Tots els articles

CURS 2024 -2025
Aquest curs 2024 -2025 comença el dia 10 de setembre per a segon cicle de l'educació infantil, a l'educació primària, a l'educació secundària obligatòria i 12 de setembre per a batxillerat, formació professional i altres.
El curs finalitza el 21 de juny per a segon cicle de l'educació infantil, a l'educació primària, a l'educació secundària obligatòria, a la formació professional de grau bàsic i al primer curs de batxillerat. La resta d'ensenyaments finalitzen el curs d'acord amb la seva programació acadèmica.
La proposta de dies de lliure disposició fixats pel Consell Escolar Municipal (art. 3.3.) seran: 4 de novembre de 2024, 7 de febrer, 3 de març i 2 de maig de 2025 per a tots els centres educatius de Sabadell.

Amb el propòsit que les persones usuàries trobin millor la informació, presentem el nou web d'Educació, amb tot el contingut del que fem com a departament però també destacant allò que pot ser del vostre interès.
Trobareu les notícies relacionades amb l'educació a la nostra ciutat així com aquella informació relacionada amb beques i ajuts, centres educatius, subvencions, entre d'altres.
El web és accessible a través de qualsevol dispositiu electrònic.
Si teniu algun dubte o voleu fer algun suggeriment sobre el nostre web, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres a educacio@ajsabadell.cat

LECXIT
Lectura per a l’èxit educatiu
LECXIT és un programa que té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. La clau del programa LECXIT és treballar per apropar el gust per la lectura i la descoberta de la literatura gràcies al vincle amb la persona voluntària i a la implicació de l’entorn dels infants que participen al programa.
El programa es va iniciar a Sabadell el curs 2013-2014, en col·laboració amb la Fundació Jaume Bofill, entitat impulsora del projecte.
Per què és necessari?
La competència lectora té una relació directa amb l’èxit educatiu, ja que és la base de molts dels aprenentatges que es produeixen a l’escola.
Segons el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu 2021 l’11,2% de l’alumnat finalitza l’educació primària amb un nivell baix de comprensió lectora, és a dir, que no entenen allò que llegeixen, amb les implicacions que aquest fet té en el desenvolupament dels aprenentatges. Així mateix, aquest fet també té afectacions en el desenvolupament personal i social dels infants.
Promoure la lectura en la llengua vehicular de l’ensenyament i despertar el gust per la mateixa és una eina clau per a la promoció de l’èxit educatiu, la prevenció del fracàs escolar i el creixement personal.
Com funciona?
El programa es centra en 5 pilars bàsics:
- Infants: els protagonistes i el centre de l’acció educativa que promou el programa. Les activitats i propostes parteixen sempre de l’interès de l’infant i des d’aquest interès s’acompanya en la descoberta de nous reptes i interessos.
- Voluntariat: les persones voluntàries acompanyen als infants en la lectura com a mentors lectors una hora setmanal durant tot el curs escolar. Les persones voluntàries reben una formació a l’inici de curs, abans d’iniciar les sessions de lectura per a que tinguin eines per a portar a terme el programa.
- Centres educatius: el programa promou la generació de ponts educatius i propostes compartides amb els centres educatius per tal de donar continuïtat als aprenentatges que es realitzen tan dins com fora de l’escola.
- Famílies: es potencia la participació i la formació de les famílies com a un element imprescindible en la promoció de l’hàbit lector dels infants.
- Biblioteques municipals: són l’espai on té lloc el LECXIT i on les persones bibliotecàries especialitzades en literatura infantil acompanyen al voluntariat dotant-los d’eines, propostes i recursos per a desenvolupar les seva tasca.
Coincidint amb el final de curs, es realitza una trobada de cloenda del programa amb l’assistència de tots els participants: alumnes, escoles i famílies.
Quins infants participen?
L’alumnat participant és alumnat de 4t o 5è de primària seleccionat pel centre educatiu.
Els centres participants durant el curs 2024 – 2025 són:
- Escola Agnès Armengol
- Escola Calvet d’Estrella
- Escola Floresta
- Escola Font Rosella
- Escola Joan Maragall
- Escola La Romànica
Voluntariat
Pet fer el voluntariat LECXIT qualsevol persona apassionada de la lectura amb ganes de transmetre aquest gust de llegir a un infant. No cal una formació específica, només cal saber llegir correctament el català i tenir ganes d’acompanyar a un infant en l’aventura de la descoberta de la lectura durant un curs escolar.
El paper principal de la persona voluntària és ser al costat de l’infant i acompanyar-lo en la descoberta del gust per la literatura, tot servint de model lector per a que així l’infant vagi poc a poc millorant les seves competències lectores. La clau del voluntariat és saber crear un vincle amb l’infant a través de la literatura, saber-lo escoltar, empatitzar amb els seus interessos i motivacions i transmetre-li la seva passió per a la lectura.
Les sessions de lectura
Les sessions es desenvolupen com a espais de lectura compartida entre l’infant i la persona mentora, acompanyades en tot moment per les referents de les biblioteques que els serveixen d’assessores sobre llibres a escollir i dinàmiques a realitzar. La possibilitat de tenir una mentoria 1x1 (infant + voluntariat) de manera estable durant tot el curs permet oferir l’espai i el temps per generar vincles de confiança, conèixer-se mútuament i així adaptar les sessions als interessos, nivell i característiques de l’infant.
Es porten a terme un dia a la setmana durant una hora, generalment de 5 a 6 de la tarda, a les biblioteques del Nord, Sud, La Serra, Can Puiggener i Ponent. El curs s’inicia al voltants del mes d’octubre - novembre i finalitza al maig.
Més informació:
http://www.sabadell.cat/ca/educacio
Contacte:
Regidoria d’Educació: lecxit@ajsabadell.cat Tel. 93 745 33 00
Biblioteca Vapor Badia: lecxit@ajsabadell.cat Tel. 93 745 17 03
Formulari d’inscripció:

El projecte Cultura Emprenedora a l'Escola és un recurs impulsat per la Diputació de Barcelona, i des de les regidories d'Educació i Promoció Econòmica de Sabadell, amb l'objectiu de fomentar els valors de l'emprenedoria en els alumnes de cicle superior de primària.
Sabadell participa en aquest projecte des del curs 2013-2014 i ja han format part en alguna de les seves edicions les escoles Can Llong, Miquel Carreras, Can Déu, Cifuentes, Arraona, Floresta, Enric Casassas, Joan Sallarès i Pla, Tarlatana i Sant Julià.
A QUI S'ADREÇA
Alumnat de cinquè i sisè de primària dels Centres Educatius de Sabadell.
DESCRIPCIÓ
Aquest projecte, que vincula els centres educatius i els ens locals, es fonamenta en dos pilars bàsics: l’estratègia local i el projecte educatiu a l’aula. El primer assegura la integració del projecte en les polítiques municipals i vincula altres agents socials del territori i el segon permet, a través de l'adquisició de competències bàsiques, fomentar la cultura emprenedora entre l'alumnat, mitjançant la creació d'una cooperativa escolar.
OBJECTIUS
- Treballar en el cicle superior de l’educació primària els valors, habilitats i capacitats vinculades a l’emprenedoria: La iniciativa, la responsabilitat, l’assumpció de risc, la perseverança, l’aprofitament de recursos, el treball en equip, etc.
- Reforçar competències bàsiques: competència matemàtica, lingüística, digital, social, artística, coneixement del món físic, etc.
En definitiva un treball de totes les competències educatives clau de manera transversal a partir de la competència en autonomia i iniciativa personal, amb una voluntat de consolidar aprenentatges en una etapa en la qual l’alumnat evoluciona progressivament cap a l’autonomia i la seva inclusió en grups.
Les accions de la que consta el projecte s’organitzen per fases:
- Creació cooperatives i constitució amb presentació institucional
- Disseny de la imatge corporativa i comunicació
- Generar idees de productes i/o serveis
- Tria dels productes i estudi de mercat
- Producció
- Venda dels productes
- Recollim fruits i triem l’entitat social local beneficiària
- Cloenda municipal
COOPERATIVES ESCOLARS 2023 - 2024

COOPERATIVES COL·LABORADORES


Durant el mes d’agost, quan les escoles bressol estan tancades per les tasques docents, no deixen de tenir activitat ja que s’hi realitzen tasques de manteniment i millora.
Aquest estiu s’han reomplert sorrals dels patis. Es tracta d’un element que beneficia la necessitat de manipulació i experimentació, d’omplir, buidar, apilar, fer i desfer que caracteritza els primers anys de vida dels infants.
També s’han fet tasques de jardineria en els espais exteriors que acullen els jocs dels infants i els posen en contacte amb molts dels beneficis de la natura alhora que ajuden a aportar una climatització més confortable als espais exteriors.
D’altra banda, s’ha aprofitat que els infants i professionals de les escoles no hi eren per fer neteges a fons d’espais de difícil accés.
Enguany, també s’ha canviat la coberta de la teulada de l’Escola Bressol Municipal La Romànica.

Ja fa aproximadament un mes que, amb l’inici del curs escolar, vam encetar el procés de familiarització.
Un procés de familiarització que enguany s’ha vist novament condicionat pel marc de la pandèmia de la Covid-19. L’Ajuntament de Sabadell està aplicant el Pla d’Actuació per al curs 2021-2022 adreçat als centres educatius (redactat pel Departament d’Educació de la Generalitat i el Departament de Salut) que té com a objectiu fer de l’escola un entorn segur amb el risc mínim assumible, i que afavoreix les condicions perquè els centres educatius puguin contribuir al control de l’epidèmia i a la ràpida identificació dels casos i de contacte.
A l’escola bressol parlem de familiarització per referir-nos al procés en què cada infant i la seva família comencen a construir i teixir relacions amb les persones i els espais de les escoles bressol.
Aquest procés de familiarització s’inicia per tothom el mateix dia que comencen a tenir contacte amb l’escola però és viscut per cada infant i la seva família d’una manera particular. Són uns moments emocionalment intensos on el descobrir, el riure i el jugar es barregen amb l’enyorança provocada per la separació.
Cada infant necessita el seu propi temps per transitar en aquest procés i, al tractar-se d’edats en què el llenguatge oral encara no està assolit plenament, els infants poden processar i expressar totes aquestes noves experiències a través de canvis en la seva conducta o en els seus hàbits.
Els canvis més freqüents que ens podem trobar poden ser alteracions en el son o la gana o canvis d’humor més acusats. Però el pas del temps i l’acompanyament dels adults (famílies i docents) des de la calma, la serenitat i la confiança, posant paraules als sentiments i respectant el temps únic de cadascú, donen lloc a la regularització d’aquestes manifestacions.
És quan l’infant ja reconeix l’escola bressol com una part més del seu dia a dia i desenvolupa un sentiment de pertinença a l’escola com una espai més de la seva vida familiar.

Els tres primers anys de vida es caracteritzen per un gran creixement i desenvolupament psicomotor dels infants. És per això que durant aquests primers anys és especialment important tenir en compte tant els aspectes nutricionals i sensorials de l‘alimentació com l’adquisició d’hàbits alimentaris saludables i una bona relació amb el menjar. Tot allò après en aquesta etapa, a més de beneficiar a l’òptim desenvolupament de l’infant, pot ajudar a seguir hàbits saludables per a l’edat adulta.
Per tal de donar resposta a totes aquestes necessitats, les escoles bressol municipals ofereixen uns menús creats especialment per nutricionistes col·legiats pensant en els infants i que es van renovant periòdicament.
Els àpats de les escoles estan elaborats amb productes de qualitat prioritzant els aliments ecològics, de temporada i de proximitat, i les preparacions i presentacions s’adapten a les necessitats dels infants i a les indicacions que fan les famílies. Per donar resposta al major nombre de situacions, es disposa de menús adaptats per a al·lèrgies i intoleràncies així com menús adaptats a diferents opcions culturals.
Aquests menús es serveixen amb la companyia de les educadores i educadors dels centres que preparen els espais i els materials amb la intenció d’afavorir l’adquisició de bons hàbits alimentaris, així com una bona relació amb el menjar. De la mateixa manera, s’afavoreix la progressiva autonomia de l’infant en la seva pròpia alimentació, en funció dels seus interessos i capacitats, respectant sempre els ritmes individuals i mitjançant l’acompanyament dels professionals en tot el procés amb una mirada experta, atenta i respectuosa envers cada infant.

Durant el mes de juny del 2021 un total de 641 famílies i 131 professionals de les escoles bressol municipals van contestar les enquestes anònimes de satisfacció del curs 20-21.
L’estudi realitzat anualment inclou diferents àmbits de valoració dividits en quatre ítems:
- aspectes relacionats amb la gestió, organització de l’escola i atenció a l’usuari
- servei de menjador
- pràctica educativa i personal docent
- aspectes referits a l’ambient escolar i la participació de les famílies
Aquestes enquestes també inclouen un apartat de valoració global i dos espais on les famílies i els professionals tenen l’opció de referir-se de manera oberta als aspectes valorats més positivament, així com aquells factors en què caldria avançar. D’aquesta manera, es volen copsar les inquietuds de les persones usuàries i treballadores per tal d’elaborar propostes de millora continuada a les escoles bressol municipals.
Cal destacar que la valoració obtinguda, tant de famílies com dels professionals, ha estat d'un 9,31 (sobre 10) de mitjana. Aquesta bona valoració respon al treball dut a terme pels equips d’educadores que malgrat viure uns moments complicats a causa de la pandèmia, han abocat tots els seus esforços i il·lusions perquè els infants i les famílies sentin que l’escola bressol està al seu costat i els ofereix suport i acompanyament.

QUÈ ÉS EL CONSELL?
El Consell d'Entitats Ciutat i Escola de Sabadell és l'òrgan de coordinació de les activitats educatives que s'han teixit amb la complicitat de diverses entitats, empreses i departaments de l'Ajuntament al llarg dels anys, configurant el Programa Ciutat i Escola.
La principal voluntat del Consell és la de coordinar les activitats educatives que s'ofereixen als centres i posar al seu abast els múltiples reecursos que la ciutat pot oferir per ampliar les oportunitats d'aprenentatge dels alumnes.
El Consell d'Entitats Ciutat i Escola es va constituir a l'abril del 2005, tot i que les beceroles del Programa es remunten abans dels primers ajuntaments democràtics. A la dècada dels anys 80 es van consolidar i diversificar les entitats, amb activitats tant emblemàtiques com ara la Mostra de Teatre i el Concurs Literari Joan Oliver. És a partir del curs 1998-1999 que el programa passa a anomenar-se Ciutat i Escola.
Les actuacions d'aquest Consell són coherents amb els principis de la Carta de Ciutats Educadores, signada al 1990 i van encaminades a assolir les línies estratègiques que es van formular al 1998 amb el Projecte Educatiu de Sabadell, el qual ja proposava la creació d'aquest òrgan.
Des de la seva creació, el nombre d'entitats d'aquest Consell, ha anat augmentant progressivament amb la incorporació d'institucions, entitats i empreses de la ciutat, així com també el nombre d'activitats educatives que s'ofereix des del Programa.
ÚLTIMA SESSIÓ PLENÀRIA
Properament
[widgetkit id="1280"]


