PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

PAM retiment comptes

 

El retiment de comptes, que constitueix un element fonamental per a l’estructura del PAM, es concretarà mitjançant l’elaboració anual de l’informe de seguiment respecte l’estat de les principals línies d’actuació.

Aquests informes es publicaran també al Portal de Transparència, de manera que el seguiment es pugui fer de manera oberta.

 

 

El Pla d’Actuació Municipal (PAM) és el full de ruta de l’acció del Govern, el document on es plasmen els principals projectes i eixos estratègics a desenvolupar a partir de les actuacions més rellevants.

El present PAM gira a l’entorn d’aquelles línies d’actuació de competència municipal que es consideren estratègiques per assolir els objectius del present mandat, incloent accions específiques sobre les quals estructurar el necessari retiment de comptes.

Un document que, a més, s’ha elaborat a partir de les previsions dels diferents plans transversals municipals aprovats, en procés d’aprovació o previstos pels propers anys.

Aquest mandat s’inicia el mes de juny del 2023 amb l’aprovació del cartipàs municipal per al període 2023-2027. Una vegada constituït, el Govern municipal, va presentar les primeres accions a executar durant els primers cent dies, centrades en els àmbits d’habitatge, ciutat verda, progrés econòmic, civisme i cultura.

A l’octubre del 2023 es presentaven unes primeres grans línies prioritàries de govern a través del document “Acord de govern pel Sabadell del sí”, un pacte de governabilitat entre  el Partit dels Socialistes de Catalunya i Junts per Sabadell, on s’establien línies d’acció prioritàries.

Cal considerar també altres actuacions que, tot i que són projectes estratègics de gran importància per al Govern, no estan incloses en aquest PAM, atès que són competència d’altres administracions, com ara la Residència de gent gran del Sud, les inversions a l’Hospital Parc Taulí, el reforç de l’atenció primària, les obres d’urbanització de l’espai públic situat entre els carrers de La Palma, de Tenerife, de Brasil i d’Argentina al barri dels Merinals; infraestructures com la ronda del Nord, l’estació ferroviària de Can Llong o la rotonda a la carretera B-140, entre d’altres.

Des del Govern s’ha treballat i es continuarà vetllant de manera intensiva per a què siguin una realitat per a la ciutat.

Per tot l’anterior, el Pla d’Actuació Municipal 2023-2027 concreta els seus compromisos en quatre grans eixos:

 

 

 

ajuntament mini

Un Ajuntament al dia és fonamental perquè la ciutat funcioni, sigui segura, estigui neta, disposi d’espais i activitats on anar a gaudir dels moments d’oci, disposi d'una xarxa de serveis, espais públics de qualitat, i tingui cura de les persones.

Diàriament es presten serveis i s’executen actuacions que fan que la ciutat avanci malgrat puguin no veure’s reflectides en aquest document, l’essència del qual és, precisament, presentar els principals objectius polítics que es volen impulsar.

La institució pública més propera a la ciutadania ha de continuar disposant de recursos i eines per oferir un servei eficient, àgil, proper i transparent. Abordar la millora organitzativa interna de manera estructural és clau, ja que aquesta acaba repercutint positivament al conjunt de veïnes i veïns de la ciutat.

Que la ciutat compti amb una administració municipal al dia implica que el seu Ajuntament s’adapta a les noves realitats canviants, mirant de simplificar processos (millorant dels circuits de tramitació administrativa), que treballa en una adaptació i millora tecnològica constants (increment de les eines i els recursos informàtics), que inverteix en el seu capital humà potenciant-ne les competències, l’aprenentatge constant, l’acollida i l’acompanyament, sense deixar de banda la millora dels espais de treball, de magatzem o d’arxiu en base als recursos disponibles.

Altres exemples concrets de prioritats de treball intern a continuar consolidant durant el període d’aquest PAM són l’impuls i agilització dels processos de contractació, la reducció del temps de tramitacions adreçades a la ciutadania, juntament amb el desenvolupament del Pla de mesures antifrau per continuar sent una institució referent en transparència, entre d’altres. En aquest sentit, l’esforç que ja s’ha fet per digitalitzar l’administració i que ha propiciat una gestió més transparent, ara ha de continuar per assolir una dinàmica de relació amb la ciutadania més directa, propera i accessible.

Per tot l’anterior, es renovaran tant el portal municipal com la seu electrònica, es revisaran els circuits i models de resposta a la ciutadania, es continuarà apostant pels canals d’atenció i acompanyament presencials per a què cap persona, col·lectiu o entitat quedi exclosa del dret d’accés al serveis públics. Aquesta digitalització també implicarà la incorporació de “la dada” com a element central per a l’eficiència en la presa de decisions.

 

 

Eix1PAM

Sabadell enfoca aquest mandat  com un període clau en el procés iniciat per a la transformació i adaptació de la ciutat al context d’emergència climàtica. Tot amb l’objectiu de fer que la ciutat sigui encara més verda, resilient i inclusiva en un clima que ja ha canviat.

Les accions per a aquests quatre anys incorporen l‘equitat social com a element estructural, ja que si bé els efectes del canvi climàtic tenen un efecte global, també és  evident que les persones i les famílies més vulnerables pateixen els seus efectes de manera més significativa en l’àmbit residencial, la mobilitat i quant a les opcions existents per a les activitats de lleure.

És per això que les actuacions incloses en aquest primer eix incideixen en garantir l’accés de tota la ciutadania a espais més verds distribuïts per tota la ciutat, a reforçar i incrementar la xarxa de refugis climàtics, així com a una protecció especial dels menors amb actuacions específiques a les escoles.

Aquesta aposta estratègica d’adaptació al canvi climàtic de Sabadell pels propers anys es resumeix en:

Naturalitzar la ciutat. La manca de vegetació incrementa l'efecte de les illes de calor urbanes, que pot donar lloc a temperatures de la superfície del sòl 10°C més elevades que les temperatures equivalents de la superfície del sòl rural. Per tant, és prioritat de l’Ajuntament potenciar el verd urbà mitjançant actuacions a parcs, espais verds i amb l’increment d’arbrat viari a la trama urbana.

Aprofitament de l’aigua regenerada i freàtica. En un context de sequera allargada en el temps i en previsió de contextos similars, una es les línies estratègiques que han de permetre afrontar amb garanties el futur és la de dotar a les ciutats de xarxes d’aprofitament d’aigua regenerada per usos municipals, recreatius i industrials. De fet, l'EDAR-ERA del riu Sec de Sabadell ja és referent a Catalunya en regeneració d’aigua.

Així, Sabadell té com a prioritat dotar-se d’una xarxa d’aigua regenerada per, entre d’altres, cobrir el reg dels principals parc urbans de la ciutat en els propers 3 anys.

En un futur proper, la ciutat podrà distribuir 1 hectòmetre cúbic d’aigua regenerada i injectar a la xarxa 1 hectòmetre cúbic d’aigua freàtica potabilitzada; és a dir, l’equivalent al 20% del consum anual d’aigua de tota la ciutat. D’aquesta manera, es podrà posar a disposició del conjunt de la ciutat l’aigua regenerada produïda a l’EDAR del riu Sec per a diferents usos industrials, el reg o inclús el seu ús en cisternes de banys. Aquest projecte, conjuntament amb el de potabilització d’aigua freàtica, ha de permetre reduir el consum d’aigua de boca, mantenir els refugis climàtics i l’activitat industrial, i al mateix temps reduir la dependència del sistema d’Aigües Ter Llobregat.

Adaptació dels equipaments. Cal treballar per adaptar els equipaments i edificis públics al canvi climàtic. És en aquest sentit que es prioritzarà la millora del confort tèrmic a les escoles, amb mesures com la instal·lació de tendals als patis, on es destinaran més de 2 M€, la rehabilitació energètica, l’increment de les zones arbrades i la instal·lació d’equips de climatització per a espais comuns; la millora de l’eficiència energètica i la instal·lació de cobertes solars als edificis públics per l’aprofitament energètic; la rebaixa dels consums hídrics, com per exemple amb una prova pilot per a la substitució de la gespa natural per gesta artificial a piscines municipals o la incorporació de sistemes de reducció de consums.

Combatre les plagues urbanes. Els augments de les temperatures i la baixada dels episodis de pluges han creat una situació perfecta per a l’aparició i l’augment de plagues urbanes: paneroles, insectes i altres especies provoquen molèsties als veïns i les veïnes i són un problema també de salut pública. Per aquest mandat, l’Ajuntament s’ha dotat per primera vegada d’una regidoria específica de plagues dedicada a pal·liar aquests efectes, incrementant recursos i plans d’actuació.

ACTUACIONS

 

[widgetkit id="1492" name="PAM - Eix 1: Adaptar la ciutat al canvi climàtic"]

 

    Eix 2>

Eix2 PAM

El segon eix de mandat està relacionat amb l’impuls del desenvolupament local i la promoció econòmica. Vetllar per la creació d'ocupació de qualitat, oferint suport a les persones per ajudar-les a canviar de feina o incorporar-se al mercat de treball; donant suport a les empreses per a que neixin i es consolidin al territori i alhora generin ocupació, promovent el comerç de proximitat i l'activitat industrial, i fomentant la projecció de la ciutat.

Cal atraure noves inversions empresarials i econòmiques que reverteixin en millores i permetin crear riquesa. Perquè per ser capaços de repartir riquesa i benestar entre la ciutadania, es necessari generar-la prèviament.

Actualment i segons l’informe anual elaborat per Promoció Econòmica SL, en termes generals, l’activitat de formació, ocupació o suport a la creació i consolidació d’empreses ha recuperat la seva normalitat després del sotrac de la pandèmia. El treball en l’atracció de noves inversions continuarà sent una constant per tal de consolidar i millorar indicadors. 

D’aquesta manera, les actuacions incloses en aquest eix van encaminades a  crear llocs de treball de qualitat i alt valor afegit, a la reducció dels tràmits burocràtics per facilitar la creació d’empreses, l’emprenedoria i la retenció i captació del talent, així com a impulsar el turisme en els àmbits cultural, industrial i esportiu, amb l’objectiu de dinamitzar l’economia de la ciutat i que ha de culminar en l’obertura de la primera oficina de turisme de Sabadell, la nova escola d’Hostaleria i nou Centre de Formació per a la Transició Digital.

Sabadell ha de conciliar el seu progrés i la generació de riquesa amb el retorn d’aquests recursos al conjunt de la ciutadania.

 

 ACTUACIONS

[widgetkit id="1494" name="PAM - Eix 2: impuls econòmic i noves oportunitats"]

 


< Eix 1   Eix 3>

Eix 3 PAMUna societat cohesionada és la que treballa pel benestar de les persones que en formen part, la que lluita contra l’exclusió i la marginació i la que ofereix l’oportunitat de millorar en l’escala social. Perquè el creixement socioeconòmic només és possible si existeix cohesió social.

Això situa les persones al centre i als ajuntaments, com a govern més proper, en l’epicentre d’aquestes polítiques. Garantir l’alimentació, l’accés a l’habitatge, l’educació, donar resposta a les necessitats dels joves, de la gent gran i de les famílies amb totes les seves diversitats implica lluitar per la millora de les condicions de vida de la població.

L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible aprovava un full de ruta en què es proposava fermament acabar amb la pobresa i la fam, combatre les desigualtats, protegir els drets humans, especialment de les persones més vulnerables, promoure la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones i les nenes, construir societats pacífiques, justes i inclusives.

Així, aquest mandat es continuarà treballant per reduir la segregació escolar, es desenvoluparà una nova estratègia de garantia alimentària, es prioritzarà la intervenció social en cures, la soledat no volguda, les situacions de dependència, la igualtat de les persones nouvingudes; es desenvoluparà una estratègia per abordar la pobresa energètica i per minvar els efectes socials lligats a la precarietat i l’habitatge i es realitzarà un abordatge integral de les violències masclistes i LGBTIfòbiques, entre d’altres objectius.

La prioritat d’aquest Govern continua sent la d’aplicar polítiques per a gestionar la diversitat creixent de la societat i per garantir la cohesió.

 

ACTUACIONS

[widgetkit id="1493" name="PAM - Eix 3: La cohesió social, per no deixar ningú enrere"]

< Eix 2   Eix 4>

Eix4 PAM

El nivell de qualitat de vida està directament relacionat amb diversos aspectes com la seguretat, la neteja, la mobilitat, l’accés a una bona oferta cultural i esportiva, l’educació, els serveis, la disponibilitat i l’accés a eixos cívics i zones verdes, entre d’altres. En definitiva, viure en una ciutat agradable i confortable.

Si tenim en compte que l’any 2030, gairebé el 60% de la població mundial viurà en zones urbanes i que, tal i com es desprèn d’un dels objectius de desenvolupament sostenible, “les ciutats han d’esdevenir capdavanteres en la generació de sistemes humans perdurables i de qualitat i han de garantir la seguretat i els mínims d’una vida digna per a tota la ciutadania”, treballar per la millora de la qualitat de vida entesa en aquest sentit ampli és una estratègia central en el desenvolupament del present mandat.

En aquests propers anys es continua apostant decididament per uns espais públics de major qualitat, renovats i amb manteniments intensius a tots els barris de la ciutat com a principi irrenunciable.

En aquest sentit, la renovació i manteniment de voreres i ferms, la urbanització de places i carrers, la creació d’àrees de joc infantil per fer-les més accessibles i integradores, incorporar nou mobiliari urbà, millorar serveis en l’àmbit de residus o continuar renovant l’enllumenat públic són actuacions estratègiques per continuar garantint que el dia a dia funcioni.

ACTUACIONS

[widgetkit id="1495" name="PAM - Eix 4: qualitat de vida de les persones, l’ànima de la ciutat"]

< Eix 3
   

Dijous 29 de febrer de 2024 a les 14:00h
Ubicació: Edifici Ateneu

Dijous 29 de febrer de 2024 a les 16:00h
Ubicació: Edifici Ateneu