Octubre 2021
QUÈ ÉS EL CONSELL CONSULTIU DE LA GENT GRAN
El Consell Consultiu de la Gent Gran és un òrgan de participació sectorial, creat l’any 2000, amb la finalitat d’estimular i canalitzar la participació de la ciutadania i de les seves associacions en la gestió dels afers generals de la ciutat i especialment en els relatius a la gent gran, oferint un espai d'influència ciutadana i de corresponsabilitat que enriqueixi la pràctica de l'administració i el govern municipal.
Actualment el Consell Consultiu de la Gent Gran es divideix en tres comissions de treball.
1. Solitud no volguda i voluntariat.
2. Ciutat i comunicació.
3. Participació i lleure.
-
Categories: Gent gran
QUINS SÓN ELS OBJECTIUS I FUNCIONS DEL CONSELL
Potenciar la participació
Crear un espai d’expressió i reflexió divers i multisectorial, a través del qual es pugui visibilitzar les persones grans com un col·lectiu actiu i participatiu, vetllant per la integració social plena de totes les persones grans de la ciutat, prestant una atenció especial a les persones que tenen més necessitats i /o limitacions.
Assessorar i donar elements per a la validació dels programes portats a terme per l’administració municipal
Participar en la determinació i la priorització dels àmbits, les situacions i els problemes de la gent gran de la ciutat que cal conèixer amb més profunditat, així com fer el seguiment i avaluació de l’aplicació de les propostes realitzades pel Consell i dels diferents programes municipals.
Promoure acords entre l’Ajuntament i les entitats, i fer-ne el seguiment
Afavorir els acords entre l'Administració i les entitats socials per a la realització d'activitats i la prestació de serveis adreçats a la gent gran.
En relació al funcionament d’aquest òrgan, el Consell Consultiu de la Gent Gran s’organitza en el Plenari (es realitzen dues trobades ordinàries a l’any), la Comissió Permanent (es reuneix cada dos mesos) i els Grups Operatius de treball que es decideixin constituir.
L'ORGANITZACIÓ DEL CONSELL CONSULTIU DE LA GENT GRAN
El Consell Plenari està format per la Presidenta -càrrec que correspon a l’Alcaldessa-, la Vicepresidenta –càrrec que ha d’ocupar la regidora responsable de Cicles de Vida- i els i les vocals que són designats per un període de dos anys i que estan formats pels següents representants:
- Un regidor o regidora en representació de cada un dels grups polítics municipals que componguin l'Ajuntament o bé persona designada per la seva força política en qui es delegui, per impossibilitat d’aquell.
- Un representant per cada entitat o associació ciutadana registrada que centri la seva activitat en la gent gran.
- Persones grans que siguin membres i actuïn com a representants de les entitats d’àmbit general de la ciutat (entitats no específiques de gent gran: culturals, recreatives, esportives, de solidaritat, de veïns ...) amb un màxim de 25 representants.
- Persones grans que s’han significat per la seva aportació professional, o personal a la vida de la ciutat i no estiguin incloses als grups anteriors, amb un màxim de 15 representants.
Els/les vocals del Consell són nomenats pel Ple de l'Ajuntament a proposta dels respectius grups municipals -en el cas dels Regidors/es-, a proposta de les respectives entitats o, si s'escau, per invitació de la vicepresidenta.
COM FORMAR PART DEL CONSELL CONSULTIU DE LA GENT GRAN
Els/les vocals del Consell que siguin regidors o regidores són designades per l'Ajuntament Ple a proposta dels respectius grups municipals.
La resta de vocals són nomenats/des també pel Ple, però a proposta de les respectives representacions o, si s'escau, per invitació de la regidora o regidor de l'àmbit de Benestar Social.
La designació com a vocal del Consell és per un període de dos anys.
L'alcalde o alcaldessa, no obstant això, i a proposta del regidor o regidora de l'àmbit de Benestar Social, pot convocar altres regidors o regidores, responsables d'entitats o els professionals i els membres dels grups operatius de treball que no siguin membres del Consell perquè assisteixin a les sessions plenàries amb veu però sense vot.
Es vetllarà perquè la representació dels membres del Consell tendeixi a ser partitària entre homes i dones.
CONTACTEU-NOS
- 93 745 34 12
- consellconsultiugentgran@ajsabadell.cat
GENER
FEBRER
MARÇ
ABRIL
MAIG
JUNY
- Resum sessió
JULIOL
SETEMBRE
OCTUBRE
NOVEMBRE
DESEMBRE
La Gestió Unificada dels Menjadors Escolars és un servei que va néixer el 1993 de la voluntat dels centres educatius de la ciutat de trobar una forma de gestió dels menjadors escolars. Això ha garantit la possibilitat de disposar d’aquest servei a tots els centres que ho han desitjat amb les mateixes premisses per a tothom: qualitat, preus, menús, ràtios...
L’última licitació que regeix l’actual concessió administrativa del servei de menjadors es va realitzar el 2013. Actualment ja no és possible realitzar cap més pròrroga i per tant hem arribat al final de la concessió. En conseqüència el curs vinent 2022-23 s’ha d’establir una nova licitació que ens portarà a una adjudicació renovada del servei dels menjadors.
Les escoles que formen part de la Gestió unificada van estar d'acord amb què l'Ajuntament de Sabadell continués donant suport a la gestió de menjador, tal i com havia fet fins al moment.
Per tal de recollir propostes i suggeriments i incloure millores a la nova licitació del servei, s'ha dut a terme un procés participatiu en el qual han format part:
- Les Direccions escolars
- Les AMPA /AFA
- Les coordinadores de menjador
- Els Infants
- Els sindicats
Es va dur a terme a través de:
- La creació d'un Focus-grup amb les direccions escolars i un segon focus-grup amb les AMPA/AFA
- La realització d'un formulari de Google que consistia en un qüestionari dirigit a les direccions escolats, AMPA/AFA i coordinadores de menjador
- Una sessió de treball/lleure amb dos grups d’infants del cicle superior que assisteixen al menjador de l’Escola Espronceda i l’Escola Creu Alta
- La recollida de les propostes realitzades pels sindicats UGT i CCOO
Algunes de les propostes que es van plantejar i que s’anaven repetint en els diversos sectors de la comunitat educativa i que es recolliran en els nous plecs són les següents:
- Àmbit de personal
- Increment del temps de monitoratge per una millor atenció dels infants
- Potenciar el paper de les coordinadores per disposar de més temps tant per coordinar-se amb l’escola com per atendre a les famílies.
- Tenir en compte la ràtio del monitoratge en aquells menjadors que tenen més presència d’infants amb NEE i problemes conductuals.
- Assegurar la formació adient del personal que treballa als menjadors
- Àmbit de l’alimentació
- Més presència d’aliments ecològics i de proximitat
- Prioritzar la dieta mediterrània en el menú dels menjadors
- Posar en valor l’hort escolar allà aquells centres que en disposin.
- Servir les quantitats d’aliments que recomana l’Agencia de Salut Pública en cada franja d’edat.
- Establir puntualment menús de diversos països i menús relacionats amb les festivitats
- Àmbit de la gestió/organització
- Donar cabuda el Projecte Educatiu de Centre als menjadors
- Major presencia del supervisor dels menjadors en els centres
- Transformar les cuines de la línia freda que ho permetin a cuines insitu.
- Major contacte de les famílies amb el menjador
- Possibilitar activitats extraescolars externes al servei específic del menjador.
Les escoles que vulguin adherir-se en aquesta nova gestió dels menjadors escolars ho hauran d’aprovar en el consells escolars de centre i notificar-lo al Servei d'Educació.
A Serhs, empresa que gestiona el servei, volen replantejar el model de projecte educatiu. Durant aquest curs escolar 2021-2022 faran una proposta que engresqui i motivi els alumnes a formar-ne part i fer-se’l seu. Tindrà 4 elements claus:
- Realització de tallers
- Treball de les emocions
- Gestió dels conflictes
- Dinamització de patis
Per mitjà de les activitats que realitzin els alumnes aconseguiran monedes per obtenir pistes i poder cercar, a final de curs, el preuat cofre del tresor.
Pel que fa a la dinamització de patis, la psicopedagoga de l’empresa dedicarà algunes hores a dinamitzar els patis de les diferents escoles. Aquesta intervenció té l’objectiu de motivar tant a l’alumnat com també al monitoratge per dur a terme unes dinàmiques engrescadores.
L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.
Serhs es proposa cada any una sèrie d’objectius que són prioritaris. Aquests els agrupen en cinc grans àmbits: educació, autonomia, sostenibilitat, postural i de sanitat.
Amb el projecte educatiu d’aquest curs escolar 2021-2022, A la cerca del tresor, volen donar-li la volta als models de projectes educatius i proposar-ne un que engresqui i motivi l'alumnat a formar part d’aquest, a fer-se’l seu. L’objectiu principal és fer pinya i tenir ganes de passar un bon temps lúdic i pedagògic.
Amb l’eix central d’aquest curs, es proposen els següents objectius específics:
- Millorar i augmentar la participació dels jocs dirigits
- Millorar i augmentar la participació en els tallers
- Motivar a resoldre els conflictes
- Potenciar que els nens i nenes es facin seu el Projecte Educatiu
- Millorar l’ambient a l’estada al menjador durant l’estona de dinar
L'alumnat rebrà, a inici de curs, un vídeo en el qual un pirata els explicarà la situació: hi ha un tresor amagat a l’escola! Els nens i nenes tindran un objectiu per aconseguir a la finalització de cadascun dels tres trimestres del curs escolar, els quals donaran accés al desitjat gran tresor final. Per aconseguir aquests objectius, hauran d’obtenir estrelles a través de la participació en tallers i jocs i mostrant bons comportaments.
A final de curs s’entregarà el cofre del tresor als i les alumnes. Aquest tresor contindrà objectes que hauran de repartir i compartir per fer la gran festa final.
A més a més, es faran grups d’escoles, les quals competiran per guanyar el torneig interescolar. Aquest torneig el guanyarà l’escola que més monedes hagi aconseguit i tindrà, com a premi, uns jocs molt especials. Per celebrar-lo i entregar el premi, l'alumnat de les escoles es traslladarà a una d’elles per fer un dinar de germanor i jugar plegats.
A continuació hi ha la programació setmanal que es proposa als monitors i monitores la qual, com es pot observar, contempla temps de dedicació als diferents tipus d’activitats: tallers, jocs dirigits, joc lliure i jocs amb pilota.
Després dels jocs dirigits, els jocs lliures i els jocs amb pilota caldrà dedicar una estona a la relaxació.
És a través del jocs com, d'una manera distesa i divertida, podem entrar en relació amb els altres allunyats dels prejudicis, de manera que podrem conèixer diferents cultures i tradicions. El joc, a més, és una activitat essencial i imprescindible per a un bon desenvolupament sensorial, motriu i cognitiu; és a dir, potencia totes les capacitats, tant físiques com cognitives de l’infant; permet que el nen interaccioni amb el seu entorn i amb la realitat que l'envolta. És per això que volem que el joc sigui una eina essencial dins el nostre projecte.
A més, a partir del mes d’octubre del curs 2021-2022 la psicopedagoga de l’empresa dedicarà 1,5h de dos migdies a la setmana per anar a dinamitzar els patis de les diferents escoles. La proposta de calendari serà similar a la que s’exposa a continuació:
Es procurarà deixar sempre un dia al mes lliure per tenir marge de modificació si fos necessari. Un cop acabada la roda d’escoles (que es calcula que serà pels volts de febrer) es tornarà a començar per la primera i es farà una segona volta. Per dur a terme aquesta dinamització, la psicopedagoga portarà preparats una sèrie de jocs dirigits per plantejar a l’alumnat i procurarà anar caracteritzada de pirata per tal de suscitar interès en els alumnes a través de la sorpresa.
L’objectiu és que els monitors i monitores comencin a viure les estones de joc dirigit com quelcom possible i positiu per tal que s’engresquin per continuar fent-ho els dies que la psicopedagoga no vingui a l’escola.
Si l’avaluació de procés del primer trimestre és molt positiva, es podria plantejar d’anar a dues escoles al dia a partir del febrer per procurar fer un total de 3 voltes per les escoles.
Per últim, cal destacar que els nostres menjadors escolars compten amb un determinat número d’alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu. Cal parar una especial atenció a aquests nens i nenes i, per a tal efecte, els monitors i monitores reben de forma regular formacions respecte a diferents trastorns. En aquestes formacions parlem de què són aquests trastorns, amb què ens podem trobar i, sobretot, com actuar i quins recursos tenim. A més a més, la psicopedagoga de l’empresa està a disposició dels coordinadors per donar el suport que sigui necessari (ja sigui consulta de com actuar, creació de material i recursos concrets, intervencions directes, etc.).
divendres, 8 d’octubre, a les 12.30 h
antiga fàbrica Artèxtil (carrer de Quevedo, 1, Sabadell)