PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN FR ES

Banner Superior Preguntes freqüents

  • Sindicatura
  • Preguntes freqüents

Quan pot intervenir la Sindicatura?

La Sindicatura pot intervenir quan l'Ajuntament de Sabadell, les empreses municipals (Ràdio Sabadell, Promoció Econòmica, Vimusa, Aigües de Sabadell) o els organismes dependents o vinculats (Transports Urbans de Sabadell, Funerària Torra, etc.) afectin els drets i llibertats de les persones i col·lectius. Si hi ha alguna actuació que pugui lesionar els drets o llibertats, o bé si la manca d'actuació impedeix exercir-los plenament, aquest és l'àmbit propi de la Sindicatura.
Pot intervenir a partir de les reclamacions i queixes que rebi o també per iniciativa pròpia.

Quan no pot intervenir?

La Sindicatura és una institució que actua en segona instància. És a dir, un cop que les persones hagin presentat alguna petició, sol·licitud o recurs a l'Ajuntament (o les empreses municipals o els organismes dependents o vinculats) i no hagin obtingut una resposta o bé n'hagin obtingut una que pugui vulnerar els drets i llibertats personals o col·lectius.
Per tant, la Sindicatura no pot actuar si s'ha presentat una petició, sol·licitud o recurs i encara no ha acabat el termini perquè l'administració resolgui o contesti.
Tampoc no pot actuar si rep una queixa o reclamació sobre uns actes i fets després d'un any que hagin transcorregut.

A més, la Sindicatura no pot acceptar una reclamació o una queixa:
  • Que sigui anònima o que la persona no acrediti la seva identitat.
  • Que manifesti una mala fe.
  • Que estigui mancada de fonament, motivació o pretensió.
  • Que tracti d'un cas jutjat o bé pendent d'una resolució judicial.
A més, tampoc pot intervenir en qüestions privades, en situacions de conflictes entre particulars, com ara plets o disputes entre familiars, veïns, comerciants, litigis per accidents de circulació, etc. Hi ha, però, una excepció: pot intervenir-hi només si hi ha alguna discriminació de gènere, que pot investigar, encara que no tingui capacitat de sancionar.

Per què serveix la Sindicatura?

Supervisa l’actuació de l’Ajuntament i dels serveis públics que en depenen i aconsegueix que es reparin situacions injustes i irregularitats. L'administració municipal acostuma a acceptar les recomanacions de la Sindicatura i canvia els criteris per accedir a prestacions, per revocar sancions, per respondre peticions d'informació, per agilitar el pagament d'ajuts pendents o per modificar normatives, per exemple.

També és un mecanisme d’innovació social, perquè les recomanacions ajuden a millorar la gestió municipal i transformar la ciutat.

Qui pot fer servir la Sindicatura?

Qualsevol persona, amb independència de la nacionalitat, l'edat o la situació legal, pot presentar una reclamació o una queixa a la Sindicatura.
Per exemple, menors d'edat, persones grans, estrangers (amb o sense permisos residència i treball), funcionaris, càrrecs electes (com ara regidors), etc.
També poden presentar-ne les persones jurídiques, com ara les empreses o les associacions de tota mena: sindicats, partits polítics, organitzacions no governamentals, plataformes ciutadanes, associacions de veïns, etc.

Quant costa el servei de la Sindicatura?

La Sindicatura és accessible a tothom i el servei és totalment gratuït.

La Sindicatura pot sancionar l'Ajuntament?

La Sindicatura fa recomanacions, però no té competències per sancionar ni obligar a complir les resolucions, que no són vinculants.
Tot i així, l'Ajuntament ha acceptat el 80 % de les recomanacions de la Sindicatura (any 2023).

Quant trigarà a solucionar el meu cas?

La Sindicatura disposa de tres mesos, màxim, per resoldre cada cas, sense comptar el temps que l'Ajuntament (o les empreses municipals o els organismes dependents o vinculats) dediquin a elaborar l'informe sobre els fets que formin part de la reclamació o queixa. Després, l'administració municipal disposa de dos mesos, màxim, per acceptar o rebutjar les recomanacions de la Sindicatura.
Per tant, depèn molt del grau de complexitat de cada cas i del temps que trigui l'Ajuntament (o les empreses municipals o els organismes dependents o vinculats) a facilitar la informació i a respondre la proposta de la Sindicatura. De vegades es soluciona en pocs dies i en d'altres casos pot trigar mesos. En qualsevol cas, l'objectiu de la Sindicatura és reduir el temps de resposta al màxim.

Què puc fer si no estic satisfet amb la resposta de la Sindicatura?

A la decisió de la Sindicatura no s'hi pot presentar cap recurs. Tot i així, es pot comunicar a la Sindicatura el desacord (apartat de "Ajuda'ns a millorar").
D'una altra banda, la Sindicatura ret comptes al Ple de l'Ajuntament, per mitjà de l'informe anual, que consisteix en una memòria de totes les activitats.