PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

familiaritzacio bressol

Ja fa aproximadament un mes que, amb l’inici del curs escolar, vam encetar el procés de familiarització.

Un procés de familiarització que enguany s’ha vist novament condicionat pel marc de la pandèmia de la Covid-19. L’Ajuntament de Sabadell està aplicant el Pla d’Actuació per al curs 2021-2022 adreçat als centres educatius (redactat pel Departament d’Educació de la Generalitat i el Departament de Salut) que té com a objectiu fer de l’escola un entorn segur amb el risc mínim assumible, i que afavoreix les condicions perquè els centres educatius puguin contribuir al control de l’epidèmia i a la ràpida identificació dels casos i de contacte.

A l’escola bressol parlem de familiarització per referir-nos al procés en què cada infant i la seva família comencen a construir i teixir relacions amb les persones i els espais de les escoles bressol.

Aquest procés de familiarització s’inicia per tothom el mateix dia que comencen a tenir contacte amb l’escola però és viscut per cada infant i la seva família d’una manera particular. Són uns moments emocionalment intensos on el descobrir, el riure i el jugar es barregen amb l’enyorança provocada per la separació.

Cada infant necessita el seu propi temps per transitar en aquest procés i, al tractar-se d’edats en què el llenguatge oral encara no està assolit plenament, els infants poden processar i expressar totes aquestes noves experiències a través de canvis en la seva conducta o en els seus hàbits.

Els canvis més freqüents que ens podem trobar poden ser alteracions en el son o la gana o canvis d’humor més acusats.  Però el pas del temps i l’acompanyament dels adults (famílies i docents) des de la calma, la serenitat i la confiança, posant paraules als sentiments i respectant el temps únic de cadascú, donen lloc a la regularització d’aquestes manifestacions.

És quan l’infant ja reconeix l’escola bressol com una part més del seu dia a dia i desenvolupa un sentiment de pertinença a l’escola com una espai més de la seva vida familiar.

alimentacio bressol

Els  tres primers anys de vida es caracteritzen per un gran creixement i desenvolupament psicomotor dels infants. És per això que durant aquests primers anys és especialment important tenir en compte tant els aspectes nutricionals i sensorials de l‘alimentació com l’adquisició d’hàbits alimentaris saludables i una bona relació amb el menjar. Tot allò après en aquesta etapa, a més de beneficiar a l’òptim desenvolupament de l’infant, pot ajudar a seguir hàbits saludables per a l’edat adulta.

Per tal de donar resposta a totes aquestes necessitats, les escoles bressol municipals ofereixen uns menús creats especialment per nutricionistes col·legiats pensant en els infants i que es van renovant periòdicament.

Els àpats de les escoles estan elaborats amb productes de qualitat prioritzant els aliments ecològics, de temporada i de proximitat, i les preparacions i presentacions s’adapten a les necessitats dels infants i a les indicacions que fan les famílies. Per donar resposta al major nombre de situacions, es disposa de menús adaptats per a al·lèrgies i intoleràncies així com menús adaptats a diferents opcions culturals.

Aquests menús es serveixen amb la companyia de les  educadores i educadors dels centres que preparen els espais i els materials amb la intenció d’afavorir l’adquisició de bons hàbits alimentaris, així com una bona relació amb el menjar. De la mateixa manera, s’afavoreix la progressiva autonomia de l’infant en la seva pròpia alimentació, en funció dels seus interessos i capacitats, respectant sempre els ritmes individuals i mitjançant l’acompanyament dels professionals en tot el procés amb una mirada experta, atenta i respectuosa envers cada infant.

enquestes bressol

Durant el mes de juny del 2021 un total de 641 famílies i 131 professionals de les escoles bressol municipals van contestar les enquestes anònimes de satisfacció del curs 20-21.

L’estudi realitzat anualment inclou diferents àmbits de valoració dividits en quatre ítems:

  • aspectes relacionats amb la gestió, organització de l’escola i atenció a l’usuari
  • servei de menjador
  • pràctica educativa i personal docent
  • aspectes referits a l’ambient escolar i la participació de les famílies

Aquestes enquestes també inclouen un apartat de valoració global i dos espais on les famílies i els professionals tenen l’opció de referir-se de manera oberta als aspectes valorats més positivament, així com aquells factors en què caldria avançar. D’aquesta manera, es volen copsar les inquietuds de les persones usuàries i treballadores per tal d’elaborar propostes de millora continuada a les escoles bressol municipals.

Cal destacar que la valoració obtinguda, tant de famílies com dels professionals, ha estat d'un 9,31 (sobre 10) de mitjana. Aquesta bona valoració respon al treball dut a terme pels equips d’educadores que malgrat viure uns moments complicats a causa de la pandèmia, han abocat tots els seus esforços i il·lusions perquè els infants i les famílies sentin que l’escola bressol està al seu costat i els ofereix suport i acompanyament.

 subapartats web educació

 

QUÈ ÉS EL CONSELL?

El Consell d'Entitats Ciutat i Escola de Sabadell és l'òrgan de coordinació de les activitats educatives que s'han teixit amb la complicitat de diverses entitats, empreses i departaments de l'Ajuntament al llarg dels anys, configurant el Programa Ciutat i Escola.

La principal voluntat del Consell és la de coordinar les activitats educatives que s'ofereixen als centres i posar al seu abast els múltiples reecursos que la ciutat pot oferir per ampliar les oportunitats d'aprenentatge dels alumnes.

El Consell d'Entitats Ciutat i Escola es va constituir a l'abril del 2005, tot i que les beceroles del Programa es remunten abans dels primers ajuntaments democràtics. A la dècada dels anys 80 es van consolidar i diversificar les entitats, amb activitats tant emblemàtiques com ara la Mostra de Teatre i el Concurs Literari Joan Oliver. És a partir del curs 1998-1999 que el programa passa a anomenar-se Ciutat i Escola.

Les actuacions d'aquest Consell són coherents amb els principis de la Carta de Ciutats Educadores, signada al 1990 i van encaminades a assolir les línies estratègiques que es van formular al 1998 amb el Projecte Educatiu de Sabadell, el qual ja proposava la creació d'aquest òrgan.

Des de la seva creació, el nombre d'entitats d'aquest Consell, ha anat augmentant progressivament amb la incorporació d'institucions, entitats i empreses de la ciutat, així com també el nombre d'activitats educatives que s'ofereix des del Programa.

 

ÚLTIMA SESSIÓ PLENÀRIA

Properament

[widgetkit id="1280"]

banner superior ciutat i escola

slider tarifes bressol

Les escoles bressol municipals actuem també com a element afavoridor de l'equitat social i que cerca equilibrar les possibles desigualtats dels infants derivades de les situacions familiars i/o de l'entorn més immediat i, atès que està demostrat que els beneficis de l'escolarització primerenca es veuen reflectits en els futurs processos d'ensenyament aprenentatge que desenvoluparan els infants, es proposa un sistema de tarifació social basat en la igualtat d'oportunitats.

Per tant, la tarifa que s'aplicarà dependrà del llindar de renda i del nombre de membres de la unitat familiar, a més els serveis tarifats són la jornada completa, la jornada de matí i la flexibilitat horària.

Podeu consultar les tarifes del servei d'escola bressol, i en cas de dubte, els centres disposen de tota la informació sobre el procés i els requisits.

slider guia malalties bressol

Un aspecte que sol preocupar més a les famílies, i més en el context de pandèmia en què estem vivint, és la salut de les seves filles i fills.

Des del seu naixement, el sistema immunològic dels infants es desenvolupa i madura fruit del contacte amb gèrmens, virus, bacteris, etc. A mesura que la criatura es va enfrontant amb aquests elements va formant les seves pròpies defenses. És per aquest motiu que, durant els primers anys de vida, determinades infeccions siguin relativament freqüents.

Les escoles bressol, tot i que desenvolupen un important paper en la conciliació laboral i familiar,  també treballen amb l’objectiu de preservar el benestar de les criatures. És per això que en situacions de malaltia, per tal de poder vetllar pel benestar de tots els infants i evitar al màxim les situacions de contagi, s’han d’aplicar restriccions en l’assistència a l’escola bressol.

La guia Criteris d'assistència a l'Escola Bressol en cas de malaltia té com a objectiu convertir-se en una eina útil d'informació i assessorament per a les famílies i les escoles bressol. Per aquest motiu, hi han treballat de manera coordinada professionals referents de pediatria, d'escoles bressol i dels departaments de Salut i Educació de l'Ajuntament de Sabadell.

Aquests professionals han establert un marc de referència comú per a pares i escoles on el més important és sempre el benestar de l'infant.

Les escoles bressol Municipals aquest curs també apliquem el Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia per Covid -19 aprovat l’agost del 2021 i elaborat conjuntament entre el Departament de Salut i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Dijous 8 de juliol de 2021 a les 12:00h
Ubicació: Telemàtica

Assistents: Alcaldessa, tinents/es, regidors/es de govern.