PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Llei de Serveis Digitals, més seguretat a la xarxa

La nova Llei de Serveis Digitals (DSA) és un conjunt de normes de la UE amb l'objectiu de crear un entorn en línia més segur i responsable millorant la protecció dels menors i dels usuaris en general, per exemple, limitant la difusió de continguts i productes en línia que va entrar en vigor el 16 de novembre de 2022.

La DSA s'aplica a tots els serveis digitals que connecten els consumidors amb béns, serveis o continguts. Crea noves i exhaustives obligacions per a les plataformes en línia, redueix els danys i contraresta els riscos en línia, introdueix una major protecció dels drets dels usuaris en línia i situa a les plataformes digitals en un nou marc únic de transparència i responsabilitat. Per tot això ofereix una major protecció als usuaris i més seguretat jurídica a les empreses en tot el mercat únic.

Pel que fa a les noves responsabilitats per als serveis digitals la DSA introdueix com s'han de dissenyar els serveis i procediments. També inclou noves responsabilitats per limitar la difusió de continguts i productes il·lícits en línia, augmenta la protecció dels menors i ofereix als usuaris més possibilitats d'elecció i informació. Les obligacions dels diferents agents en línia es corresponen amb el seu paper, mida i impacte en l'ecosistema en línia.

Tots els intermediaris en línia hauran de complir, respectar i adequar-se a noves obligacions de transparència d'ampli abast per augmentar la rendició de comptes i la supervisió, per exemple mitjançant un nou mecanisme d'alerta per als continguts il·lícits. S'introdueix un règim especial per a les plataformes amb més de 45 milions d'usuaris: per a les plataformes o motors de recerca de grandària molt gran, s'estableixen obligacions addicionals que inclouen avaluacions anuals d'ampli abast dels riscos de perjudici dels seus serveis en línia, per exemple en relació amb l'exposició a productes o continguts il·lícits o la difusió de desinformació. En el marc de la DSA, hauran d'establir-se les mesures adequades de reducció de riscos.

Per a les plataformes més petites i les empreses emergents s'han regulat un conjunt reduït d'obligacions, exempcions especials de determinades normes i un augment fonamental de la claredat i la seguretat jurídica per a operar en tot el mercat únic de la UE.

Quant al reforç de les garanties dels drets bàsics en línia es protegeixen els drets bàsics dels usuaris també a l'entorn en línia. Respecte a la llibertat d'expressió es limitaran les decisions arbitràries de moderació de continguts per part de les plataformes i s'oferiran noves vies per als usuaris que actuen amb coneixement de causa contra la plataforma quan es moderi el seu contingut.

A més, les plataformes i els motors de recerca en línia de gran grandària hauran de dur a terme una avaluació exhaustiva dels riscos sobre els drets fonamentals, com, per exemple, la llibertat d'expressió, la protecció de les dades personals i la llibertat i el pluralisme dels mitjans de comunicació en línia, així com els drets dels infants.

Per últim també s'inclouen noves competències de supervisió de la Comissió la DSA crea un nivell sense precedents de supervisió pública de les plataformes en línia en tota la Unió, tant a escala nacional com a la de la UE. A més a més, la Comissió té competències per a supervisar directament les plataformes i els motors de recerca en línia de gran grandària, que són empreses que arriben individualment a més del 10 % de la població de la UE, és a dir, aproximadament 45 millores de persones.

Font: Consum Diputació de Barcelona

 

30 de març, Dia Mundial del Residu Zero

Alguna vegada t'has preguntat si és possible viure tot un dia sense generar residus? 

Compartim amb vosaltres algunes accions del nostre dia a dia que ens ajuden a caminar cap a l'objectiu Residu Zero, de l'Agència de Residus de Catalunya:

Residu zero 1 Residu zero 1.1 Residu zero 2

40è aniversari de l'OMIC de Sabadell

L’Ajuntament de Sabadell celebra un any més el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març. En aquest marc, s’ha programat un seguit d’activitats entorn del consum responsable adaptades a totes les edats i amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Dades atencions 2022

Al llarg de l’any 2022 l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha atès 4.830 casos, el 26,89% corresponen a consultes i reclamacions sobre subministraments bàsics de la llar, el 17,12% sobre telecomunicacions, el 17,27% sobre productes i la resta, casos d’habitatge i altres serveis. Pel que fa als canals d’entrada d’aquestes consultes i reclamacions, les consultes telefòniques suposen el 41,95% del total de casos atesos, les reclamacions i consultes per internet el 29,71%, i les reclamacions presencials un 28,34%.

La Junta Arbitral de Consum completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada, subjecta a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència. L’any 2022 ha gestionat un total de 465 expedients, entre expedients resolts per laudes (74), expedients resolts per mediació (82) i expedients d’empreses que no han acceptat l’arbitratge (195).

En xifres globals de la secció de Consum, el 46% de les reclamacions s’han resolt l’any 2022 amb resultat favorable per a les persones consumidores.

A banda, el darrer any s’han organitzat tallers, exposicions i activitats de sensibilització per fomentar el consum responsable.

40è aniversari

Enguany se celebra el 40è aniversari de l’OMIC. Aquest és un servei municipal gratuït que té com a objectiu ajudar els ciutadanes i les ciutadanes de Sabadell, ja siguin consumidors, comerciants o usuaris, a conèixer els seus drets i deures en temes de consum. La tasca del personal de l’OMIC s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida, fomentant la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució de conflictes.

A més aquest any la unitat mòbil de Consum de la Diputació de Barcelona visitarà Sabadell el dia 22 de març a la plaça del Pi on, entre altres coses, també es donarà a conèixer la tasca de l’OMIC.

Pel que fa a les activitats de sensibilització, aquest 2023 s’ha programat un seguit de propostes, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, que s’organitzen a centres educatius de la ciutat i altres equipaments municipals: l’activitat “Qui veu el meu perfil? Privacitat a Internet”, adreçada a joves entre 6è de primària i 3er de l’ESO; “Que t'hi jugues?”, per a alumnes de 4t de l’ESO; “Oh! La joguina no juga” pensada per a infants de P5; i finalment una activitat de Consum conscient ideada per a la ciutadania en general.

Les activitats que es proposen pretenen sensibilitzar i educar d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.

Guia per a l'ús saludable de pantalles

L'Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona promou, a través del Centre SPOTT, centre de prevenció i intervenció en drogodependències, la Guia per a famílies anomenada 'Educar en l’ús saludable de les pantalles'

Es tracta d’un material educatiu pensat per ajudar a gestionar una utilització saludable i responsable del telèfon mòbil, tauletes i de les consoles de videojocs. En aquesta guia s'hi troba, entre d'altres consideracions, consells sobre el nombre d'hores que com a màxim haurien de dedicar els infants i adolescents a les pantalles per cada franja d'edat.

La podeu consultar aquí

Recomanacions per a un Consum Responsable per Nadal

Un dels objectius de l’Ajuntament de Sabadell és promoure el consum responsable i, d’entre les recomanacions recollides al Mapa de Consum Responsable de Sabadell, trobem la de reduir els envasos d’un sol ús i utilitzar bosses reutilitzables, el carret de la compra o el cistell quan anem a comprar.

En aquestes dates nadalenques el consum està més present que mai i, per a la celebració d’un Nadal responsable, segur, sostenible i de comerç local, us deixem les següents recomanacions:

  • Tingues en compte no només la qualitat i el preu, sinó també el seu impacte social i ambiental
  • Informa’t de com actuen les empreses productores o proveïdores (respecte als drets humans i ambientals)
  • Abans de comprar un producte o servei qüestiona’t: “ho necessito?, puc esperar?, tinc altres maneres d’aconseguir-ho?”
  • Mira’t l’etiqueta i respon aquestes preguntes: on i qui ho ha fabricat? Amb quines matèries? És fàcil de cuidar? És fàcil de reciclar?
  • Aplica les 3R i, si pot ser, en aquest ordre: Reduir, Reutilitzar, Reciclar
  • Consumeix producte de temporada i de proximitat. Aposta pel comerç local: contaminaràs menys i donaràs vida al barri i a la ciutat
  • Investiga el teu entorn: busca productes ecològics i de comercialització justa. Enganxa’t a la Moda Sostenible
  • Si optes per reparar, reconvertir i comprar de segona mà també dones feina i redueixes residus
  • Utilitza bosses reutilitzables, el carret de la compra i el cistell
  • Investiga i explora alternatives al consum: xarxes d’intercanvi, ecoxarxes, cooperatives de consum, etc.
  • Escull energies verdes, banca ètica i productes i serveis de l’Economia Social i Solidària per beneficiar a les persones i medi ambient.

Arbre del consum sostenible

Publicitat no sexista de les joguines

El Ministeri de Consum, l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol han signat un codi d'autoregulació que, per primera vegada, inclou la prohibició expressa d'utilitzar de manera discriminatòria o vexatòria la imatge de les nenes en els anuncis dirigits a persones menors d'edat.

El nou codi d'autoregulació, que substitueix a l'últim de 2015 i entrarà en vigor l'1 de desembre de 2022 per als anuncis de nova producció, comprèn un total de 64 normes deontològiques.

El sector de la joguina, que en aquests moments està rebent un curs de formació per part de la AEFJ i Autocontrol per aprendre a aplicar aquestes normes deontològiques, es compromet així a respectar-les en el  desenvolupament, execució i difusió de les seves campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de 15 anys, amb especial atenció a la franja de 0 a 7 anys per la seva major vulnerabilitat.

Altres compromisos

Amb l'objectiu d'evitar falses expectatives, el sector de la joguina es compromet a garantir que les presentacions escrites, sonores i visuals dels productes siguin fidels a la realitat i no confonguin a les persones menors d'edat sobre les característiques del producte promocionat o les seves prestacions. Per a això, evitaran intercalar en els anuncis imatges reals i de ficció animada, o juxtaposició de totes dues sense una diferenciació clara entre elles.

Finalment, donat el gran avanç de les noves tecnologies i l'accés a elles per part de les persones menors d'edat, el nou codi d'autoregulació inclou un apartat relatiu a la publicitat de joguines a Internet. En ella, es prohibeix expressament la publicitat dirigida a través dels dispositius mòbils a menors de 14 anys. També s'estableix com a obligatori que, quan s'utilitzin aplicacions o jocs amb finalitats de comunicació comercial, s'inclogui l'edat recomanada de la persona destinatària.

Font: Diputació de Barcelona

Més informació

Consum conscient, segur i sostenible de fruites i hortalisses a l’estiu

A l’estiu convé optar per una alimentació fresca i variada, rica en fruites i verdures i hortalisses. Aquests aliments contenen vitamines, minerals, fibra i altres substàncies beneficioses, entre les quals hi ha l'aigua, que ajuda a mantenir-se hidratat. 

Aprofiteu l'estacionalitat: les fruites i les verdures de temporada són més gustoses, solen ser més econòmiques i són més sostenibles per al medi ambient, sempre que també procurem que siguin de producció local.

Tenir cura de l’entorn

Compreu fruita i hortalisses fresques de temporada, són més gustoses i més econòmiques, i a més la seva producció, conservació i transport no té un cost ambiental tan elevat.

Escolliu les fruites i hortalisses de proximitat i de productors locals: ajudareu a l’economia local, al desenvolupament rural i del territori, a la vinculació dels àmbits rural i urbà i a reduir la contaminació derivada del transport. A totes les regions de Catalunya es cultiven fruites o hortalisses, i es disposa de denominacions d’origen protegides (DOP) i d’indicacions geogràfiques protegides (IGP), com la DOP Pera de Lleida, la IGP Clementines de les Terres de l’Ebre, la IGP Poma de Girona i la IGP Calçot de Valls.

Trieu-les a granel o en envasos totalment reciclables, biodegradables o fabricats amb materials reciclats. Recuperem el cistell!

Per evitar el malbaratament d’aliments, ajusteu la quantitat per comprar segons el que hàgiu calculat que us menjareu i segons la capacitat de la nevera; escolliu-les en el punt just de maduració, tenint en compte que algunes segurament es menjaran al cap d’uns dies. Cal que es conservin en un lloc fresc (15-20 ºC), preservat de la llum directa i ben ventilat per evitar l’excés d’humitat. Les que no s’hagin de consumir en 3-4 dies és millor conservar-les al frigorífic i sense rentar. Les peces de fruita més madures o que s’han malmès es poden reaprofitar per fer macedònies, sorbets (sense afegir-hi sucre), cremes, batuts, etc. o afegir-les a les amanides i altres primers o segons plats.

Menjar fruita i verdura amb seguretat

Si es renten bé les fruites, no cal pelar-les. Les hortalisses, sobretot si s’han de consumir crues, també cal rentar-les amb cura.

Totes les fruites i verdures s’han de rentar adequadament, en especial aquelles que no es cuinaran abans de consumir-les. El rentat elimina la brutícia dels vegetals i els possibles gèrmens o microorganismes que hi pot haver. Aquests gèrmens són generalment sensibles a la cocció; però en absència de cocció s’ha de minimitzar el risc associat al consum d’aliments crus amb accions en diferents punts del recorregut de la granja a la taula.

En els estadis de producció i distribució ja es duen a terme nombroses accions que marca la normativa de seguretat alimentària per minimitzar aquests riscos, com ara l’aplicació de bones pràctiques de producció en la fase primària i el control de la qualitat microbiològica dels adobs orgànics o de les aigües. Les administracions vetllen perquè es compleixin. 

Però a les llars també s’han de conèixer les bones pràctiques generals i aplicar-les quan preparen els aliments, per eliminar els riscos que hi pot haver i no introduir-ne de nous.

Més informació

Si necessiteu idees per integrar aquests productes en els vostres àpats diaris o voleu conèixer-ne les propietats nutricionals, entre d’altres, visiteu l'espai Més fruites i hortalisses, on hi podeu trobar receptes i material divulgatiu en diferents formats per promoure el consum conscient, segur i sostenible de fruites i hortalisses. 

Font: Generalitat de Catalunya, Departament de Salut

Prop de 23.000 persones participen en activitats del Dia del Consumidor

Durant els mesos de març i abril d'aquest 2022, l’Ajuntament de Sabadell ha celebrat un any més el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març, amb una programació d’activitats entorn del consum responsable adaptades a totes les edats i amb el suport de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Residus de Catalunya i Aigües de Sabadell.

Enguany, la valoració global ha estat molt positiva, al voltant de 23.000 persones han format part d’aquestes jornades, assolint-se l’objectiu de sensibilitzar i educar la ciutadania d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.

Els mercats, cabdals en els bons hàbits de consum

Els mercats municipals de Sabadell són espais de difusió i exemple d’uns hàbits de consum responsable i sostenible. Les iniciatives municipals comencen molt sovint en ells i des d’aquí es pot fer pedagogia d’un model d’economia basat en productes de proximitat i amb una gran qualitat.

Per això, han estat escenari de propostes culturals i d’oci. Els mercats Central i de la Creu Alta van acollir l’exposició sobre els drets dels consumidors, activitat organitzada per Aigües Sabadell, una mostra itinerant que també es pot visitar als mercats de Torre-romeu, Merinals i Campoamor. El volum de visitants als mercats ha estat aproximadament d’uns 22.000.

Activitats en centres educatius

L’Ajuntament, conscient del potencial dels infants i joves com agents educatius i de canvi, impulsa al llarg de l’any diferents projectes i activitats de sensibilització i educació al voltant de maneres alternatives de consumir per a un consum més conscient i responsable.

Enguany, els centres educatius han estat figures importants en aquestes jornades entorn del Dia de les Persones Consumidores, acollint des d’una exposició elaborada per alumnat de Sabadell, com tallers i activitats diverses per promoure la reflexió, de forma crítica, solidària i sostenible, sobre diferents aspectes del consum responsable. El total de participants als tallers a les escoles i centres educatius ha estat de 267.

Centres cívics i biblioteques

El Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en coordinació amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor, va organitzar una xerrada participativa i posterior col·loqui amb el públic assistent sobre “Subministraments bàsics a la llar”, amb suport audiovisual i casos pràctics.

L’exposició sobre el malbaratament alimentari “Som gent de profit” s’ha pogut visitar al Centre Cívic de Torre-romeu i a la Biblioteca del Nord. Aquesta mostra s’ha complementat amb tallers per a conscienciar sobre el malbaratament alimentari, establint qüestions, com per exemple, com s’ha de fer la compra i organitzar els productes a casa, i com es poden reaprofitar els aliments. En aquest cas, el total de visitants a l’exposició i participants als tallers ha estat de 352. Es podrà visitar al Centre Cívic de Can Deu del 13 al 27 de maig.

D’altra banda, l’exposició “Joguines Responsables a Sabadell” ha recorregut diversos centres cívics (Torre-romeu, Can Deu i Can Puiggener), aplegant un total de 733 participants.

Avís tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER

Avís a les persones afectades pel tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER

Des de l’Agència Catalana del Consum tenen constància del tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER a diversos centres comercials de les poblacions de Sant Boi de Llobregat, Sant Quirze del Vallès i Barberà del Vallès.

Per això, recomanem a les persones afectades –per exemple, amb tractaments finançats i no finalitzats, tractaments totalment pagats i no prestats, etc.–, que presentin una reclamació en funció del mitjà de pagament que hagin usat:

  • Si heu finançat el tractament amb un crèdit al consum ofert pel mateix centre i vinculat a la prestació del servei:
  1. Envieu la reclamació per correu certificat o burofax, o de manera que en quedi constància, a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  2. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, traslladeu la reclamació a l’entitat financera, informant del tancament de l'activitat i sol·licitant tant la paralització de l’emissió de rebuts, com la devolució de la part del finançament pagat que correspon a la part del servei encara no prestat.
  3. Si l’entitat financera no us dona una resposta satisfactòria en el termini d’1 mes, cal que us dirigiu al vostre servei públic de consum (OMIC de Sabadell) per presentar la reclamació contra l’entitat financera. La via de resolució serà la mediació de consum.
  • Si heu pagat amb targeta de crèdit:
  1. Contacteu amb la vostra entitat financera per informar-vos de la possibilitat d’anul·lar els càrrecs.
  2. Si el banc no us anul·la els càrrecs, cal que envieu la reclamació per correu certificat o burofax a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  3. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, podeu adreçar-vos a la via judicial (consulteu el Servei d’Orientació Jurídica). Si l’import de la reclamació no supera els 2.000 euros, no us caldrà advocat ni procurador.
  • Si heu pagat en efectiu o amb un crèdit personal, és a dir, un crèdit no associat al finançament del tractament:
  1. Envieu la reclamació per correu certificat o burofax a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  2. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, podeu adreçar-vos a la via judicial (consulteu el Servei d’Orientació Jurídica). Si l’import de la reclamació no supera els 2.000 euros, no us caldrà advocat ni procurador.

Si alguna de les empreses sol·licita el concurs de creditors, us n’informarem des d’aquest mateix espai.

Us recordem que en tots els casos podeu assessorar-vos a l'OMIC de Sabadell.

FONT: AGÈNCIA CATALANA DEL CONSUM

Noves mesures per a la defensa de les persones consumidores

La publicació del Reial decret llei 24/2021 va suposar la modificació d'alguns punts centrals de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris (RDL 1/2007).

A continuació resumin els principals canvis que més ens afecten com a consumidors. 

Alguns s’han incorporat com a transposicions de directives europees, com la informació precontractual, les garanties, les reparacions, la qualificació d'infraccions, la modificació de sancions, la consideració de consumidors vulnerables i, sobretot introdueix aspectes sobre la informació i la contractació de subministraments de continguts o serveis digitals.

Algunes d'aquestes modificacions legislatives van entrar en vigor l'1 de gener de 2022, mentre que unes altres ho faran el 28 de maig de 2022.

Garanties, i reparacions

Un dels canvis centrals, que van entrar en vigor l’1 de gener de 2022, és el termini de garantia de tres anys, en lloc dels dos anys actuals, excepte els continguts o serveis digitals, que tindran dos anys de garantia.

En els productes de segona mà, l'empresari i el consumidor podran pactar un termini menor, que no podrà ser inferior a un any des del seu lliurament.

S'ha ampliat el període de càrrega de la prova de sis mesos a dos anys. 

En el cas de continguts o serveis digitals que se subministrin de manera contínua, l'empresari serà responsable de qualsevol falta de conformitat que es manifesti durant tota la vida del contracte. La càrrega de la prova en aquests casos recaurà sobre l'empresari.

Igual que abans, mentre l'empresari estigui reparant el producte en garantia, se suspèn el còmput de terminis, fins que l'empresari el retorni ja reparat. Durant l'any posterior al lliurament, l'empresari respondrà de les faltes de conformitat d'aquesta reparació, sempre que es tracti del mateix problema.

També passa de tres a cinc anys el temps que tenen les persones consumidores per a reclamar la falta de conformitat de qualsevol producte. 

Quant a la garantia comercial, aclareix que, si les condicions anunciades en la publicitat són més beneficioses que les incloses després en el document de garantia, prevaldran les condicions publicitades.

Reparació i serveis postvenda

També a partir de gener de 2022 va canviar el termini durant el qual el productor ha de garantir un adequat servei tècnic, així com el termini durant el qual ha de subministrar recanvis, passant de cinc a deu anys. D'aquesta manera els productors hauran de garantir l'existència d'un servei tècnic i de recanvis durant un termini mínim de deu anys a partir de la data en la qual el producte deixi de fabricar-se.

La legislació manté la prohibició d'incrementar els preus dels recanvis en aplicar-los en les reparacions, així com l'obligació d'exposar al públic la llista de preus dels recanvis i de la resta de serveis aparellats.

El dret del consumidor a recuperar un producte lliurat per a la seva reparació també es modifica passant de tres anys a un.

Informació precontractual en contractes en línia

A partir del 28 de maig de 2022 s'incrementa la informació que ha de donar el proveïdor del mercat en línia; la identitat de l'empresari, el preu, o el dret de desistiment, entre altres, hauran d'indicar si els productes que ofereixen en la seva pàgina són oferts o no, per empresaris. En els casos en què no sigui un empresari el que ofereixi els productes, haurà d'informar clarament que la normativa de consum no els serà aplicable. També hauran de dir quines són les condicions de garantia, les assegurances o els mètodes de resolució de conflictes que apliquen.
Serà l'empresari el que ha de provar que ha informat de tots aquests requisits a la persona consumidora.

Si un empresari es posa en contacte telefònicament amb un consumidor, haurà d'indicar al principi de la conversa, la seva identitat, així com l'objecte comercial de la trucada i facilitar la confirmació del contracte en un suport durador, sempre abans que es lliurin els béns o s'iniciï el servei.

Desistiment i baixa de contracte

El dret de desistiment, que entrarà en vigor el 28 de maig de 2022, estableix que, si el contracte es va celebrar a conseqüència d'una visita no sol·licitada en el domicili del consumidor, el termini de desistiment s'amplia fins als 30 dies naturals.

Incompliment de permanència

Si una persona consumidora decideix donar-se de baixa en un contracte abans que finalitzi el compromís de permanència, se li penalitzarà en el nombre proporcional de dies no efectius.

Aquesta consideració abans quedava lligada al concepte de desistiment, mentre que ara passa a estar recollit en l'article 62 que tracta sobre els contractes.

Infraccions i sancions

També a partir del 28 de maig de 2022, entrarà en vigor l'article 47, on es defineixen les infraccions en matèria de defensa dels consumidors. Afegint-se com a infraccions: 

  • l'incompliment de les normes relatives a la informació prèvia que ha de subministrar l'empresari abans de la contractació.
  • l'actuació discriminatòria contra persones vulnerables
  • la negativa a acceptar el pagament en efectiu. 
  • l'incompliment de les obligacions dels Serveis d'Atenció al Client.
  • l'incompliment dels compromisos adquirits per les empreses per a posar fi a les infraccions i corregir els seus efectes i la negativa o obstrucció a l'exercici del dret de desistiment, entre altres.

La nova norma especifica la qualificació i graduació de cadascuna de les infraccions, classificant-les com a lleus i greus, podent passar a considerar-se greus o molt greus en funció que concorrin entre altres circumstàncies.

També s'han modificat les quanties de sanció, de manera que les sancions per a infraccions: 

lleus poden estar entre els 150 i els 10.000 euros, 
greus entre els 10.001 i els 100.000 euros, 
molt greus poden sobrepassar-se aquestes quantitats fins a aconseguir entre 6 o 8 vegades el benefici il·lícit obtingut.

Finalment, en l'article 51 defineix els qui són els responsables de les infraccions de consum i en l'article 52 els terminis de prescripció i caducitat de les infraccions. Sent de cinc, tres i un anys el termini de prescripció, tant per a les infraccions com per a les sancions, segons siguin aquestes molt greu, greu o lleus. Aclareix que el termini comença a comptar quan la infracció es manifesti o exterioritzi o fins que finalitzi l'acció infractora.

FONT: Servei de Suport a les Polítiques de Consum, Diputació de Barcelona