PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
          

NOTÍCIES

  Ajuntament de Sabadell

  • Campanya intensiva seguretat motoristes

  • Nous espais de cangur a Sabadell

  • “L’edat no et defineix”, campanya contra les actituds discriminatòries que afecten a la gent gran

  • Finalitzades les obres al carrer de la República a Sabadell

  • Les llibreries de Sabadell es preparen per Sant Jordi

  • Noves terrasses a l’Eix Macià de Sabadell

  • La nova plaça de les Illes Medes es consolida com un espai inclusiu i de convivència

  • La Policia Municipal de Sabadell participa en una campanya per prevenir distraccions al volant

  • Posem Sabadell al dia després de les pluges!

  • Vacances de la Gent Gran - Testimonis participants

  • Instal·lem pictogrames als passos de vianants per promoure una ciutat més accessible i segura

  • Nova edició de les Vacances de la Gent Gran

05
Febrer
2025

El Museu d’Història presenta "Home en ruïnes. Relats i poemes des dels camps de la vergonya", del poeta esperantista Jaume Grau Casas

Paral·lelament es pot visitar al MHS una petita exposició amb documents originals de l’escriptor català

El Museu d’Història presenta

L'Ajuntament de Sabadell organitza la presentació del llibre Home en ruïnes. Relats i poemes des dels camps de la vergonya, de Jaume Grau Casas, a càrrec de l’editor Carles Vela. L’acte tindrà lloc el proper dijous 13 de febrer a les 18.30 h a la sala d’actes del Museu d’Història de Sabadell, situat al carrer de Sant Antoni, 13. La presentació ve acompanyada d’una petita mostra de document originals de Grau Casas, que ja es pot visitar al Museu.

Aquest esdeveniment s’emmarca en els actes commemoratius del “Dia Nacional de l’Exili i la Deportació”, dins del Pla de Memòria Democràtica de Sabadell, i compta amb la col·laboració de l'Associació Catalana d’Esperanto, així com amb el suport de la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.

El llibre recull els testimonis de Grau Casas, escriptor, poeta i esperantista català, durant els anys d’internament en camps de concentració francesos (1939-1944). Grau Casas, declarat no apte per treballar, va documentar la seva experiència i la d'altres interns en diverses llengües, entre les quals l’esperanto, el català, el francès i el castellà. Els seus escrits, sovint elaborats en condicions extremes, reflecteixen el patiment, la resistència i la humanitat dels exiliats que van viure les dures condicions de reclusió en camps com els d’Argelers, Bram, Récébédou i Cerelhac.

 

Mostra d’escrits originals

Paral·lelament a la presentació, es podrà visitar una petita exposició amb documents originals de Jaume Grau Casas. Aquesta mostra estarà disponible fins al 23 de febrer al Museu d’Història de Sabadell. Els textos exhibits pertanyen a l’Arxiu-Biblioteca Petro Nuez de l'Associació Catalana d’Esperanto. S'hi inclouen poemes, relats breus i notes personals escrites per l'autor durant el seu pas pels camps de concentració. Aquests escrits, molts dels quals són inèdits, estan redactats en diversos idiomes i constitueixen un valuós testimoni de l’exili republicà i la repressió franquista.

Entre els documents exposats, es podran trobar fragments dels següents textos destacats:

  • “Confidències al vent. Històries d’amors i de flirts”, escrit al camp de Bram el 1940.
  • “Camp-hospital de Récébédou” (1941-1942) i “El campo penitenciario de Nexon” (1942-1943), testimonis de les condicions sanitàries i de vida als camps.
  • Manuscrits en esperanto que reflecteixen la situació política i personal de l'autor, com el text que relata la persecució de l’esperanto als camps de concentració a causa de les seves connotacions d'internacionalisme i solidaritat entre exiliats.

Els visitants tindran l’oportunitat d'aprofundir en la figura de Jaume Grau Casas, un dels grans promotors de la cultura esperantista a Catalunya, i en l'impacte que l’exili i la reclusió van tenir en la seva obra literària.

Categories Cultura i esport, Activitats culturals, Museus Tags esperanto, Jaume Grau Casas