PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

La Gestió Unificada dels Menjadors Escolars és un servei que va néixer el 1993 de la voluntat dels centres educatius de la ciutat de trobar una forma de gestió dels menjadors escolars. Això ha garantit la possibilitat de disposar d’aquest servei a tots els centres que ho han desitjat  amb les mateixes premisses per a tothom: qualitat, preus, menús, ràtios...

L’última licitació que regeix l’actual concessió administrativa del servei de menjadors es va realitzar el 2013. Actualment ja no és possible realitzar cap més pròrroga i per tant  hem arribat al final de la concessió. En conseqüència el curs vinent 2022-23 s’ha d’establir una nova licitació que ens portarà a una adjudicació renovada del servei dels menjadors.

Les escoles que formen part de la Gestió unificada van estar d'acord amb què l'Ajuntament de Sabadell continués donant suport a la gestió de menjador, tal i com havia fet fins al moment.

Per tal de recollir propostes i suggeriments i incloure millores a la nova licitació del servei, s'ha dut a terme un procés participatiu en el qual han format part:

  • Les Direccions escolars
  • Les AMPA /AFA
  • Les coordinadores de menjador
  • Els Infants
  • Els sindicats

Es va dur a terme a través de:

  • La creació d'un Focus-grup amb les direccions escolars i un segon focus-grup amb les AMPA/AFA
  • La realització d'un formulari de Google que consistia en un qüestionari dirigit a les direccions escolats, AMPA/AFA i coordinadores de menjador
  • Una sessió de treball/lleure amb dos grups d’infants del cicle superior que assisteixen al menjador de l’Escola Espronceda i l’Escola Creu Alta
  • La recollida de les propostes realitzades pels sindicats UGT i CCOO

Algunes de les  propostes que es van plantejar i que s’anaven repetint en els diversos sectors de la comunitat educativa  i que es recolliran en els nous plecs són les següents:

  • Àmbit de personal
    • Increment del temps de monitoratge per una millor atenció dels infants
    • Potenciar el paper de les coordinadores per disposar de més temps tant per coordinar-se amb l’escola com per atendre a les famílies.
    • Tenir en compte la ràtio del monitoratge en aquells menjadors que tenen més presència d’infants amb NEE i problemes conductuals.
    • Assegurar la formació adient del personal que treballa als menjadors
  • Àmbit de l’alimentació
    • Més presència d’aliments ecològics i de proximitat
    • Prioritzar la dieta mediterrània en el menú dels menjadors
    • Posar en valor l’hort escolar allà aquells centres que en disposin.
    • Servir les quantitats d’aliments que recomana l’Agencia de Salut Pública en cada franja d’edat.
    • Establir puntualment menús de diversos països i menús relacionats amb les festivitats
  • Àmbit de la gestió/organització
    • Donar cabuda el Projecte Educatiu de Centre als menjadors
    • Major presencia del supervisor dels menjadors en els centres
    • Transformar les cuines de la línia freda que ho permetin a cuines insitu.
    • Major contacte de les famílies amb el menjador
    • Possibilitar activitats extraescolars externes al servei específic del menjador.

Les escoles que vulguin adherir-se en aquesta nova gestió dels menjadors escolars ho hauran d’aprovar en el consells escolars de centre i notificar-lo al Servei d'Educació.

dinamitzacio lleure menjadors01

A Serhs, empresa que gestiona el servei, volen replantejar el model de projecte educatiu. Durant aquest curs escolar 2021-2022 faran una proposta que engresqui i motivi els alumnes a formar-ne part i fer-se’l seu. Tindrà 4 elements claus:

  • Realització de tallers
  • Treball de les emocions
  • Gestió dels conflictes
  • Dinamització de patis

Per mitjà de les activitats que realitzin els alumnes aconseguiran monedes per obtenir pistes i poder cercar, a final de curs, el preuat cofre del tresor.

Pel que fa a la dinamització de patis, la psicopedagoga de l’empresa dedicarà algunes hores a dinamitzar els patis de les diferents escoles. Aquesta intervenció té l’objectiu de motivar tant a l’alumnat com també al monitoratge per dur a terme unes dinàmiques engrescadores.

L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.

Serhs es proposa cada any una sèrie d’objectius que són prioritaris. Aquests els agrupen en cinc grans àmbits: educació, autonomia, sostenibilitat, postural i de sanitat.

Amb el projecte educatiu d’aquest curs escolar 2021-2022, A la cerca del tresor, volen donar-li la volta als models de projectes educatius i proposar-ne un que engresqui i motivi l'alumnat a formar part d’aquest, a fer-se’l seu. L’objectiu principal és fer pinya i tenir ganes de passar un bon temps lúdic i pedagògic.

Amb l’eix central d’aquest curs, es proposen els següents objectius específics:

  • Millorar i augmentar la participació dels jocs dirigits
  • Millorar i augmentar la participació en els tallers
  • Motivar a resoldre els conflictes
  • Potenciar que els nens i nenes es facin seu el Projecte Educatiu
  • Millorar l’ambient a l’estada al menjador durant l’estona de dinar

L'alumnat rebrà, a inici de curs, un vídeo en el qual un pirata els explicarà la situació: hi ha un tresor amagat a l’escola! Els nens i nenes tindran un objectiu per aconseguir a la finalització de cadascun dels tres trimestres del curs escolar, els quals donaran accés al desitjat gran tresor final. Per aconseguir aquests objectius, hauran d’obtenir estrelles a través de la participació en tallers i jocs i mostrant bons comportaments.

A final de curs s’entregarà el cofre del tresor als i les alumnes. Aquest tresor contindrà objectes que hauran de repartir i compartir per fer la gran festa final.

A més a més, es faran grups d’escoles, les quals competiran per guanyar el torneig interescolar. Aquest torneig el guanyarà l’escola que més monedes hagi aconseguit i tindrà, com a premi, uns jocs molt especials. Per celebrar-lo i entregar el premi, l'alumnat de les escoles es traslladarà a una d’elles per fer un dinar de germanor i jugar plegats.

A continuació hi ha la programació setmanal que es proposa als monitors i monitores la qual, com es pot observar, contempla temps de dedicació als diferents tipus d’activitats: tallers, jocs dirigits, joc lliure i jocs amb pilota.

dinamitzacio lleure menjadors03

Després dels jocs dirigits, els jocs lliures i els jocs amb pilota caldrà dedicar una estona a la relaxació.

És a través del jocs com, d'una manera distesa i divertida, podem entrar en relació amb els altres allunyats dels prejudicis, de manera que podrem conèixer diferents cultures i tradicions. El joc, a més, és una activitat essencial i imprescindible per a un bon desenvolupament sensorial, motriu i cognitiu; és a dir, potencia totes les capacitats, tant físiques com cognitives de l’infant; permet que el nen interaccioni amb el seu entorn i amb la realitat que l'envolta. És per això que volem que el joc sigui una eina essencial dins el nostre projecte.

A més, a partir del mes d’octubre del curs 2021-2022 la psicopedagoga de l’empresa dedicarà 1,5h de dos migdies a la setmana per anar a dinamitzar els patis de les diferents escoles. La proposta de calendari serà similar a la que s’exposa a continuació:

dinamitzacio lleure menjadors02

Es procurarà deixar sempre un dia al mes lliure per tenir marge de modificació si fos necessari. Un cop acabada la roda d’escoles (que es calcula que serà pels volts de febrer) es tornarà a començar per la primera i es farà una segona volta. Per dur a terme aquesta dinamització, la psicopedagoga portarà preparats una sèrie de jocs dirigits per plantejar a l’alumnat i procurarà anar caracteritzada de pirata per tal de suscitar interès en els alumnes a través de la sorpresa.

L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.

Si l’avaluació de procés del primer trimestre és molt positiva, es podria plantejar d’anar a dues escoles al dia a partir del febrer per procurar fer un total de 3 voltes per les escoles.

Per últim, cal destacar que els nostres menjadors escolars compten amb un determinat número d’alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu. Cal parar una especial atenció a aquests nens i nenes i, per a tal efecte, els monitors i monitores reben de forma regular formacions respecte a diferents trastorns. En aquestes formacions parlem de què són aquests trastorns, amb què ens podem trobar i, sobretot, com actuar i quins recursos tenim. A més a més, la psicopedagoga de l’empresa està a disposició dels coordinadors per donar el suport que sigui necessari (ja sigui consulta de com actuar, creació de material i recursos concrets, intervencions directes, etc.).

divendres, 8 d’octubre, a les 12.30 h

   antiga fàbrica Artèxtil (carrer de Quevedo, 1, Sabadell)


Dissabte 9 d'octubre de 2021 a les 13:00h
Ubicació: Edifici Consistorial- Saló de Plens

Assistents: Alcaldessa.

Dimarts 12 d'octubre de 2021 a les 11:45h
Ubicació: Esglèsia de Sant Fèlix