofereixi l’oportunitat de gaudir de força dies de la meravellosa experiència de viure les vivències que ens ofereix el Projecte Pluja.