PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN FR ES

Imatge fons capçalera apartat notícies

  • Sindicatura
  • Comunicació
  • Notícies
Imatge Consell assesor

Es presenta el Consell Assessor de la Sindicatura de Greuges de Sabadell

5 de Juny del 2024

Dotze persones procedents de diversos àmbits socials  integraran el nou Consell Assessor de la Sindicatura de Greuges de Sabadell, que s’ha presentat aquest dimecres, 5 de juny de 2024, en un acte al Museu d’Història de Sabadell. Aquest nou organisme té com a principal objectiu l’acompanyament a la tasca que realitza la Sindicatura i s’encarregarà d’assessorar el Síndic de Sabadell, Josep Escartín, en els temes que s’estiguin treballant, a més de formular propostes de millora del funcionament de la institució. Totes les persones membres del Consell en formen part de manera completament altruista.

“Des del primer dia totes les iniciatives que fem a la Sindicatura tenen com a nexe comú la proximitat, la transparència i la difusió del dret a una bona administració. La creació del Consell és un pas més en aquest sentit”, explica el Síndic Josep Escartín. “Vull agrair a aquestes dotze persones el seu compromís i la seva generositat per col·laborar-hi de forma totalment desinteressada” afegeix.

Els membres del Consell son:

  • María del Carmen Gete-Alonso y Calera, catedràtica de Dret Civil, expresidenta de la Junta Arbitral de Consum de Sabadell i membre de la Comissió de Codificació Civil de Catalunya.
  • Manuel Cervantes, excap del Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Universitari Parc Taulí
  • Lluís Martínez Camps, economista, conseller de la Fundació Consell de la Informació de Catalunya i Síndic Emèrit de Mollet del Vallès
  • Beta Marquès i Amat, advocada, presidenta de Prodis (Prodiscapacitats Fundació Privada Terrassenca) i Síndica Emèrita de Terrassa
  • Maria Jesús Espuny, Sindica de la UAB i professora emèrita de l’àrea d’Història del Dret i de les Institucions
  • Josep Maria Masip: vicepresident provincial de la Creu Roja
  • Joan Lluís Pérez Francesc, catedràtic Dret Constitucional a la UAB i coordinador curs ‘Dret de la Infància i Adolescència’ de la UAB
  • Nadia Ghulam, escriptora i refugiada afganesa
  • Oriol Adserol, educador social, direcció de Serveis a les Persones i al Territori de l’Ajuntament de Barcelona
  • Núria Aymerich, secretària general del Gremi Fabricants de Sabadell
  • Pepa González Lara, Defensora de la Ciutadania Santa Coloma de Gramenet (representant del Fòrum de Síndics, Síndiques, Defensors i Defensores Locals de Catalunya)
  • Silvia Sicore, activista i dona trans

El Consell Assessor de la Sindicatura de Greuges-de Sabadell s’ha presentat en un acte al Museu d’Història de Sabadell amb la presència de l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés; i la Síndica de Greuges de Catalunya, Ester Giménez-Salinas, que ha parlat sobre justícia restaurativa. Durant l’acte, un grup d’alumnes de secundària de l’Escola Claret ha llegit un manifest elaborat amb motiu del Dia dels Drets Humans en el que demanen que se’ls escolti i enumeren els seus compromisos per a un mon millor.

 

Imatge noticia

El Síndic de Sabadell demana a l’Ajuntament més mesures per fomentar la convivència en la seva segona recomanació d’ofici

La convivència és el tema de la segona recomanació d’ofici que efectua el Síndic de Greuges de Sabadell, Josep Escartín. La recomanació parteix d’una problemàtica expressada per la ciutadania del Districte 2, però Escartín creu que pot fer-se extensiva a altres parts de la ciutat perquè “en d’altres zones passen coses semblants que pertorben la convivència”. La resolució es va fer abans que el Ple de l’Ajuntament de Sabadell aprovés l’Ordenança de Civisme i Convivència de Sabadell.

El cas expressat per la ciutadania fa referència a problemes de veïnatge que dificulten la convivència. Tot i recollir que “en aquest cas, l’Ajuntament ha actuat amb diligència i ha pres mesures per intentar solucionar la situació”, el Síndic considera que existeix una vulneració de drets i que aquests no queden garantits. Donat que aquesta circumstància no és exclusiva de cap districte de Sabadell, el Síndic recomana a l’Ajuntament prendre determinades mesures:

  1. Garantir els drets des de la igualtat, el respecte i la no-discriminació, la participació ciutadana, la cooperació institucional, la inclusió social, la normalització, els deures, el principi de subsidiarietat i el treball col·laboratiu com a elements irrenunciables de l’actuació que cal dur per l’administració.
  2. Diàleg i mediació: Establir canals de comunicació. Facilitar la interacció positiva, la generació de vincles, la participació i el diàleg intercultural en condicions d’igualtat. Un enfocament inclusiu i participatiu que involucri totes les parts interessades, incloent-hi el veïnat afectat, associacions i autoritats locals, en el procés de resolució de conflictes. Promoure el diàleg intercultural entre diferents comunitats pot ajudar a reduir prejudicis i malentesos.
  3. Aplicació equitativa de les normes: Assegurar que les lleis i regulacions s’apliquen de manera equitativa, sense discriminació ni estigmatització. Tractar les ocupacions i altres infraccions amb justícia, però també amb sensibilitat cap a les circumstàncies que les provoquen.
  4. Programes de suport social: Proporcionar recursos i suport social a les famílies que han necessitat ocupar, incloent-hi ajuda per trobar habitatges dignes, accés a serveis socials, educació i formació laboral.
  5. Millora de la seguretat: Implementar mesures per augmentar la seguretat, com ara més presència policial, millor il·luminació, i instal·lació de càmeres de seguretat. Aquestes mesures han de ser proporcionades i respectar els drets de tots els habitants.
  6. Garantir l’accessibilitat i l’ordre públic: Treballar per assegurar que les voreres i altres espais públics estiguin lliures d’obstruccions i pertorbacions. Establir normes clares i coordinar els serveis de neteja i manteniment per garantir que els carrers sigui segur i accessible.
  7. Prevenció i integració: Implementar programes de prevenció de l’ocupació a través de la integració social i laboral de les comunitats afectades. Això pot incloure programes educatius, de formació professional i d’orientació laboral.
  8. Programes de suport social: Abordar les causes subjacents de les ocupacions, com la falta d’habitatge adequat i la discriminació. Treballar amb serveis socials per oferir programes de suport a les famílies afectades i per facilitar l’accés a habitatges i serveis bàsics.
  9. Coordinació interinstitucional: Treballar en col·laboració amb altres institucions i organismes, com ara les forces de seguretat, els serveis socials, les ONG i altres entitats locals, per abordar aquesta qüestió de manera integral i coordinada.
  10. Educació i conscienciació: Desenvolupar campanyes educatives i de conscienciació per promoure el respecte mutu i la coexistència pacífica entre les diferents comunitats, fomentant la comprensió i la tolerància.
  11. Accions de rehabilitació urbana: Millorar les condicions dels barris amb problemes d’ocupació a través de projectes de rehabilitació urbana, infraestructures adequades i millora dels serveis públics.
  12. Cooperació: Col·laborar amb altres ciutats, institucions i organismes internacionals per compartir bones pràctiques i buscar solucions innovadores per abordar aquesta problemàtica.
  13. Monitorització i avaluació: Establir mecanismes de seguiment i avaluació per mesurar l’eficàcia de les mesures implementades i ajusta les accions segons sigui necessari.

RESOLUCIÓ D’OFICI 52/2024 DE LA SINDICATURA DE GREUGES DE SABADELL RELATIVA A LA CONVIVÈNCIA