PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN FR ES

Imatge fons capçalera apartat notícies

  • Sindicatura
  • Comunicació
  • Notícies
Imatge sindicatura

El síndic de greuges de Sabadell formula cinc recomanacions a l’ajuntament per garantir el servei de taxis adaptats a la ciutat

El síndic de greuges de Sabadell, Josep Escartín, ha emès una recomanació d’ofici en relació amb el servei de taxis adaptats a la ciutat després de constatar que perdura la situació de mancances en aquest àmbit malgrat una anterior recomanació.  L'any 2024, la Sindicatura de Sabadell ja va tramitar una actuació d’ofici en relació amb les llicències de taxis adaptats a Sabadell. Arran d’aquella actuació, es va determinar que a la ciutat no s’estava complint la normativa de forma que, a la pràctica, s’estaven vulnerant els drets a l’accessibilitat i la mobilitat i a la igualtat d’oportunitat, a més d’altres drets com el del treball, l’accés a l’oci, la sanitat o a l’educació. Aquella resolució va ser acceptada per l’Ajuntament i es van aplicar les recomanacions efectuades des de la Sindicatura. Recentment, però, la institució ha tingut coneixement que la situació s’ha revertit i ha tornat a l’estat anterior a la primera resolució.

La nova resolució correspon, doncs, a la segona actuació d’ofici que realitza la Sindicatura sobre la manca de taxis adaptats i els problemes que això origina a la ciutadania amb necessitats de mobilitat especials com les persones amb diversitat funcional física i intel·lectual que pateixen d’afectacions de forma permanent. D’acord amb les dades de  l’Institut d’Estadística de Catalunya la població de Sabadell el 2024 era de 221.564 habitants. Amb aquest volum de població, la ciutat hauria de disposar de 16 taxis adaptats als quals se n’hi haurien de sumar dos més tenint en compte que el servei és compartit amb el municipi de Sant Quirze del Vallès i que, en casos com aquest, la llei obliga a tenir en compte el total d’habitants del territori afectat.  

En aquest context, el síndic formula un seguit de recomanacions encaminades a augmentar el nombre de taxis adaptats en el termini que marca la normativa així com a  implementar mesures de control de les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament. Les recomanacions són les següents:

  1. Incrementar el nombre real de llicències per a taxis adaptats concedides i que això es tradueixi en una millora efectiva del servei que presten. Per aconseguir-ho es proposa obrir una licitació exclusiva per a taxis adaptats, amb l’objectiu d’arribar a la xifra de 17 vehicles d’aquestes característiques en funcionament l’any 2027 tal com requereix el Codi d’Accessibilitat. La licitació hauria d’incloure la condició que nous taxis donin veritablement un servei prioritari a les persones amb discapacitat o que requereixin aquest servei, tal com passa amb els taxis de categoria general.
  2. Mantenir les ajudes per a la conversió de taxis generals en adaptats, però sense que aquesta sigui l'única eina disponible i sempre subjecte a la voluntat dels i les taxistes.
  3. Paralitzar la concessió de llicències de taxis generals, si és que avui en dia se’n continuen concedint, i concedir exclusivament llicencies de taxis adaptats fins que s’arribi a una xifra que faci real la progressivitat establerta al Codi d’Accessibilitat.
  4. Que, fruit de les mesures que es vagin aplicant per arribar progressivament a l’objectiu que determina la normativa, es garanteixi que el servei de taxis adaptats funciona les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any de forma que cap persona es quedi sense tenir accés a aquest servei.
  5. La creació d’una comissió de seguiment per avaluar periòdicament l’aplicació de les mesures que es determinin com a definitives amb l’objectiu de comprovar de forma directa les necessitats de la ciutadania  i posar-li remei en períodes curts de temps, sempre en contacte i diàleg amb els i les taxistes. El síndic sol·licita tenir un lloc en aquesta Comissió, donat el caràcter que hauria de tenir.

La Constitució espanyola empara la legítima petició de les persones amb necessitats especials de mobilitat a ser tractades amb les mateixes condicions i tenir les mateixes oportunitats que les persones amb necessitats normatives. Molt sovint, la falta de taxis adaptats suposa un seguit de problemes que dificulta l’accés de les persones a diversos serveis i que, a més, els suposa un impediment per gaudir de drets fonamentals com el del treball, l’accés a la sanitat o la mateixa mobilitat. La Sindicatura de Greuges de Sabadell ha rebut nombroses queixes, de forma escrita o verbal, sobre les mancances d’aquest servei a la ciutat que es tradueixen, per als usuaris, en temps d’espera indefinits, i sovint molt llargs, a l’hora de sol·licitar els serveis d’un taxi adaptat.  

Consulta-la a https://f.mtr.cool/ulmvppgijk

 

noves oficines de proximitat a Espronceda i Campoamor

La Sindicatura de Greuges de Sabadell obre dues noves oficines de proximitat a Espronceda i Campoamor

El primer any de funcionament d’aquestes oficines ha permès atendre 197 persones i registrar 21 de les 325 queixes obertes el 2024.

La Sindicatura de Greuges de Sabadell signat aquesta setmana per obrir dues noves oficines de proximitat. Els acords s’han firmat amb les associacions veïnals d’Espronceda i Campoamor, que, d’aquesta manera, rebran la visita del Síndic de Sabadell, Josep Escartín, el primer dimecres de cada mes. Com és habitual, les oficines s’obriran a la seu d’aquestes associacions.

Amb aquestes dues noves incorporacions, el Districte 6 disposarà de tres oficines de proximitat, ja que també n’hi ha una (ja en funcionament) a l’Associació de Veïns i Veïnes de Creu de Barberà. Aquest districte és un dels que menys utilitza el recurs de la Sindicatura de Greuges de Sabadell, amb 0.08 queixes per cada 10.000 habitants en contraposició amb la mitjana general de la ciutat, que és de 0.10 queixes per cada 10.000 habitants. “Potenciar la proximitat al Districte 6 ens permetrà avaluar, en un futur, si el nombre de queixes en aquesta zona s’acosta més a la mitjana”, explica Escartin.

Els punts d’atenció de la Sindicatura al territori tenen per objectiu facilitar l’accés als serveis que ofereix la institució amb independència de la zona de residència de la ciutadania ja que eviten que calgui desplaçar-se fins a la seu central, al Casal Pere Quart.

En aquestes oficines es poden realitzar les mateixes gestions, entre les quals la presentació de queixes però també consultes o peticions d’informació. Per accedir-hi no cal demanar hora, com tampoc cal que el motiu de queixa o consulta es refereixi al barri en qüestió. Els horaris es poden consultar a la web de la Sindicatura, a les xarxes socials i als cartells que, uns dies abans de cada dia d’obertura, es distribueixen per la zona.

Les oficines de proximitat són un canal més que la Sindicatura posa a l’abast de la ciutadania juntament amb el telèfon, els diferents perfils a les xarxes socials o el canal de WhatsApp. Al llarg d’aquest últim any, a més, s’han portat a terme d’altres iniciatives innovadores com ‘El Síndic a casa teva’ o ‘El Síndic a 15 minuts’, que garanteixen l’atenció personalitzada a les persones amb mobilitat reduïda, ja sigui al propi domicili o al Centre Cívic més proper.

“És bo que sigui l’administració la que s’apropi a les persones, i no que sempre sigui la gent qui s’hagi d’apropar a l’administració”, creu el Síndic de Greuges de Sabadell, Josep Escartín. “Crec fermament en la proximitat i en la descentralització. Aquest és un dels pilars necessaris per garantir una bona administració i una administració present i propera”, afegeix.

Per a més informació podeu contactar amb la Sindicatura de Greuges de Sabadell, al telèfon 93 726 42 11 o al correu electrònic oficina@sindicsabadell.cat.