Pots consultar aquí les notes d'actualitat de l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària (Generalitat de Catalunya)
L’equip de Seguretat Alimentària de l’Ajuntament de Sabadell és el responsable de la vigilància i el control sanitari dels establiments del sector alimentari minorista de la ciutat, amb la finalitat de garantir que les activitats que s‘hi realitzen no comportin riscos per a la salut de la població i compleixin amb la normativa vigent.
Com realitzem la vigilància i control dels establiments alimentaris?
- Mitjançant inspeccions sanitàries dels establiments alimentaris per comprovar que compleixen amb la normativa vigent.
- Realitzant presa de mostres per analitzar la qualitat dels aliments que es serveixen als establiments i detectar la possible presència de microorganismes que poden afectar la salut.
En quins establiments efectuem aquesta vigilància i control?
- Establiments de restauració comercial
- Comerç minorista d’alimentació
- Mercats
- Establiments ambulants d’alimentació que participen en fires o altres esdeveniments a la ciutat de Sabadell
Quan realitzem les activitats de vigilància i control?
- En establiments alimentaris de nova obertura o nova titularitat, en funció del risc derivat de la seva activitat.
- Per campanyes anuals en determinats sectors alimentaris o determinats tipus d’aliments.
- De seguiment periòdic en establiments de risc elevat derivat de la seva activitat.
- Per denúncia ciutadana o derivada d’altres departaments, com el de policia.
- Quan altres administracions ens demanen col·laboració (en cas d’alertes sanitàries o toxiinfeccions alimentàries).
Quines altres funcions fem?
- Cens dels establiments minoristes d’alimentació de la ciutat mitjançant la seva inscripció al Registre municipal d’establiments minoristes d’alimentació
- Recepció i tramitació de denúncies relacionades amb establiments alimentaris.
- Assessorament als titulars d’establiments d’alimentació
- Informació a la ciutadania en general en matèria de seguretat alimentària.
Si inicies una nova activitat alimentària cal que emplenis la “Declaració responsable en matèria de salut alimentària” disponible a l’apartat de Tràmits de la Seu electrònica de l’Ajuntament de Sabadell.
És important que coneguis els requisits sanitaris bàsics dels establiments alimentaris, tant els d'aplicació general en establiments minoristes d'alimentació com els específics del sector minorista d'elaboració i servei de menjars preparats (si és el cas).
Pots trobar més informació a les següents guies i documents:
- Guies d'aplicació general en establiments minoristes d'alimentació:
- Guia per a l'aplicació dels autocontrols als establiments minoristes d'alimentació
- Al·lèrgens de declaració obligatòria
- Informació d’al·lèrgens en els establiments de restauració
- Cartell informatiu sobre els al·lèrgens
- Informació obligatòria en aliments no envasats o envasats al lloc de venda
- Manual de restauració sense gluten (Associació Celíacs de Catalunya)
- Guies específiques per sectors:
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per a carnisseries, cansaladeries i xarcuteries
- Guia de pràctiques correctes d’higiene en pastisseria
- Guia per a la venda de proximitat dels productes agroalimentaris i agraris
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per a petits productors de cervesa
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per al sector flequer
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per als restaurants
- Guia de pràctiques correctes d’higiene en peixateries
- Guia de pràctiques correctes d'higiene del sector de gelats i orxates
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per a la venda d’aliments en mercats municipals
Per poder participar en una fira, mercat no sedentari o un altre esdeveniment a la ciutat de Sabadell, cal que:
- El teu establiment estigui registrat al municipi on tinguis la raó social. Si és a Sabadell i no el tens ja registrat, hauràs d’emplenar la “Declaració responsable en matèria de salut alimentària”.
- També caldrà que presentis la “Declaració responsable en matèria de salut alimentària per establiments no sedentaris participants a fires i altres esdeveniments”. Aquest tràmit s’ha de realitzar cada vegada que vulguis participar en una fira o esdeveniment a Sabadell, i s'ha de fer abans de 5 dies hàbils de la data d'inici de la fira o esdeveniment. Cal adjuntar-hi el document del número de Registre Municipal per a establiment minorista d'alimentació ambulant o la sol·licitud d'inscripció al Registre Municipal (a l'ajuntament on tinguis la raó social).
És important que coneguis els requisits que han de complir els establiments alimentaris no sedentaris participants en fires i altres esdeveniments.
- Guia de pràctiques correctes d'higiene per a la venda d'aliments en mercats no sedentaris i fires
- Guia de pràctiques correctes d’higiene per als establiments de restauració mòbils (ACSA)
- Guia per a l'aplicació dels autocontrols als establiments minoristes d'alimentació (DIBA)
- Informació d’al·lèrgens en els establiments de restauració (ACSA)
Pots formalitzar la teva denúncia:
- A la Seu Electrònica de l’Ajuntament de Sabadell, emplenant el tràmit “Comunicació o denúncia sobre salut pública”.
Els establiments alimentaris minoristes de la ciutat de Sabadell, ja siguin establiments sedentaris o bé no sedentaris amb seu social a Sabadell, han d’estar inscrits en el Registre Municipal d’Establiments Minoristes d'Alimentació, en aplicació de la normativa vigent.
En el moment d’iniciar l’activitat, quan presenteu la “Declaració responsable en matèria de salut alimentària” disponible a l’apartat de Tràmits de la Seu electrònica de l’Ajuntament de Sabadell, l’establiment queda inscrit en aquest registre. En el cas que es produeixin modificacions posteriors relatives al tipus d’activitat, a la raó social o a les instal·lacions, o en el cas de tancament de l’establiment, cal que ens ho comuniqueu per tal d’actualitzar aquest registre.
Si necessiteu saber si el vostre establiment està inscrit al Registre Municipal d’Establiments Minoristes d'Alimentació, o si voleu consultar el seu número de registre, podeu fer la petició o consulta a través d’una “Instància general”, que trobareu a l’apartat de Tràmits de la Seu electrònica de l’Ajuntament de Sabadell.






























