PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES
 
           

CONSUM

NOVETATS 2022

Centres educatius

Enguany, els centres educatius seran figures importants en aquestes jornades entorn del Dia de les Persones Consumidores, acollint des d’una exposició elaborada per alumnat de Sabadell, com tallers i activitats diverses per promoure la reflexió, de forma crítica, solidària, responsable i sostenible, sobre diferents aspectes del consum responsable.

Amb l’Institut Taulé Viñas s’han programat tallers centrats en l’àmbit del consum responsable pensats específicament per a adolescents sobre la publicitat i un altre amb el nom “Qui veu el meu perfil a internet?”, que pretenen establir debats sobre la credibilitat del que es pot trobar a internet i les xarxes socials, a l’assetjament i violència viral, entre d’altres. Aquest darrer taller també tindrà lloc en tres grups de l’Institut Narcisa Freixas durant els mesos de març i abril.

En el cas de l’Escola Immaculada Vedruna, aquest centre acollirà des del 2 fins al 9 de març l’exposició “Joguines Responsables a Sabadell” que és el resultat del treball dels alumnes de 5è i 6è de primària d’aquesta escola i de les següents: Font Rosella, Amadeu Vives, Guixot, Sant Julià, Joan Montllor i Joaquim Blume. Aquesta exposició serà itinerant per les escoles de Sabadell que ho desitgin i també circularà per altres equipaments municipals a partir de març.

A més, les escoles de la ciutat que ho desitgin, poden participar en un concurs escolar que organitza el Ministeri de Consum per promoure el consum responsable, la data límit per inscriure’s és el dia 7 de març. Més informació.

Centres cívics i biblioteques

El Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en coordinació amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor, durà a terme el dia 3 de març a l’Antic Mercat de Sant Joan, una xerrada anomenada “Subministraments bàsics a la llar” sobre com entendre les factures de l’electricitat, el gas i l’aigua.

Es tracta d’una xerrada participativa i posterior col·loqui amb els assistents, amb suport audiovisual i casos pràctics. El tècnic especialista en l’àmbit del consum que durà a terme aquesta activitat tractarà que s’entengui la importància de conèixer i entendre les factures que ens arriben a casa, tot i que ens suposi un esforç i temps de dedicació.

Així mateix, els centres cívics i algunes biblioteques acolliran les exposicions sobre malbaratament alimentari "Som Gent de Profit" i la de consum responsable de joguines "Joguines Responsables a Sabadell".

Trobareu més informació d'aquests projectes aquí.

Nadal responsable

Novetat: el Nadal Responsable de l'any 2020 s'ha anul·lat degut a la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19.


Des de la Regidoria de Comerç, Consum i Turisme i amb la voluntat d’oferir una programació que fomentés el consum responsable entre la ciutadania en dates en què el consum està més present que mai, i que alhora l’atragués al barri i dinamitzés l’activitat comercial, es van impulsar diferents activitats adreçades a públic infantil i familiar del 27 al 30 de desembre de 2019 al jardí de l’Espai Cultura de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.

Durant aquests dies i en horari d’11.00 a 20.00h, al voltant de 1.000 participants van tenir l’oportunitat de realitzar diferents tallers sobre la temàtica del consum responsable com: tallers de llaminadures saludables i veganes, embolcalls de regal amb texans, creació de peluixos reutilitzats, construcció de joguines amb materials naturals, entre d’altres.

A més, durant tot el dia hi va haver un punt informatiu sobre consum responsable i economia social i solidària, un punt d’embolcalls sostenibles per tal que la ciutadania emboliqués els regals que hagués comprat per aquestes dates i una exposició a càrrec d’”Enginyers sense Fronteres” anomenada “Què hi ha darrera del teu mòbil?”.

Des de la secció de Consum de l’Ajuntament de Sabadell es valoren molt positivament les dades d’assistència a aquestes activitats complint l’objectiu de donar a conèixer i fomentar el consum responsable entre els ciutadans i ciutadanes, confirmant així la voluntat de seguir treballant en aquesta línia al llarg de l’any 2020.

Consulteu AQUÍ el programa complet

Els subministraments a la llar

Amb aquesta activitat es pretén donar a conèixer els avantatges i inconvenients de les diferents ofertes de subministraments a la llar, així com facilitar eines per preveure enganys en la seva contractació. També ensenya a entendre els diferents conceptes en les factures, paràmetres a tenir en compte en un possible canvi de subministrador, entre d'altres continguts.

La última de les sessions adreçades a gent gran per l'any 2019, va ser al mes de novembre al Mercat de Sant Joan, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona sobre els subministraments a la llar. Va tenir molt bona acollida i, per aquest motiu, se n'han planificat dues més a continuació pel 2020, una al febrer i l'altra al maig, amb l'objectiu d'ampliar els coneixements sobre la temàtica i amb la possibilitat que els participants aportin les seves factures per acabar d'assimilar-los.  

Economia domèstica

La Diputació de Barcelona ha realitzat al Mercat de Sant Joan una xerrada al mes de maig de 2019 sobre com planificar l'economia domèstica i gestionar la nostra capacitat d'endeutament

S'han dut a terme casos pràctics que han permès als participants ampliar coneixements i tenir eines per fer un ús responsable dels seus ingressos, com per exemple, analitzar casos pràctics com unes factures elèctriques i de gas.

Venda fora de l'establiment

La Unió de Consumidors de Catalunya ha posat a disposició de l'Ajuntament de Sabadell dues xerrades més, però sota el nom "Venda fora de l'establiment". Una d'elles es va dur a terme al Mercat de Sant Joan a principis de l'any 2019, l'altra, al mes de juny del mateix any al Complex de Sant Oleguer. Ambdues són adreçades a gent gran.

Aquestes sessions tracten els drets i deures de les persones consumidores derivats de contractes entre persona consumidora i empresa, en un lloc diferent de l’establiment mercantil de l’empresari.

Aquest tipus de vendes s’acostuma a realitzar en conferències a hotels, excursions a preus baixos organitzades per l’empresari o vendes a domicili, entre d’altres.

Entitats financeres i els seus productes

S'han dut a terme al llarg del primer trimestre de l'any 2019, quatre xerrades amb aquesta temàtica adreçades a gent gran, amb la col·laboració de la Unió de Consumidors de Catalunya. Han tingut lloc al Complex del Parc Central, al Mercat de Sant Joan, al Complex Sant Oleguer, i a l'Alexandra.

En aquests tallers s'han donat les eines per tal que qualsevol consumidor que s’adreci a una entitat financera conegui quins són els seus drets bàsics per tal d’evitar que aquest siguin vulnerats.

Alguns dels continguts que s'han treballat han estat els motius per fer queixes per retards, mala atenció i bones pràctiques, i les reclamacions per aquelles accions, omissions o incompliments per part de les entitats que perjudiquin els interessos o drets dels consumidors.

Ciutat i escola

Al llarg dels curs escolar 2019-2020, s'ha posat a disposició de les escoles un seguit de tallers de l'Escola Catalana de Consum amb l'objectiu de formar als nens i nenes en el consum responsable.

Així mateix, al gener de 2020 s'ha dut a terme un taller amb alumnes de P5 de l'Escola Amadeu Vives anomenat "Oh, la joguina no juga!" que consisteix en una sessió pràctica on els alumnes de P5 aprenen els seus drets i deures bàsics en el món del consum. L'aula es converteix en una botiga de joguines on els alumnes són els encarregats d'etiquetar els productes, triar-los i pagar-los a caixa. L'alumne/a detecta que el seu producte no és conforme i es realitza una reclamació on apareix la figura de l’OMIC com a organisme que els ajudarà a exercir els seus drets com a consumidors.

 Taller joguina Amadeu Vives

VÍDEO DE L'ACTIVITAT