PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Joguines Responsables a Sabadell

Banner projecte joguines sense data
 
COM REALITZAR UN MERCAT D'INTERCANVI DE JOGUINES A L'ESCOLA?

Us convidem a treballar amb els infants una de les propostes de consum conscient més fàcil i eficient: l’intercanvi de joguines.

Les joguines són els objectes més significatius durant la infantesa, el suport emocional i creatiu que ofereixen a l’hora de jugar i, en alguns casos, en moments importants de la vida dels infants, fan d’elles que siguin tan importants. Actualment i, en especial, en aquestes dates nadalenques, el consum de jocs i joguines esdevé insostenible: tenir moltes joguines i de poca qualitat, joguines que venen de l’altra punta del món, joguines que es llencen amb pocs usos, impossibles de reciclar per la barreja de materials, entre d’altres.

Afortunadament, existeixen moltes alternatives de consum que ens permeten accedir a les joguines d’una manera més conscient i responsable i, en aquesta ocasió, us convidem a organitzar una de les propostes més divertides i interessants: l’intercanvi.

A continuació us deixem una INFOGRAFIA amb els principals aspectes a tenir en compte per tal d’organitzar-lo!

Infografia intercanvijoguines page 0001

Què aconseguirem?:

L’intercanvi com a pràctica de consum permet reduir l'impacte del consum:

- Quan intercanviem objectes estem allargant la seva vida útil. Això implica que tota l’energia i els materials que s’han usat en fabricar-los i desplaçar-los fins al lloc de consum són molt més eficients, ja que la durabilitat augmenta.

- Intercanviant evitem comprar objectes nous i, per tant, que se’n fabriquin. Com a resultat, també s’estalvien recursos i energia en la producció de nous objectes i el seu  desplaçament en els mercats mundials.

- A l’allargar la vida útil dels objectes, també estem estalviant una gran quantitat de recursos i energia en gestió una vegada esdevenen residus, així com les conseqüències vers el medi ambient.

- És una manera molt eficient d’estalviar diners, aprofitant objectes que ja no fem servir per aconseguir aquells que si que necessitem.


EDICIÓ CURS 2023-24

A l'octubre de 2023, el projecte de les Joguines Responsables a Sabadell ha culminat amb un mercat d'intercanvi de joguines en una de les escoles participants en els tallers de les edicions anteriors, en total 135 joguines intercanviades. Al llarg de tot el projecte, hi han participat 427 alumnes de diversos centres educatius que han realitzat diversos tallers, una guia de consum responsable de joguines i una exposició itinerant per diferents equipaments municipals amb 400 visitants i que, enguany, ha finalitzat en un mercat d’intercanvi de joguines on s'hi han intercanviat 135.


EDICIÓ CURS 2021-22

El projecte de les Joguines Responsables a Sabadell es va iniciar, com a prova pilot, el curs 2020-21 amb 12 grups de 5è i 6è de primària de diferents escoles de Sabadell. Donada la seva bona acollida, durant el curs 2021-22 hi han participat 20 grups del mateix nivell incorporant en els tallers la importància de la gestió de residus així com l'elaboració final d'una exposició a les diferents escoles participants.

Conscients del potencial dels infants com agents educatius i de canvi, l’Ajuntament de Sabadell organitza, en el marc del programa Ciutat i Escola, tallers i activitats amb l’objectiu de donar a conèixer als alumnes la realitat del consum de joguines i les diferents opcions per fer un consum més sostenible i responsable.  

Els tallers s’han organtizat en dues sessions. La primera ha estat un “laboratori de joguines” on els alumnes participants han analitzat, mitjançant dinàmiques participatives, com es consumeixen les joguines i algunes de les seves implicacions: d’on provenen, quan de temps s’utilitzen, etc. Al final d’aquesta sessió s'han fet petits grups i cadascun ha tingut una joguina i els estris necessaris per a la investigació: tisores, tornavís, lupa o pinces. Totes les troballes de la investigació s'han guardat per muntar una exposició per al següent taller.

En la segona sessió, s'ha donat a conèixer en profunditat la Guia que van elaborar els participants del curs anterior i es s'ha convidat a reflexionar sobre les diferents alternatives i possibilitats per trobar solucions a la problemàtica dels residus. Així mateix, es recuperen els components de les joguines que es van analitzar al Laboratori, amb els quals cada curs participant ha preparat un plafó per configurar l’exposició col·laborativa.

Cada grup participant ha elaborat una part de l’exposició final, on es mostren els diferents materials que formen les joguines, per visibilitzar la problemàtica existent en la gestió de les mateixes com a residu. La mostra ha circulat posteriorment de forma itinerant per diferents escoles i equipaments.

Així, les escoles de Sabadell participants en el projecte de les “Joguines Responsables a Sabadell” han elaborat una exposició anomenada "Joguines Responsables a Sabadell" com a resultat dels tallers de treball d’investigació i sensibilització entorn del consum responsable de Joguines. Han estat les següents escoles: Vedruna Immaculada, Font Rosella, Amadeu Vives, Guixot, Sant Julià, Joan Montllor i Joaquim Blume.

Entre del 9 de març i fins el 18 de maig de 2022, aquesta exposició itinerant elaborada per les escoles s'ha pogut visitar en els equipaments municipals que hi ha a continuació:

CENTRE

DATES

BIBLIOTECA DEL NORD

9 al 23 de març

C.C. CAN PUIGGENER

23 a 30 de març

C.C. CAN DEU

30 de març a 6 d'abril

C.C. TORRE-ROMEU

30 de març a 6 d'abril

C.C. SANT OLEGUER

13 a 20 d'abril

C.C. CONCÒRDIA

11 a 18 de maig


EDICIÓ CURS 2020-21

Alumnes de 5è i 6è de primària de diferents escoles de Sabadell van participar del 30 de novembre al 18 de desembre de 2020 en activitats de sensibilització entorn el consum responsable de joguines. El projecte, impulsat per l’Ajuntament sota el nom de “Joguines Responsables a Sabadell”, es tractava d'una prova pilot dirigida a 12 grups escolars mitjançant propostes i tallers per donar a conèixer als alumnes la realitat del consum de joguines i les diferents opcions per consumir-les de manera més sostenible i responsable.

Els hàbits de consum han anat canviant i arribant a molts dels sectors de consum, ampliant-se cada cop més les opcions per a les persones. És per això que, més enllà de les joguines sexistes i bel·licistes, els jocs i les joguines s’han vinculat poc al consum responsable. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Sabadell va posar en marxa aquest projecte, treballant la sensibilització i educació al voltant de maneres alternatives de consumir joguines.

Els tallers es van organitzar en dues sessions. La primera en forma de debat i preguntes per tal que els alumnes aprenguessin i es plantegessin aspectes com ara els materials que s’utilitzen per fabricar-les;  el temps que les utilitzen, o l’origen de les mateixes. Amb aquests activitats van col·laborar en el repte d’elaborar una Guia de Consum Responsable de Joguines entre tots els grups participants.

La segona sessió va ser més pràctica i es va investigar sobre un dels eixos que resultaven proposats, com: la reparació de joguines, joguines amb valors, intercanvi i lloguer de joguines, demanar recanvis de peces trencades o perdudes, creació de joguines, joguines de comerç just, entre d’altres.

La guia resultant es va elaborar en format digital i accessible a tota la ciutadania, amb el valor afegit d’haver-se elaborat amb els coneixements adquirits pels alumnes i el descobriment efectuat al llarg de les sessions, donant així la possibilitat d’anar assolint i incorporant, any rere any a l’aula, els continguts treballats.


Podeu consultar AQUÍ la informació sobre com han anat els tallers, així com la guia resultant elaborada pels estudiants.