PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Nou projecte pedagògic: la placeta de l'EBM Calvet d'Estrella

 butlletibressolplaceta

“L’escola hauria de proporcionar un entorn ric, que només d’entrar-hi fos en si mateix un acte educatiu. Els espais haurien de ser adequats amb el mateix criteri i estima amb el que decorem les nostres cases”. Francesco Tonucci

L’EBM Calvet d’Estrella, disposa d’un espai polivalent al que feia temps que l’equip volia donar una funcionalitat i utilitat més específica. La intencionalitat era crear un espai que oferís la possibilitat de vetllar i contemplar les necessitats físiques, cognitives, socials i emocionals dels infants, oferint una atenció molt més individualitzada, que pogués donar peu a observar, conèixer i detectar possibles interessos i necessitats de cada infant i del grup en general. És per aquest motiu que l’equip va iniciar un projecte per donar una utilitat específica a l’espai polivalent que donés resposta a aquestes necessitats concretes.

Es va prendre com a base per aquest nou projecte les escoles de Reggio Emilia (Itàlia), que són un referent en temes pedagògics i es basen en l’anomenada ‘pedagogia de l’admiració’ de Loris Malaguzzi. En aquestes escoles podem trobar-hi uns espais que es construeixen per oferir un ambient agradable i social, que reculli diversos moments del dia a dia, tant per compartir amb la família, com amb els infants i l’equip educatiu.  Aquest ambient s’identifica com la placeta: espai de retrobada i reunió. 

“La bellesa genera bellesa” i els infants tenen dret a habitar en espais bonics i estèticament agradables que despertin els seus sentits sense bloquejar-ne d’altres per excés d’estimulació. Anna Lia Galardini (Direcció dels serveis para la infància de la ciutat de Pistoia, Itàlia)

La placeta, així doncs, està dissenyada des de l’inici de curs per tal de convidar a les famílies i als infants a un espai de trobada. Equipada amb una sèrie de materials i propostes molt pensades tant a nivell pedagògic com estètic. Aquest espai esdevé, per una banda, un espai de pas, on infants i famílies, a les entrades o sortides de l’escola, es poden quedar a intercanviar situacions quotidianes una estona. Un espai per relacionar-se i compartir plegats.

“Si es fan les coses reals, també seran reals

... les seves conseqüències” Loris Malaguzzi

Tanmateix,  aquest pot ser un espai per oferir xerrades amb les famílies, o fer reunions amb l’equip educatiu. Per altra banda, ofereix diversitat de propostes per convidar al joc i a l’aprenentatge, afavorint la curiositat de les criatures, en un grup més reduït d’infants. En paraules del propi Loris Malaguzzi “si es fan les coses reals...també seran reals les seves conseqüències”.