PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN FR ES

Imatge fons capçalera apartat notícies

  • Sindicatura
  • Comunicació
  • Notícies
Imatge noticia

La Sindicatura de Greuges de Sabadell va fer 2.205 actuacions durant el 2023, entre les quals l’obertura de 240 expedients de queixa

La Sindicatura de Greuges de Sabadell va fer 2.205 actuacions durant l’any passat, segons es recull a l’Informe d’Activitat 2023 que el Síndic Josep Escartin presentarà avui al Ple Municipal de l’Ajuntament de Sabadell. D’aquestes actuacions, 1.965 van ser consultes, atencions i assessoraments a la ciutadania (un 19 per cent menys que l’any anterior); mentre 232 van implicar l’obertura d’expedients de queixa. A més, es van iniciar 8 tramitacions d’ofici, és a dir, actuacions per iniciativa pròpia de la institució, gairebé el mateix nombre que el 2022.

Un 73% de les recomanacions de la Sindicatura es van resoldre a favor de la ciutadania.

Es tracta de l’activitat que la Sindicatura sabadellenca va realitzar durant el darrer mandat de la ja ex síndica Eva Abellan, rellevada per Escartín a finals d’any. En aquest sentit, l’actual defensor ha volgut “agrair a la Síndica Abellan el seu treball per garantir el dret a una bona administració a la ciutat”. El 66 per cent de les recomanacions de la Sindicatura van ser acceptades per l’administració municipal.

Per àmbits, un dels temes que va generar més queixes va ser la informació de l’ assegurança del  programa de Vacances per a la Gent Gran que desenvolupa cada any l’Ajuntament. L’actual Síndic, de fet, ha obert recentment una actuació d’ofici per sol·licitar millores que ja s’estan aplicant en la convocatòria actualment en marxa. Els problemes de salubritat pública generats pels coloms i, més en concret, per les persones que els alimenten també van suposar un gruix important de queixes, juntament amb les plagues de paneroles.

Altres queixes recurrents a la defensoria sabadellenca durant l’any passat fan referència a la contaminació acústica, l’accessibilitat a l’espai públic o la disciplina urbanística, en aquest darrer cas degut principalment a les estructures d’estabilització de l’antiga Fàbrica Bósser, al Centre.

La incoació de multes a la ciutadania sense una fotografia de suport a la denúncia, el silenci administratiu sistemàtic d’alguns departaments municipals o la gestió dels tributs locals per part de la Diputació de Barcelona també van generar nombroses queixes, així com la manca de taxis adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

La distribució geogràfica de les temàtiques situa la contaminació acústica com el tema que va generar més inquietuds a la ciutadania dels districtes 1, 3 i 4, mentre que l’accessibilitat va centrar la majoria de queixes i consultes per part de la població del districte 2. L’assegurança de les persones participants a les Vacances per a la Gent Gran va motivar la majoria d’actuacions als districtes 5 i 7; i la manca d’habitatges per a persones en situació d’emergència habitacional va generar molta activitat des del districte 6.

D’altra banda, les actuacions d’ofici obertes per la Sindicatura de Greuges de Sabadell durant l’any passat fan referència al barri de la Serra d’En Cameró, l’accessibilitat del Vapor Escapçat (la Creu de Barberà), la contaminació acústica provocada pels patis de centres escolars, l’atenció municipal mitjançant cita prèvia, les estructures de subjecció de l’antiga Fàbrica Bósser (al Centre), l’existència de fibrociment a diversos edificis de Sabadell i les molèsties provocades per les activitats d’oci nocturn.

 

Imatge noticia

Primera resolució d’ofici del nou Síndic de Greuges de Sabadell, Josep Escartín

14 de febrer del 2024

El Síndic de Greuges de Sabadell, Josep Escartín demana a l’Ajuntament que apliqui les mesures “que consideri més adients” per garantir el servei de taxi adaptat a la ciutat de forma que s’acabin les mancances que en els últims mesos provocat diverses queixes de la ciutadania. És la principal recomanació que Escartín formula en la primera actuació d’ofici que ha remès a la plaça de Sant Roc després del seu nomenament.  

Després d’analitzar la situació, el Síndic resol que l’Ajuntament de Sabadell “no garanteix l’accessibilitat universal en l’àmbit del taxi a la ciutat” cosa que constitueix una vulneració dels drets humans de les persones. En concret aquesta circumstància afecta drets com l’accessibilitat i la mobilitat, però també tots aquells relacionats amb la promoció de l’autonomia personal i la igualtat d’oportunitats.

Escartín reconeix que en els últims anys s’han fet accions per millorar la situació però alerta que aquestes han estat insuficients per complir la llei i atendre les necessitats de la ciutadania, motiu pel qual recomana que “s’adoptin les mesures que l’Ajuntament consideri més adients, per definir les solucions més idònies i planificar la nostra ciutat, fent-la més accessible pel què fa a la problemàtica dels taxis adaptats i el transport públic en general”.

La resolució de la Sindicatura parteix de les múltiples queixes que la ciutadania ha formulat sobre la disponibilitat de taxis adaptats. Actualment a Sabadell hi ha 143 llicències de taxi, de les quals només 5 son amb vehicle accessible. D’aquestes, únicament 3 estan adscrites al servei de guàrdia 24h. Aquestes magnituds incompleixen la llei d’accessibilitat, que obliga a tenir com a mínim el 5 per cent de la flota adaptada a persones amb discapacitat. La situació s’agreuja perquè Sabadell conforma amb Sant Quirze una àrea de coordinació intermunicipal en matèria de transport, circumstància que incrementa la demanda d’aquest tipus de vehicles.

La manca de taxis adaptats a Sabadell s’agreuja en casos de persones usuàries  que requereixen aquest recurs per accedir a serveis de salut. La Sindicatura ha recollit casos de persones que han hagut d’esperar entre sis i vuit hores per disposar d’un taxi adaptat i tornar a casa després d’utilitzar un recurs hospitalari. En aquests casos, recorda la resolució, no es pot fer una reserva prèvia del taxi per la impossibilitat de preveure amb antelació l’horari concret en què caldrà utilitzar-lo.

 

RESOLUCIÓ 33/2024 DE LA SINDICATURA DE GREUGES DE SABADELL RELATIVA A LA MANCA DE TAXIS ADAPTATS A SABADELL