Projecte europeu col·laboratiu RAPID-”RApid Prototyping In 3D”
Objectius generals del projecte
- Prototipatge ràpid dels espais urbans en format digital i 3D per:
- Recolzar la presa de decisions dels gestors públics
- Una major acceptació i implicació ciutadana de les intervencions que afecten la mobilitat a l’espai urbà per fer front a la pandèmia de COVID19
- Generació d’una biblioteca digital d’actius urbans en 3D amb regles associades per avaluar diverses opcions de configuració dels espais urbans per fer front a la COVID19
- Simulació del comportament de la ciutadania en diversos dissenys de l’espai urbà post-COVID19
- Elaboració d’un catàleg de millors pràctiques i regulacions de mobilitat per fer front a COVID19 a nivell europeu
- Aplicació per part de l’UCL del model de contagi i mobilitat per assegurar el compliment dels protocols sanitaris
Infografia resum dels objectius i principals resultats esperats del projecte europeu RAPID
- Periode d’implementació: 2n. semestre de 2020
- Entitats participants: University College London (coordinador), Ajuntament de Copenhagen (Copenhagen Solutions Lab), Studio Profondo (Dinamarca), Pixelmill (Regne Unit), Institut de recerca Fraunhofer (Alemanya), Ajuntament de Sabadell (Catalunya)
- Pressupost: 347.686,00 euros (Ajuntament de Sabadell: 33.875,00 euros)
- Projecte co-finançat per la Unió europea, a través de la comunitat d'innovació i coneixement en mobilitat urbana de l'Institut europeu de tecnologia (EIT Urban Mobility):
El projecte a Sabadell:
- Simulació parcial del nou eix ciclable central (que travessa la ciutat de nord a sud) per afavorir l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i segur front a COVID19: Cruïlla Gran Via/Av. Matadepera/Av. Concòrdia
- Format digital i interactiu, incloent realitat virtual
- Simulació dels moviments de ciclistes, vianants i vehicles d’acord amb dades reals de trànsit
- Donant als actors locals diverses opcions de configuració de la simulació, com ara ajustar la densitat de vehicles i vianants i provar el recorregut virtual abans i després de la posada en marxa del nou tram de carril bicicleta
- Controls automatics i manuals d’aforaments de vehicles, vianants i bicicletes, abans i després de l’execució de l’obra de l’eix ciclable (dades qualitatives i quantitatives) Novembre-Desembre 2020, executat
- A la cruïlla Av. Matadepera/Concòrdia/Gran Via +13% de trànsit de bicicletes/patinets comptabilitzat després de la posada en servei del nou tram de via ciclable
- Als voltants de l’estació Sabadell Centre
- Podeu consultar l'informe complet de la monitorització de mobilitat realitzada aquí
- Sessió participativa presencial amb actors locals respectant les restriccions derivades de COVID19 Novembre 2020 + Comunicació digital del projecte. Podeu re-visionar la sessió aquí
- Panell digital “in situ” de visualització i comptatge de bicicletes i patinets, amb identitat visual projecte RAPID Executat
- En paral·lel s’ha implementat l'obra d’urbanisme tàctic en aquesta cruïlla, amb un nou tram de carril bicicleta Executat
-
Vincula amb la transformació urbana de la Gran Via que l’Ajuntament ha posat en marxa recentment com una de les línies estratègiques de ciutat, orientada a fer de la Gran Via un eix viari més pacificat i sostenible, i alhora generador de noves oportunitats per al desenvolupament econòmic i social de la ciutat.
Presentació de fi de projecte accessible aquí
Simulació 3D de la mobilitat urbana en la zona d'actuació del projecte RAPID a Sabadell (elaborada per Pixelmill Ltd.): Cruïlla Gran Via/Av. Concòrdia/Av. Matadepera
Nou carril bicicleta posat en servei a la zona de Gran Via/Av. Concòrdia (eix ciclable central) com a part del pla municipal de recuperació i prevenció front la pandèmia de COVID19
Panell comptador de bicicletes i patinets instal·lat a Sabadell a la zona d'intervenció en el marc del projecte europeu RAPID
- Per a més informació sobre el projecte podeu posar-vos en contacte amb: Programa de Projecció de la ciutat i turisme, Ajuntament de Sabadell; E-mail: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. ; Telèfon (+34)937453192
Informació ampliada sobre el projecte
El propòsit del projecte és utilitzar el prototipatge ràpid en 3D ("RApid PRototyping In 3D", en anglès) per donar suport a la presa de decisions públiques i a la participació ciutadana en relació als canvis i intervencions a efectuar a les zones urbanitzades a causa de la pandèmia de COVID19, com ara la imposició del distanciament físic entre les persones. El resultat esperat és una presa de decisions públiques més informada i una ciutadania més implicada, amb una major acceptació de noves formes de mobilitat urbana a través del re-disseny participatiu dels espais públics. RAPID utilitza un catàleg digital d’actius urbans en 3D, amb regles associades, cosa que permet l'avaluació de diverses opcions de configuració de l'espai urbà i inclou la possibilitat de visualitzar els comportaments de la ciutadania a través de l’ús d’avatars. Tot i que el focus de RAPID és la resposta a la present crisi del COVID19, té valor més enllà com una metodologia per a les ciutats per explorar nous dissenys urbans en resposta a comportaments canviants. L’objectiu global és incrementar o recuperar l’activitat econòmica i ajudar a que es distribueixi per la ciutat de forma més equilibrada. Així s'han pogut presentar i contrastar les idees d’una manera més ràpida que no pas utilitzant els clàssics models “CAD”, amb 4 funcions principals:
- Crear o importar un model 3D de l’àrea d’intervenció, per exemple una cruïlla de carrers (Sabadell) o una estació de ferrocarril (Copenhagen)
- Habilitar una funcionalitat d’edició que permeti col·locar nous actius en 3D damunt d’aquest model digital per crear ràpidament fluxos i models alternatius, per exemple, nova senyalètica o noves cruïlles
- Possibilitar a tothom l’experimentació i opinió sobre aquests models en 3D a través de la visualització i interacció digitals (pantalla, realitat virtual immersiva) –així s’obté l’opinió en relació a les opcions preferides o canvis proposats
- Col·locar agents intel·ligents (avatars) en els diversos models 3D per entendre com es comportarien i millorar l’experiència de l’usuari tot provant restriccions com el distanciament físic
L'Ajuntament de Sabadell, com a soci demostratiu del projecte, simula i prova diversos escenaris de reorganització dels espais públics per assegurar una distància física superior entre els usuaris de l’espai públic, respectant les recomanacions sanitàries. Per aquest motiu, l’Ajuntament ha facilitat als socis tècnics del projecte les dades locals necessàries per tal de dissenyar les simulacions digitals de determinats espais públics de Sabadell; ha liderat els processos participatius amb els actors urbans locals per a compartir la simulació d’espais públics per prevenir la propagació de la pandèmia de COVID19 de Sabadell; ha implementat a la realitat l’escenari simulat que havia estat compartit amb els actors locals, i ha participat en l’avaluació dels resultats de la implementació, especialment pel que fa a la seva efectivitat per assegurar la salut pública. La prioritat per Sabadell és incentivar que la ciutadania faci menys ús dels espais públics sobresaturats i redirigir-la cap a espais actualment menys utilitzats, especialment a la zona de la Gran Via Nord. Concretament, es proposa, pel que fa a Sabadell, la simulació i la implementació de l’arranjament de la cruïlla Gran Via/Avinguda Concòrdia/Avinguda Matadepera, connectant la via ciclable ja existent a l’Avinguda Concòrdia amb el barri de Ca n’Oriac.
La ciutat de Sabadell ha estat profundament afectada per COVID19. Des de mitjans de març fins a finals d’abril de 2020, el govern espanyol va establir un confinament estricte que va reduir dràsticament la mobilitat i la contaminació a Sabadell (Decret pel qual es declara l’estat d’alarma, 463/2020 i les seves pròrrogues). Al seu torn, l’Ajuntament el 24 de juliol de 2020 va aprovar oficialment un pla local COVID19 posterior al confinament amb 785 propostes per: 1. Augmentar els espais públics utilitzats pels ciutadans per garantir distàncies "físiques". 2. Adaptar la gestió del transport públic (a) per reduir els seus índexs d'ocupació; i (b) respondre als canvis profunds en la mobilitat laboral a causa del teletreball. 3. Aconseguir nivells més alts de qualitat de l’aire, com a mesura essencial per garantir la seguretat sanitària. L'últim objectiu respon a la idea que els alts nivells de contaminació i l'alta densitat urbana s'han correlacionat amb les taxes de contagi i mortalitat de la pandèmia.
El lloc d’implementació del projecte i els objectius de les intervencions:
Atès que el pla COVID19 post-confinament de Sabadell obliga a millorar la monitorització de l’espai públic i a fer-ne una gestió proactiva, la intervenció del projecte RAPID a Sabadell s’inclou en aquest pla, que contempla un capítol específic dedicat a la planificació urbana, l’espai públic i la mobilitat. Una de les accions del pla són les “Obres d’emergència per a la vertebració de l’eix ciclista nord-sud” que inclou l’espai d’intervenció del projecte RAPID: la cruïlla de les avingudes “Gran Via”, “Concòrdia” i “Matadepera”. Així, el focus del projecte RAPID per a Sabadell és el prototipatge i la prova d’una simulació digital 3D d’una nova connexió de carril bici des del carril bici existent que finalitza a l’avinguda “Concòrdia” cap al barri de “ca n’Oriac”.
L’objectiu d’aquesta iniciativa és que el final del confinament no impliqui un augment de la contaminació de la ciutat, promovent modes de mobilitat nets com la bicicleta, que garanteixin al mateix temps el distanciament “segur” de 2 metres entre les persones. Com a resultat de la intervenció, s’esperen més ciclistes i usuaris de patinets a la cruïlla escollida, en lloc de la situació actual, amb pocs vianants / ciclistes i un gran predomini de la mobilitat motoritzada i contaminant.
Un altre punt innovador de la intervenció a Sabadell és que, en el marc del projecte RAPID, s’està provant un nou carril bici amb els ciutadans en paral·lel a l’inici de l’obra civil, d’una manera molt novedosa gràcies a les simulacions en 3D. Fent-ho d’una manera tan participativa, s'espera un major impacte i interès per part dels ciutadans i actors locals, que comporti en un ús més alt de la nova infraestructura un cop finalitzin les obres.
Com a resultat de la participació de Sabadell en el projecte, s'obtenen experiències reals i dades relacionades amb la gestió de la mobilitat en una ciutat mitjana europea representativa com Sabadell. D’aquesta manera, Sabadell es converteix en un banc de proves de noves solucions i metodologies de mobilitat urbana proposades pels altres socis del projecte RAPID.
Accions realitzades en el marc del projecte:
Sabadell ha participat activament en el projecte RAPID per simular i provar en format digital i 3D diferents escenaris de reorganització d’espais públics per garantir una distància física més gran entre els ciutadans, respectant les recomanacions sanitàries, i ja s’han realitzat diverses accions fins ara:
En primer lloc, Sabadell ha reunit i subministrat les dades locals necessàries (plànols CAD-LIDAR, pla COVID local després del confinament, mesuraments de mobilitat, vídeos i fotos in situ, projecte d’obra civil) als socis tècnics del projecte per tal que puguin dur a terme el disseny de les simulacions digitals en 3D, així com per elaborar el catàleg de regulacions de les ciutats de la UE per prevenir la COVID19 i validar el model de correlació entre mobilitat i contagi.
En segon lloc, s’han fet passos preparatoris per dur a terme els processos participatius amb els actors locals, provar la simulació del nou carril bici post-COVID19, implementar els escenaris simulats a la realitat i avaluar els resultats d’aquesta implementació, especialment en termes de la seva eficàcia per augmentar l’ús de bicicletes / patinets en aquesta zona
L’objectiu és millorar l’experiència de la ciutadania en l’ús de la bicicleta per fomentar aquest mitjà de transport com a part d’una resposta més àmplia de foment de la mobilitat activa per fer front a la crisi de la COVID.
Zona d’intervenció:
Fins ara hi havia un carril bici a l’av. de la Concòrdia, però aquest carril bici desapareixia abans de la rotonda. A l’av. de Matadepera fins ara no hi havia carril bici. El desplaçament d’una avinguda cap a l’altra en bicicleta comportava la circulació en una concorreguda rotonda, que té un pas inferior a sota i diversos carrers que s’hi uneixen. També hi ha circulació de vianants i, cada vegada més, usuaris de patinets elèctrics en aquesta zona.
L'Ajuntament de Sabadell ha dissenyat alguns canvis físics en aquesta àrea amb l'objectiu de millorar l'experiència en bicicleta i fomentar així un major ús de les bicicletes i els patinets.
Els primers treballs realitzats per PixelMill i els altres socis del projecte es van centrar a aclarir l’abast de l’àrea que s’havia de modelar en 3D. L’objectiu d’aquest treball és l’experiència en bicicleta i, per tant, tot el que se’n deriva. L’usuari / operador del model 3D és algú que experimenta com és circular en bicicleta en aquesta àrea. L'usuari controla la seva "experiència" virtual en bicicleta per l'av. de la Concòrdia i l’av de Matadepera, amb “agents” o avatars per simular vianants i cotxes en aquesta escena 3D. Els moviments d’aquests “agents” seran controlats per la intel·ligència artificial integrada en el modelatge 3D.
PixelMill va construir un primer model 3D (versió 0) mitjançant CAD subministrat per l’Ajuntament de Sabadell i que també feia referència a altres fonts, com Google Maps.
El model 3D es pot veure en un ordinador normal amb monitor. Mitjançant el teclat, és possible moure’s per aquest model 3D, fins i tot volar-hi per sobre per tenir una vista aèria. L’objectiu és construir models 3D el més ràpidament possible. Alguns edificis són simplement caixes blanques, altres tenen algun color, mentre que d'altres s'han construït amb una aparença similar als carrers locals reals, recollides de Google Street View i imatges de vídeo proporcionades per Sabadell. Tenint en compte l’experiència en bicicleta a Sabadell, es veu que no calen grans detalls als edificis, però és útil que els ciutadans puguin reconèixer l’àrea local fins a un cert punt.
Es mostra la rotonda, amb el pas subterrani també visible, i l'av. de Matadepera a l'altre costat de la rotonda. També és visible a l’escena 3D un dels primers avatars de vianants moguts per intel·ligència artificial. A aquesta escena 3D també s’hi han afegit vehicles moguts per intel·ligència artificial. Els vianants i els cotxes gestionats per intel·ligència artificial apareixen des de punts "de generació" on entren a l'escena 3D i després poden moure’s cap a destinacions específiques o aleatòries fins que abandonen l'escena. La intenció és permetre ajustar la taxa d’aparició d’avatars mitjançant una escala de manera que pugui simular diferents escenaris, des del màxim ús de la zona fins a moments de menys densitat.
El model 3D i la intel·ligència artificial per als avatars estan dissenyats en línia amb el concepte ràpid de desenvolupament. Això permet una anàlisi visual en lloc d'una anàlisi tècnica detallada. Els avatars d’intel·ligència artificial que es mostren estan programats amb una lògica molt bàsica per donar suport a l'anàlisi visual. La millora de la sofisticació del comportament a partir d’intel·ligència artificial és un àmbit de recerca en col·laboració amb l’University College London-UCL.
A la llum de les restriccions provocades per la COVID, el projecte RAPID també es va centrar a veure i interactuar amb el 3D a través de la pantalla i el teclat de l'ordinador i restringir l'ús de cascs de realitat virtual que elevessin els possibles riscos de seguretat sanitària. L'experiència 3D anterior es va dissenyar per a un ordinador i una pantalla, i es va habilitar una experiència immersiva mitjançant un casc de realitat virtual únicament per un nombre molt limitat de persones que van poder provar-la en el marc de la sessió participativa de novembre 2020. Per a això, PixelMill va crear un maquinari que detecta la rotació de la roda quan l'usuari pedala en una bicicleta estàtica. El programari de PixelMill també detecta el gir del manillar i, per tant, l'usuari es mou pel model 3D fent ús de la bicicleta real. L’Ajuntament de Sabadell i PixelMill han col·laborat per afegir la bicicleta de realitat virtual al projecte RAPID. Així algunes persones usuàries va poder utilitzar unes ulleres de realitat virtual i després recórrer l’escena 3D amb una bicicleta estàtica real. Van poder experimentar la zona tal com és ara (el "tal com és") i les opcions de canvis proposats (el "serà"). Aquesta també seria una solució que es podria replicar a altres zones de Sabadell i, potencialment, a qualsevol lloc.