PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

De nou, enquestes de satisfacció als usuaris de l'OMIC

A partir del mes de novembre de 2021, els usuaris i usuàries de l’OMIC de Sabadell podran fer, de nou, la seva valoració del servei mitjançant una tauleta tàctil que s’ha instal·lat a l’oficina del Despatx Lluch, carrer Indústria, número 10.

La valoració inicial és numèrica, del 0 al 10, i en cas d’estar insatisfets, tenen cinc opcions a escollir així com un camp de text lliure per expressar el seu motiu d’insatisfacció. És un sistema de valoració ràpid i senzill que permetrà als ciutadans que siguin atesos a l’OMIC, valorar l’atenció i donar la seva opinió respecte el servei.

La prova pilot d'aquest sistema de recollida d'opinions i valoracions dels usuaris/es, es va dur a terme a mitjans del 2019 i fins a principis de 2020, quan va quedar aturat per la pandèmia. Ara, ens alegra compartir que seguirem durant dotze mesos més, recollint les valoracions dels ciutadans/es, amb l’objectiu de millorar el servei que s’ofereix als consumidors així com detectar noves necessitats que puguin sorgir per part dels usuaris.

Anàlisi de la cistella de la compra

Anàlisi de la cistella de la compra sota criteris de Consum Responsable

El passat dia 22 d'octubre va tenir lloc una jornada de presentació d'un estudi anomenat "Anàlisi de la cistella de la compra sota criteris de Consum Responsable" dut a terme per l'Agència Catalana de Consum i l'empresa Rezero. Es va desenvolupar en 10 punts de venda, tant de petit comerç com gran, analitzant els productes, els serveis, els preus i el valor que donen els propis comerços als productes de proximitat, entre d’altres.
 
De l’estudi es desprèn, entre d'altres coses, que hi ha moltes opcions per poder fer una compra responsable i no a un preu elevat, també que podríem comprar un 60% de la nostra compra a granel, però en realitat fem un 36%, aixó com que en els mercats de proximitat és on es pot consumir més responsablement.

Si us resulta interessant aquest tema, podeu veure la presentació completa AQUÍ

Consells de seguretat del Gremi de Serrallers

El Gremi de Serrallers de Catalunya,

Degut a les moltes denúncies i queixes de particulars sobre preus abusius, per part de l'intrusisme al sector, el Gremi de Serrallers de Catalunya, ha pres la iniciativa de fer uns tríptics informatius amb consells de seguretat, i enllaços a la seva web, per tal de que el consumidor pugui contactar amb professionals garantits, que desenvolupen la seva tasca amb serietat i professionalitat.

Així, a partir d'avui, dia 20 d'octubre de 2021, podreu trobar-los a la vostra disposició a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), al Despatx Lluch.

Com a consells generals estableixen la importància de la seguretat en la porta d'entrada a la comunitat, donat que és el primer punt d'accés a l'habitatge. També la recomanació de demanar el pressupost abans de fer l'encàrrec i d'exigir la factura amb totes les dades fiscals.

Destacar que tots els serrallers agremiats estan adherits a l'arbitratge de la Generalitat de Catalunya, en cas que fos necessari resoldre alguna reclamació.

També, recentment, han publicat un article sobre consells bàsics per evitar estafes a l'hora de contractar un servei de serralleria. Sabíeu que els preus aproximats per una obertura d'una porta són d'entre 55 i 65€, i en cap de setmana d'entre 95 i 105€? Us deixem l'enllaç a la seva web on hi trobareu tota la informació.

 

 

2ª Edició: Joguines Responsables a Sabadell

El projecte de les Joguines Responsables a Sabadell es va iniciar, com a prova pilot, el curs passat amb 12 grups de 5è i 6è de primària de diferents escoles de Sabadell. Donada la seva bona acollida, aquest curs 2021-22 participaran 20 grups del mateix nivell incorporant en els tallers la importància de la gestió de residus així com l'elaboració final d'una exposició a les diferents escoles participants.

Conscients del potencial dels infants com agents educatius i de canvi, l’Ajuntament de Sabadell organitza, en el marc del programa Ciutat i Escola, tallers i activitats amb l’objectiu de donar a conèixer als alumnes la realitat del consum de joguines i les diferents opcions per fer un consum més sostenible i responsable.  

Els tallers s’organitzaran en dues sessions. La primera serà un “laboratori de joguines” on els alumnes participants analitzaran, mitjançant dinàmiques participatives, com es consumeixen joguines i algunes de les seves implicacions: d’on provenen, quan de temps s’utilitzen, etc. Al final d’aquesta sessió es faran petits grups i cada un tindrà una joguina i els estris necessaris per a la investigació: tisores, tornavís, lupa o pinces. Totes les troballes de la investigació es guardaran per muntar una exposició per al següent taller.

En la segona sessió, es donarà a conèixer en profunditat la Guia que van elaborar els participants del curs anterior i es convidarà a reflexionar sobre les diferents alternatives i possibilitats per trobar solucions a la problemàtica dels residus. Així mateix, es recuperaran els components de joguines que es van analitzar al Laboratori, amb els quals cada curs participant prepararà un plafó per configurar l’exposició col·laborativa.

Cada grup participant elaborarà una part de l’exposició final, on es mostraran els diferents materials que formen les joguines, per visibilitzar la problemàtica existent en la gestió de les mateixes com a residu. La mostra circularà posteriorment de forma itinerant per diferents escoles i equipaments.

INSCRIPCIONS CIUTAT I ESCOLA

Modificacions en la factura de l'electricitat

A partir de l'1 de juny ha entrat en vigor una modificació de la tarifa estatal i canvia la factura de l'electricitat.

El canvi principal és que l’energia consumida es comptabilitza en funció de tres períodes horaris: un període més car, un amb preu mitjà i un amb preu més econòmic. La potència contractada també podrà variar en dos trams horaris.

El Ministeri per la TransicióEcològica i el RepteDemogràfic del govern espanyol, conjuntament amb la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), han aprovat un canvi en la manera de calcular la factura d’electricitat dels consumidors, que entrarà en vigor a partir  de l'1 de juny de 2021.

Aquest canvi afectarà totes les persones amb un contracte de subministrament domèstic. Sla modalitat de subministrament és amb PVPC (Preu Voluntari Petit Consumidor) els canvis s'aplicaran automàticament. 

Les persones que tinguin contractada una empresa del mercat lliure i que vulguin beneficiar-se d’aquests canvishauran de posar-se en contacte amb la seva companyia per a veure si pot oferir aquesta nova tarifa, o comparar amb altres companyies que lofereixin.

Per a més informació, cliqueu AQUÍ

Exposició "Lidera el teu consum", juny 2021

De la mà de la Diputació de Barcelona, l'exposició itinerant sobre Consum Responsable anomenada "Lidera el teu consum", arriba a la Biblioteca del Nord de Sabadell, Ronda de Navacerrada, número 60.

Es podrà visitar del 4 i fins el 30 de juny, en el següent horari:

- Dilluns, dimarts, dimecres i divendres de 15.30 a 20.30 h

- Dijous de 9.30 a 13.30 h

- Dissabte 9.30 a 13.30 h

Un viatge pels cinc sentits que hem de posar com a persones consumidores: tots som consumidors, coneix els teus drets.

Podeu consultar AQUÍ la guia didàctica per a visitants de l'exposició.

A MÉS, SI VENIU A LA BIBLIOTECA DEL NORD, US FAREM UNA RECOMANACIÓ DE LLIBRES ENTORN EL CONSUM RESPONSABLE, US HI ESPEREM!

15M Dia Mundial de les Persones Consumidores

L’Ajuntament de Sabadell commemora el 15 de març el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores amb un programa d’activitats i tallers familiars online entorn aquest àmbit. En concret, es tracta de catorze propostes sobre el consum responsable i conscient que té per principis la satisfacció de les nostres necessitats procurant el menor impacte negatiu en el medi ambient i el màxim benefici per a les persones. En concret les activitats que es proposen pretenen  sensibilitzar i educar als infants d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua. Els tallers es podran fer des de casa, els podeu descarregar AQUÍ.

D’altra banda, en el marc de la commemoració del 15 de març s’ha renovat la Guia de Consum Responsable de Sabadell que inclou consells per consumir de forma responsable o també els passos a seguir per fomentar aquest tipus de consum. La renovació de la guia enllaça amb el reimpuls fet durant 2020 de l’eina del Mapa de Consum Responsable i el seu distintiu associat per donar visibilitat a les iniciatives del comerç local i entitats amb bones practiques ambientals, socials i democràtiques. La Guia de Consum Responsable la podreu descarregar AQUÍ.

Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

El 15 de març de  1962, el president dels EUA, John F. Kennedy va pronunciar un discurs davant el Congrés d'aquest país incidint en els drets de les persones consumidores. La data va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983 i es va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores per augmentar la consciència mundial sobre aquests drets.

Guia de Joguines Responsables

Guia de Consum Responsable de Joguines a Sabadell

Suma’t al consum responsable per ser més sostenibles

El projecte Joguines Responsables a Sabadell, impulsat per l’Ajuntament de Sabadell, es va desenvolupar durant el desembre de 2020 i, des d'aleshores, ha promogut el coneixement sobre el consum responsable de joguines als infants de 5è i 6è de les escoles Joan Montllor, Font Rosella, Vedruna Immaculada, Sant Julià i Amadeu Vives. En total van ser 12 grups d’estudiants els qui han participat en aquest projecte.

Com a resultat de les diferents activitats, els estudiants van elaborar aquesta guia per compartir amb tots els veïns i veïnes tot el que van aprendre i com podem, amb petites accions, ser consumidors/es més responsables.

Al llarg del curs 2021-22, el projecte ha crescut i agafat empenta i s'han elaborat tallers complementaris en diferents escoles de Sabadell amb nous conceptes com la gestió de residus, per exemple, on les guies elaborades el curs anterior, s'han imprès i repartit per tal de treballar en la mateixa línia. El resultat d'aquest curs, serà una exposició elaborada pels participants de les diferents escoles i que circularà per les mateixes a partir de gener de 2022. Més informació.

Tot i que el consum responsable poc a poc es va fent més habitual en les nostres pràctiques, encara no és gaire freqüent parlar de consum responsable de joguines. Per això, és tan habitual veure tantíssimes joguines oblidades a les habitacions dels infants. La quantitat d’energia i materials que s’utilitzen per fabricar-les, el procés i localització de la seva fabricació i les implicacions de la seva gestió com a residu, fan urgent que repensem la nostra manera de consumir joguines, com podem allargar la seva vida útil i quin tipus de joguines adquirim.

En aquesta guia hi trobareu algunes de les opcions entorn el consum responsable de joguines a la ciutat de Sabadell, així com diferents informacions que permetran plantejar-nos alternatives de consum entorn aquest àmbit. La podeu descarregar AQUÍ.

El retorn per part dels centres escolars participants en aquesta prova pilot ha estat molt positiu, i la majoria comenten que pretenen seguir treballant aquests conceptes a l’aula, en aquest sentit, s’ha fet arribar a les escoles participants diferents materials i propostes didàctiques, que els permetran seguir treballant-hi.

Manca de subministrament elèctric

Amb motiu dels talls de llum que les darreres setmanes s’estan produint a diferents zones de Sabadell, l'Ajuntament de Sabadell posa a disposició de la ciutadania, sis punts d’informació i assessorament per ajudar a fer la reclamació en els següents centres cívics: Ca N'oriac, Can Rull, Sant Oleguer, Torre-romeu, Creu de Barberà i Can Puiggener. Horari: de dilluns a divendres, de 9 a 13h i de 15.30 a 18h.

Recordem que el procediment que s'ha de seguir és el mateix que per a qualsevol altra reclamació:

1. S'ha de posar reclamació prèvia a la companyia elèctrica que es tingui contractada, es pot descarregar AQUÍ el formulari de la Generalitat per enviar. El full de reclamacions s’ha d’omplir (i l’ha de signar) a nom del titular del contracte de subministrament. És molt important haver donat compte de l'avaria a la companyia i anotar el número d'incidència per fer-lo constar a la reclamació.

2. Si transcorre un mes sense resposta o tan aviat es rebi resposta negativa, es pot tramitar la reclamació, en segona instància, a l’OMIC.

Per demanar cita prèvia podeu trucar al telèfon 937453168 en horari de 9 a 14h o dilluns tarda de 16 a 18h. Si es prefereix no venir presencialment, hi ha altres vies per entrar reclamacions AQUÍ

Talls de llum

Per Nadal, consum local

L'Agència Catalana del Consum impulsa la campanya de Nadal: Per Nadal, consum local, amb  l'objectiu de promoure el consum de proximitat, segur i responsable, destacant, sobretot, la importància que té el comerç local i els beneficis de comprar en establiments de confiança, en especial durant el Nadal.

La campanya, que s’allargarà fins la primera setmana de gener de 2021, inclou l'edició de 52.000 cartells i 10.000 fullets que es distribuiran a botigues i eixos comercials d’arreu de Catalunya.

Els consells de l’auca elaborada són:

  • Planifica les compres: fes una llista d’acord amb el teu pressupost i compara preus en diversos establiments.
  • Afavoreix el consum de proximitat: d’aquesta manera reforces l’economia local i contribueixes al creixement del nostre país.
  • Evita malbaratar aliments: planifica els àpats, compra el menjar en quantitats adequades i ajusta les racions a les persones que sereu.
  • Compra joguines segures: revisa que tinguin la marca CE i evita aquelles que fomentin actituds violentes o que impliquin distincions sexistes.
  • Redueix el volum de residus: evita envasos i embolcalls innecessaris fets de materials no renovables o recicla’ls.
  • Conserva els tiquets de compra: són la teva garantia i els necessitaràs si has de reclamar.

Podeu trobar més informació en aquest enllaç.