PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

cap educació en el lleure

El lleure és el temps lliure, acceptat de forma personal i no obligatòria, que ens permet, a partir del joc de les relacions no formals amb els altres, desenvolupar els valors humans dels individus. Quan es tracta de donar resposta al temps lliure dels nostres nens i nenes cal garantir que, a més a més de jugar i passar-ho bé adquireixin hàbits i valors per al seu ple desenvolupament personal i social.

Què és un esplai o una entitat de lleure?

És una associació sense afany de lucre que té com a objectiu que els nens i les nenes gaudeixin d'activitats lúdiques en el seu lleure, alhora que complementen la seva educació formal fonamentada en els valors cívics i de convivència.

Què s'ofereix?

Esplai de dissabte i diari, casals d'estiu, excursions, colònies, campaments i moltes altres activitats organitzades.

Beneficis per als nens i nenes i les seves famílies

Reforçament i consolidació de valors cívics que, com ara la solidaritat, el fet de compartir , el respecte... Fer del temps una eina més per al seu desenvolupament físic i psíquic, fent especial incidència en l'autoestima, tot afavorint un clima educatiu i saludable a casa.


CERCADOR D'ENTITATS

Educació secundària obligatòria

Aquesta etapa educativa s'organitza en 4 cursos, que van dels 12 als 16 anys d'edat.

Té com a finalitat proporcionar a tots els nois i les noies una educació que els permeti assegurar un desenvolupament personal sòlid, adquirir les habilitats i les competències culturals i socials relatives a l'expressió i comprensió oral, a l'escriptura, al càlcul, a la resolució de problemes de la vida quotidiana, etc. entre d'altres.

És una etapa que coincideix amb el pas per la pubertat (canvis físics) i, després, amb l'adolescència (canvis intel·lectuals i socials). En aquestes edats els nois i les noies han d'aprendre a ser persones autònomes i poder desenvolupar les seves capacitats individuals, socials, intel·lectuals, artístiques, culturals i emocionals.

Les matèries que s'han de cursar són: Llengua catalana i literatura, Llengua castellana i literatura, Llengües estrangeres, Ciències de la naturalesa (a 3r curs es pot desdoblar en Biologia i geologia i Física i química), Educació física, Educació visual i plàstica, Educació ètica, Ciències socials, geografia i història, Llatí, Matemàtiques, Música i Tecnologies-informàtica. També s'hauran de cursar matèries optatives, entre les quals es podrà triar una segona Llengua estrangera i Cultura clàssica. I en els tres primers cursos també s'hauran de realitzar Treballs de síntesi i, a 4t d'ESO, Projectes de recerca. El màxim de matèries pels cursos de 1r a 3r, serà de dues més de les cursades a l'últim cicle de primària. En un dels tres primers cursos, s'hi afegeix l'àrea d'Educació per a la ciutadania i els drets humans, fent atenció especial a la igualtat entre homes i dones. El 4t curs té complementàriament caràcter orientador, tant per als estudis posteriors, com per a la integració a la vida laboral.

En superar l'ESO, s'obté el títol de Graduat en Educació secundària (GES) i possibilita accedir al batxillerat, a la formació professional de grau mitjà o bé al món laboral.

Entrevistem al Daniel i el David, voluntaris d'Ethos

Tots dos col·laboren en el projecte Clownsclowns

Bon dia, us presenteu?

  • Jo sóc Daniel Casanellas, tinc 47 anys i sóc pare d’una filla de 10 i un fill de 8 i fa 15 anys que visc a Sabadell.
  • Mi nombre es David Salas, tengo 39 años y vivo en Terrassa.

Quan temps fa que sou voluntaris?

  • Daniel: Fa 13 que sóc voluntari
  • David : No lo he contado nunca, pero unos cuantos años. 

En quin àmbit col·laboreu?

  • Daniel: En l’àmbit de les adiccions
  • David: En l’àmbit de les drogodependències

Quines activitats desenvolupeu a l'entitat?

  • Daniel: En totes les que l'entitat Ethos necessiti, des de netejar el centre fins a fer actuacions de clowns, passant per tasques administratives o organitzant cursos per als usuaris.
  • David : En cualquier cosa que haga falta, administración cogiendo el teléfono y haciendo fotocopias, limpieza y a veces hago refuerzo de algún monitor o terapeuta. 

En quins projectes col·laboreu?

  • Daniel: Jo col·laboro en dos projectes, en el projecte Clowns i en el taller de cuina. Clowns és un projecte que serveix per projectar la imatge de la tasca que es fa a Ethos a l'exterior i, així mateix, desestigmatitzar a tot el col·lectiu de drogodependents i conscienciar al públic a través de les rialles de què aquest col·lectiu pot aportar moltíssimes coses bones a la societat. Pel que fa al taller de cuina, juntament amb altres companys, el que fem és empoderar als usuaris perquè la seva vida diària millori, ensenyant-los a menjar bé, que és una base molt important per a la millora de la salut.
  • David : Jo col·laboro en el projecte Clowns.

Què us va moure a fer voluntariat?

  • Daniel: La necessitat de millorar la meva vida personal i també per valorar el que realment importa i es necessita a la vida. El voluntariat m'ajuda a millorar en el meu dia a dia, ajudant a altres persones i sobretot a sentir-me ple.
  • David : Me movió el que poder dar algo de mi a los demás, me hace más humano y feliz.

Amb quines dificultats us heu trobat amb la pandèmia?

  • Daniel: L'única dificultat ha estat la manca de contacte amb els altres usuaris, ja que és molt més personalitzat que per videoconferència. Per exemple en els tallers de cuina la manca del sentit de l'olfacte quan es cuina o la interacció dels participants dins la cuina ha queda reduïda, però tot i això cal destacar, per suplir aquestes mancances, l'actitud sempre positiva dels participants i el seu bon humor i destacar sobretot la generositat dels cuiners, deixant entrar als usuaris per vídeoconferència a les cuines de casa seva.

També seria el mateix cas en el grup de Clowns, però la fantàstica resposta i creativitat dels responsables de l'activitat ha fet que en cap moment es deixessin de fer coses, com per exemple vídeos fets a casa i després muntats. Els  podeu veure a canal YouTube de l'Associació Ethos. Aquí també destaca la gran generositat de tots els usuaris.

  • David : La dificultad a raíz de la pandemia ha sido el no poder hacer presencialmente el voluntariado, pero gracias a las tecnologías sí que hemos hecho cosas vía online y algún video de clowns para compartirlo con usuarios/as.

Quins valors destacarieu del voluntariat?

  • Daniel: compromís, constància, i honestedat
  • David : entusiasmo, solidaridad y humildad

Quin missatge donarieu perquè algú es fes voluntari/ària?

  • Daniel: El missatge més clar per al voluntari/ària és que ajudant als altres t'ajudes a tu mateix. Sento que són les paraules que millor identifiquen un voluntari.
  • David  : Que el ser voluntario/a te hace mejor persona y más humano/a

Expliqueu-nos alguna experiència

  • Daniel: L’experiència que recordo i valoro més van ser els meus dos primers dies al grup de clowns. Jo era una persona introvertida, i quan vaig estar amb tot el grup i vaig haver de fer el pallasso, vaig pensar… que faig aquí??!! Aquells dos dies vaig sortir amb la camisa xopa de suor, però xopa!! El que vaig fer aquells dos dies va ser un pas important en la meva vida personal i avui encara aprenc a viure el dia a dia amb molta positivitat.

El taller de cuina va sorgir a partir de la meva situació personal. Jo no sabia cuinar i  i tot el que menjava eren plats precuinats que comprava. Amb tot l'equip, però sobretot amb la fundadora d'Ethos, Dolors Martínez, vàrem dissenyar el taller de cuina, que ja fa 7 anys que funciona i que quedarà com una activitat estable a la programació d’Ethos, perquè tots els participants assoleixen els coneixements necessaris per portar una bona dieta i sobretot per fer-ho un mateix. És per això que faig la clara referència en què ajudant els altres t'ajudes a tu mateix.

  • David : Antes de la pandemia, cada año un grupo de voluntarios, para conmemorar el Día Mundial contra el Sida, salíamos por la zona hermética a repartir preservativos y lazos rojos. Muchos de los grupos de chicos y chicas a los que  repartimos se acuerdan de nosotros y muestran mucha gratitud por la labor que hacemos. Es una sensación que llena nuestros corazones. 

Moltes gràcies!

 

Dècada 1910

[widgetkit id="1167" name="Arxiu històric - Dècada 1910"]

STJoan

Revetlles i fogueres autoritzades per a la celebració de Sant Joan
23 de juny de 2021

 

Revetlles

Emplaçament  Organització
c. del Doctor Codina (tram pl. dels Avis)  La Crida
Passatge de Togores, del 40 al 57  Veïnat del ptge. de Togores
pl. del Pla de l'Amor  AV Arraona Merinals
c. de Fátima, 1 al 15  Veïnat del c. de Fátima
Passatge de Togores, 1 al 30  Veïnat del Passatge de Togores
c. de Felip Benessat (tram entre el c. de Covadonga i el c. de Vidal)       AV de Covadonga
c. de Roger de Flor (tram entre el c. de Viladomat i el c. dels Cellers)  SCR El Ciervo

 

Fogueres

Emplaçament Organització
Espai entre els carrers Geranis, Magnòlies, Hortensies i Gardènies        AV Torrent del Capellà                 
Pl. de la Creu Alta AV de la Creu Alta