

A més, podeu consultar la guia que ha elaborat l'AGÈNCIA CATALANA DE CONSUM.

Us convidem a treballar amb els infants una de les propostes de consum conscient més fàcil i eficient: l’intercanvi de joguines.
Les joguines són els objectes més significatius durant la infantesa, el suport emocional i creatiu que ofereixen a l’hora de jugar i, en alguns casos, en moments importants de la vida dels infants, fan d’elles que siguin tan importants. Actualment i, en especial, en aquestes dates nadalenques, el consum de jocs i joguines esdevé insostenible: tenir moltes joguines i de poca qualitat, joguines que venen de l’altra punta del món, joguines que es llencen amb pocs usos, impossibles de reciclar per la barreja de materials, entre d’altres.
Afortunadament, existeixen moltes alternatives de consum que ens permeten accedir a les joguines d’una manera més conscient i responsable i, en aquesta ocasió, us convidem a organitzar una de les propostes més divertides i interessants: l’intercanvi.
A continuació us deixem una INFOGRAFIA amb els principals aspectes a tenir en compte per tal d’organitzar-lo!
Què aconseguirem?:
L’intercanvi com a pràctica de consum permet reduir l'impacte del consum:
- Quan intercanviem objectes estem allargant la seva vida útil. Això implica que tota l’energia i els materials que s’han usat en fabricar-los i desplaçar-los fins al lloc de consum són molt més eficients, ja que la durabilitat augmenta.
- Intercanviant evitem comprar objectes nous i, per tant, que se’n fabriquin. Com a resultat, també s’estalvien recursos i energia en la producció de nous objectes i el seu desplaçament en els mercats mundials.
- A l’allargar la vida útil dels objectes, també estem estalviant una gran quantitat de recursos i energia en gestió una vegada esdevenen residus, així com les conseqüències vers el medi ambient.
- És una manera molt eficient d’estalviar diners, aprofitant objectes que ja no fem servir per aconseguir aquells que si que necessitem.
EDICIÓ CURS 2023-24
A l'octubre de 2023, el projecte de les Joguines Responsables a Sabadell ha culminat amb un mercat d'intercanvi de joguines en una de les escoles participants en els tallers de les edicions anteriors, en total 135 joguines intercanviades. Al llarg de tot el projecte, hi han participat 427 alumnes de diversos centres educatius que han realitzat diversos tallers, una guia de consum responsable de joguines i una exposició itinerant per diferents equipaments municipals amb 400 visitants i que, enguany, ha finalitzat en un mercat d’intercanvi de joguines on s'hi han intercanviat 135.
EDICIÓ CURS 2021-22
El projecte de les Joguines Responsables a Sabadell es va iniciar, com a prova pilot, el curs 2020-21 amb 12 grups de 5è i 6è de primària de diferents escoles de Sabadell. Donada la seva bona acollida, durant el curs 2021-22 hi han participat 20 grups del mateix nivell incorporant en els tallers la importància de la gestió de residus així com l'elaboració final d'una exposició a les diferents escoles participants.
Conscients del potencial dels infants com agents educatius i de canvi, l’Ajuntament de Sabadell organitza, en el marc del programa Ciutat i Escola, tallers i activitats amb l’objectiu de donar a conèixer als alumnes la realitat del consum de joguines i les diferents opcions per fer un consum més sostenible i responsable.
Els tallers s’han organtizat en dues sessions. La primera ha estat un “laboratori de joguines” on els alumnes participants han analitzat, mitjançant dinàmiques participatives, com es consumeixen les joguines i algunes de les seves implicacions: d’on provenen, quan de temps s’utilitzen, etc. Al final d’aquesta sessió s'han fet petits grups i cadascun ha tingut una joguina i els estris necessaris per a la investigació: tisores, tornavís, lupa o pinces. Totes les troballes de la investigació s'han guardat per muntar una exposició per al següent taller.
En la segona sessió, s'ha donat a conèixer en profunditat la Guia que van elaborar els participants del curs anterior i es s'ha convidat a reflexionar sobre les diferents alternatives i possibilitats per trobar solucions a la problemàtica dels residus. Així mateix, es recuperen els components de les joguines que es van analitzar al Laboratori, amb els quals cada curs participant ha preparat un plafó per configurar l’exposició col·laborativa.
Cada grup participant ha elaborat una part de l’exposició final, on es mostren els diferents materials que formen les joguines, per visibilitzar la problemàtica existent en la gestió de les mateixes com a residu. La mostra ha circulat posteriorment de forma itinerant per diferents escoles i equipaments.
Així, les escoles de Sabadell participants en el projecte de les “Joguines Responsables a Sabadell” han elaborat una exposició anomenada "Joguines Responsables a Sabadell" com a resultat dels tallers de treball d’investigació i sensibilització entorn del consum responsable de Joguines. Han estat les següents escoles: Vedruna Immaculada, Font Rosella, Amadeu Vives, Guixot, Sant Julià, Joan Montllor i Joaquim Blume.
Entre del 9 de març i fins el 18 de maig de 2022, aquesta exposició itinerant elaborada per les escoles s'ha pogut visitar en els equipaments municipals que hi ha a continuació:
|
CENTRE |
DATES |
|
BIBLIOTECA DEL NORD |
9 al 23 de març |
|
C.C. CAN PUIGGENER |
23 a 30 de març |
|
C.C. CAN DEU |
30 de març a 6 d'abril |
|
C.C. TORRE-ROMEU |
30 de març a 6 d'abril |
|
C.C. SANT OLEGUER |
13 a 20 d'abril |
|
C.C. CONCÒRDIA |
11 a 18 de maig |
EDICIÓ CURS 2020-21
Alumnes de 5è i 6è de primària de diferents escoles de Sabadell van participar del 30 de novembre al 18 de desembre de 2020 en activitats de sensibilització entorn el consum responsable de joguines. El projecte, impulsat per l’Ajuntament sota el nom de “Joguines Responsables a Sabadell”, es tractava d'una prova pilot dirigida a 12 grups escolars mitjançant propostes i tallers per donar a conèixer als alumnes la realitat del consum de joguines i les diferents opcions per consumir-les de manera més sostenible i responsable.
Els hàbits de consum han anat canviant i arribant a molts dels sectors de consum, ampliant-se cada cop més les opcions per a les persones. És per això que, més enllà de les joguines sexistes i bel·licistes, els jocs i les joguines s’han vinculat poc al consum responsable. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Sabadell va posar en marxa aquest projecte, treballant la sensibilització i educació al voltant de maneres alternatives de consumir joguines.
Els tallers es van organitzar en dues sessions. La primera en forma de debat i preguntes per tal que els alumnes aprenguessin i es plantegessin aspectes com ara els materials que s’utilitzen per fabricar-les; el temps que les utilitzen, o l’origen de les mateixes. Amb aquests activitats van col·laborar en el repte d’elaborar una Guia de Consum Responsable de Joguines entre tots els grups participants.
La segona sessió va ser més pràctica i es va investigar sobre un dels eixos que resultaven proposats, com: la reparació de joguines, joguines amb valors, intercanvi i lloguer de joguines, demanar recanvis de peces trencades o perdudes, creació de joguines, joguines de comerç just, entre d’altres.
La guia resultant es va elaborar en format digital i accessible a tota la ciutadania, amb el valor afegit d’haver-se elaborat amb els coneixements adquirits pels alumnes i el descobriment efectuat al llarg de les sessions, donant així la possibilitat d’anar assolint i incorporant, any rere any a l’aula, els continguts treballats.
Podeu consultar AQUÍ la informació sobre com han anat els tallers, així com la guia resultant elaborada pels estudiants.

PODEU CONSULTAR EL MAPA DE CONSUM RESPONSABLE AQUÍ
COMERÇ JUST
El Comerç Just és un moviment que proposa una relació comercial diferent a la convencional, justa per a totes les parts que entren en joc quan es produeix un intercanvi, promovent alternatives de consum responsable.
A Sabadell tenims molts comerços on podràs trobar productes de Comerç Just. Amb la Campanya virtual “La xocolata que endolceix vides” les entitats del Consell de Solidaritat de la ciutat pretenen sensibilitzar els joves i la ciutadania en general sobre una alternativa de consum solidària i sostenible, que tingui en compte criteris ètics i mediambientals.
Descarrega’t la guia gratuïta de Comerç Just en aquest ENLLAÇ
De la mà del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en coordinació amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor, tindrà lloc a Sabadell una xerrada per donar a conèixer avantatges i inconvenients de les diferents ofertes de subministraments a la llar i entendre els diferents conceptes en les factures.
Es tracta d’una xerrada participativa i posterior col·loqui amb els assistents, amb suport audiovisual i casos pràctics. El taller s’adreça a tothom qui estigui interessat en tenir eines per preveure enganys en la contractació dels serveis bàsics a la llar. Els tècnics especialistes en l’àmbit del consum que duran a terme aquesta activitat tractaran que s’entengui la importància d’entendre els conceptes en les factures dels nostres subministraments per gestionar-los millor, tot i que ens suposi un esforç i temps de dedicació.
D'entre els continguts hi haurà l'anàlisi dels paràmetres a tenir en compte en un possible canvi de subministrador, així com de les factures emeses per les diferents companyies subministradores, informació sobre descomptes i avantatges per col·lectius amb pensions mínimes i la teleassistència.
No cal inscripció prèvia però les places són limitades, en total podran participar en l’activitat entre 25 i 30 persones, i la durada del taller serà d’una única sessió de dues hores aproximadament, repartides entre xerrada i col·loqui. Tindrà lloc el dia 6 de novembre a les 17h, al Mercat de Sant Joan.
Us hi esperem!
La Junta Arbitral de Consum de Sabadell (JAC) és un servei públic de l'Ajuntament de Sabadell, creat per a la resolució dels conflictes que es generen en l’àmbit de les relacions de consum com a mecanisme extrajudicial. La Junta Arbitral de Consum completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada subjecte a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència.
Des de la JAC es treballa per fomentar el coneixement del Sistema Arbitral entre les persones consumidores, per tal de millorar la gestió dels procediments i reforçar els valores que, per sobre de tot, han de prevaldre en el desenvolupament del sistema: la gratuïtat, la simplicitat, la rapidesa, i sobretot el dret d’accés a la justícia. Per donar compliment als esmentats objectius, es continua apostant per la incorporació i utilització de les tecnologies de la informació en totes les fases del procediment arbitral, sempre garantint els principis d’audiència, contradicció, igualtat de les parts i gratuïtat.
Característiques del sistema arbitral

Impresos i documents:
- Imprès de sol·licitud d'arbitratge (català)
- Imprès de sol·licitud d'arbitratge (castellà)
- Model d'autorització arbitratge
Si heu de presentar una sol·licitud d'arbitratge ho podeu per internet fer a través de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sabadell (tràmits-instància general-tramitar ara-tramitar) o presencialment a qualsevol registre de l'Ajuntament. Recordeu que, si no teniu DNI electrònic, podeu obtenir la signatura digital pel tràmit en concret que necessiteu a: www.idcat.cat
A continuació, la infografia del servei de la Junta Arbitral de Consum corresponent a l'any 2024:

A continuació, la infografia del servei de l'OMIC corresponent a l'any 2024:

Oficina Municipal d’Informació al Consumidor:
Adreça: c. de la Indústria, 10, 08202, Sabadell.
Telèfon: 93 745 31 68
Correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Junta Arbitral de Consum
Adreça: Plaça de la Sardana, núm. 6, 08203, Sabadell
Telèfon: 93 745 32 22
Correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Normativa de consum

Decret 70/2003, del 4 de març, pel qual es regulen els fulls de reclamació/denúncia als establiments comercials i en la prestació de serveis.
Llegir més
Decret 98/2014, de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum, us recordem que en primer lloc sempre us heu d'adreçar directament a l'empresa amb la qual heu tingut el problema de manera que tingueu un comprovant de la reclamació. Un cop feta aquesta reclamació, l'empresa té 30 dies per donar-vos una resposta. Si no ho fa o la resposta no és favorable, podeu presentar una reclamació a l'OMIC per tal que iniciem el procediment de mediació. Aquí trobareu un model d'escrit de reclamació que podeu fer servir en cas que la compra hagi estat realitzada fora d'un establiment comercial o us sigui molt costós presentar-vos a la botiga on vareu fer l'acte de consum objecte de la vostra reclamació.









































