PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Requisits mínims per a establiments comercials

Els establiments comercials han de conèixer la normativa relacionada amb la defensa dels drets de les persones consumidores com, per exemple, indicar l'horari comercial, tenir una retolació adequada, mostrar els preus dels productes, disposar de fulls de reclamació a l'establiment, entre d'altres. Podeu consultar els principals requisits mínims i obligacions en l'àmbit del consum per a establiments comercials aquí

Si voleu ampliar la informació, podeu clicar aquí

Títol requisits mínims

 

Ja es pot visitar l'exposició Consum Conscient

Del 16 al 27 d’octubre es podrà visitar l’exposició Consum Conscient al Pavelló del Nord. Es tracta d’una mostra cedida per la Diputació de Barcelona que té per objecte donar a conèixer als joves els aspectes més bàsics i més útils a l’hora de consumir responsablement.

L’exposició introdueix aquests conceptes d’una manera lúdica i divertida, mitjançant la invenció d’una realitat paral·lela, com un “escape room”, amb un llenguatge ple de vocables inventats, que introdueixen el visitant en tota una sèrie de conceptes relacionats amb el consum (condicions dels contractes, drets i deures, etc.) i li facilitarà assolir coneixement i una presa de consciència a l’hora de realitzar les seves compres o contractar serveis.

Es pot visitar lliurement, en l’horari de l’equipament, o es pot demanar una visita guiada mitjançant el programa Ciutat i Escola.

WhatsApp Image 2023 10 16 at 14.09.12 1

Enquestes per valorar el servei de l'OMIC

A l'OMIC de Sabadell ja tornem a tenir la tauleta tàctil per recollir la valoració del servei per millorar-lo i detectar noves necessitats que puguin sorgir per part de les persones consumidores. Els usuaris de l’OMIC de Sabadell podran fer la seva valoració del servei mitjançant una tauleta tàctil que s’ha instal·lat a l’oficina del Despatx Lluch, carrer Indústria, número 10.  

La valoració inicial és numèrica, del 0 al 10, i en cas d’estar insatisfets, tenen cinc opcions a escollir així com un camp de text lliure per expressar el seu motiu d’insatisfacció. És un sistema de valoració ràpid i senzill que permetrà als ciutadans que siguin atesos a l’OMIC, valorar l’atenció i donar la seva opinió respecte el servei.

Tablet OMIC

Guia de consum per a la gent gran

L’Agència Catalana del Consum ha publicat una reedició de la Guia de consum per a la gent gran amb consells pràctics per consumir amb seguretat, especialment en aquelles situacions en què les persones grans poden estar més exposades, com és el cas de les visites comercials a domicili o les compres per internet. Aquesta nova edició es pot consultar en format digital i també es distribueix als casals de gent gran de tot el territori.

El Codi de consum de Catalunya insta a protegir especialment tot un seguit de col·lectius de consumidors que, en determinades situacions de consum, poden ser més vulnerables, com ara els infants, les persones malaltes o la gent gran.

Per tant, l'objectiu d'aquesta guia és facilitar a les persones de més edat, especialment aquelles que viuen soles, informació sobre els seus drets com a consumidors i consumidores i consells, pautes i recomanacions que els puguin ajudar a tenir unes relacions de consum segures i a evitar possibles fraus o enganys. 

Més informació

Llei de Serveis Digitals, més seguretat a la xarxa

La nova Llei de Serveis Digitals (DSA) és un conjunt de normes de la UE amb l'objectiu de crear un entorn en línia més segur i responsable millorant la protecció dels menors i dels usuaris en general, per exemple, limitant la difusió de continguts i productes en línia que va entrar en vigor el 16 de novembre de 2022.

La DSA s'aplica a tots els serveis digitals que connecten els consumidors amb béns, serveis o continguts. Crea noves i exhaustives obligacions per a les plataformes en línia, redueix els danys i contraresta els riscos en línia, introdueix una major protecció dels drets dels usuaris en línia i situa a les plataformes digitals en un nou marc únic de transparència i responsabilitat. Per tot això ofereix una major protecció als usuaris i més seguretat jurídica a les empreses en tot el mercat únic.

Pel que fa a les noves responsabilitats per als serveis digitals la DSA introdueix com s'han de dissenyar els serveis i procediments. També inclou noves responsabilitats per limitar la difusió de continguts i productes il·lícits en línia, augmenta la protecció dels menors i ofereix als usuaris més possibilitats d'elecció i informació. Les obligacions dels diferents agents en línia es corresponen amb el seu paper, mida i impacte en l'ecosistema en línia.

Tots els intermediaris en línia hauran de complir, respectar i adequar-se a noves obligacions de transparència d'ampli abast per augmentar la rendició de comptes i la supervisió, per exemple mitjançant un nou mecanisme d'alerta per als continguts il·lícits. S'introdueix un règim especial per a les plataformes amb més de 45 milions d'usuaris: per a les plataformes o motors de recerca de grandària molt gran, s'estableixen obligacions addicionals que inclouen avaluacions anuals d'ampli abast dels riscos de perjudici dels seus serveis en línia, per exemple en relació amb l'exposició a productes o continguts il·lícits o la difusió de desinformació. En el marc de la DSA, hauran d'establir-se les mesures adequades de reducció de riscos.

Per a les plataformes més petites i les empreses emergents s'han regulat un conjunt reduït d'obligacions, exempcions especials de determinades normes i un augment fonamental de la claredat i la seguretat jurídica per a operar en tot el mercat únic de la UE.

Quant al reforç de les garanties dels drets bàsics en línia es protegeixen els drets bàsics dels usuaris també a l'entorn en línia. Respecte a la llibertat d'expressió es limitaran les decisions arbitràries de moderació de continguts per part de les plataformes i s'oferiran noves vies per als usuaris que actuen amb coneixement de causa contra la plataforma quan es moderi el seu contingut.

A més, les plataformes i els motors de recerca en línia de gran grandària hauran de dur a terme una avaluació exhaustiva dels riscos sobre els drets fonamentals, com, per exemple, la llibertat d'expressió, la protecció de les dades personals i la llibertat i el pluralisme dels mitjans de comunicació en línia, així com els drets dels infants.

Per últim també s'inclouen noves competències de supervisió de la Comissió la DSA crea un nivell sense precedents de supervisió pública de les plataformes en línia en tota la Unió, tant a escala nacional com a la de la UE. A més a més, la Comissió té competències per a supervisar directament les plataformes i els motors de recerca en línia de gran grandària, que són empreses que arriben individualment a més del 10 % de la població de la UE, és a dir, aproximadament 45 millores de persones.

Font: Consum Diputació de Barcelona

 

30 de març, Dia Mundial del Residu Zero

Alguna vegada t'has preguntat si és possible viure tot un dia sense generar residus? 

Compartim amb vosaltres algunes accions del nostre dia a dia que ens ajuden a caminar cap a l'objectiu Residu Zero, de l'Agència de Residus de Catalunya:

Residu zero 1 Residu zero 1.1 Residu zero 2

40è aniversari de l'OMIC de Sabadell

L’Ajuntament de Sabadell celebra un any més el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març. En aquest marc, s’ha programat un seguit d’activitats entorn del consum responsable adaptades a totes les edats i amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Dades atencions 2022

Al llarg de l’any 2022 l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha atès 4.830 casos, el 26,89% corresponen a consultes i reclamacions sobre subministraments bàsics de la llar, el 17,12% sobre telecomunicacions, el 17,27% sobre productes i la resta, casos d’habitatge i altres serveis. Pel que fa als canals d’entrada d’aquestes consultes i reclamacions, les consultes telefòniques suposen el 41,95% del total de casos atesos, les reclamacions i consultes per internet el 29,71%, i les reclamacions presencials un 28,34%.

La Junta Arbitral de Consum completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada, subjecta a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència. L’any 2022 ha gestionat un total de 465 expedients, entre expedients resolts per laudes (74), expedients resolts per mediació (82) i expedients d’empreses que no han acceptat l’arbitratge (195).

En xifres globals de la secció de Consum, el 46% de les reclamacions s’han resolt l’any 2022 amb resultat favorable per a les persones consumidores.

A banda, el darrer any s’han organitzat tallers, exposicions i activitats de sensibilització per fomentar el consum responsable.

40è aniversari

Enguany se celebra el 40è aniversari de l’OMIC. Aquest és un servei municipal gratuït que té com a objectiu ajudar els ciutadanes i les ciutadanes de Sabadell, ja siguin consumidors, comerciants o usuaris, a conèixer els seus drets i deures en temes de consum. La tasca del personal de l’OMIC s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida, fomentant la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució de conflictes.

A més aquest any la unitat mòbil de Consum de la Diputació de Barcelona visitarà Sabadell el dia 22 de març a la plaça del Pi on, entre altres coses, també es donarà a conèixer la tasca de l’OMIC.

Pel que fa a les activitats de sensibilització, aquest 2023 s’ha programat un seguit de propostes, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, que s’organitzen a centres educatius de la ciutat i altres equipaments municipals: l’activitat “Qui veu el meu perfil? Privacitat a Internet”, adreçada a joves entre 6è de primària i 3er de l’ESO; “Que t'hi jugues?”, per a alumnes de 4t de l’ESO; “Oh! La joguina no juga” pensada per a infants de P5; i finalment una activitat de Consum conscient ideada per a la ciutadania en general.

Les activitats que es proposen pretenen sensibilitzar i educar d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.

Guia per a l'ús saludable de pantalles

L'Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona promou, a través del Centre SPOTT, centre de prevenció i intervenció en drogodependències, la Guia per a famílies anomenada 'Educar en l’ús saludable de les pantalles'

Es tracta d’un material educatiu pensat per ajudar a gestionar una utilització saludable i responsable del telèfon mòbil, tauletes i de les consoles de videojocs. En aquesta guia s'hi troba, entre d'altres consideracions, consells sobre el nombre d'hores que com a màxim haurien de dedicar els infants i adolescents a les pantalles per cada franja d'edat.

La podeu consultar aquí

Recomanacions per a un Consum Responsable per Nadal

Un dels objectius de l’Ajuntament de Sabadell és promoure el consum responsable i, d’entre les recomanacions recollides al Mapa de Consum Responsable de Sabadell, trobem la de reduir els envasos d’un sol ús i utilitzar bosses reutilitzables, el carret de la compra o el cistell quan anem a comprar.

En aquestes dates nadalenques el consum està més present que mai i, per a la celebració d’un Nadal responsable, segur, sostenible i de comerç local, us deixem les següents recomanacions:

  • Tingues en compte no només la qualitat i el preu, sinó també el seu impacte social i ambiental
  • Informa’t de com actuen les empreses productores o proveïdores (respecte als drets humans i ambientals)
  • Abans de comprar un producte o servei qüestiona’t: “ho necessito?, puc esperar?, tinc altres maneres d’aconseguir-ho?”
  • Mira’t l’etiqueta i respon aquestes preguntes: on i qui ho ha fabricat? Amb quines matèries? És fàcil de cuidar? És fàcil de reciclar?
  • Aplica les 3R i, si pot ser, en aquest ordre: Reduir, Reutilitzar, Reciclar
  • Consumeix producte de temporada i de proximitat. Aposta pel comerç local: contaminaràs menys i donaràs vida al barri i a la ciutat
  • Investiga el teu entorn: busca productes ecològics i de comercialització justa. Enganxa’t a la Moda Sostenible
  • Si optes per reparar, reconvertir i comprar de segona mà també dones feina i redueixes residus
  • Utilitza bosses reutilitzables, el carret de la compra i el cistell
  • Investiga i explora alternatives al consum: xarxes d’intercanvi, ecoxarxes, cooperatives de consum, etc.
  • Escull energies verdes, banca ètica i productes i serveis de l’Economia Social i Solidària per beneficiar a les persones i medi ambient.

Arbre del consum sostenible

Publicitat no sexista de les joguines

El Ministeri de Consum, l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol han signat un codi d'autoregulació que, per primera vegada, inclou la prohibició expressa d'utilitzar de manera discriminatòria o vexatòria la imatge de les nenes en els anuncis dirigits a persones menors d'edat.

El nou codi d'autoregulació, que substitueix a l'últim de 2015 i entrarà en vigor l'1 de desembre de 2022 per als anuncis de nova producció, comprèn un total de 64 normes deontològiques.

El sector de la joguina, que en aquests moments està rebent un curs de formació per part de la AEFJ i Autocontrol per aprendre a aplicar aquestes normes deontològiques, es compromet així a respectar-les en el  desenvolupament, execució i difusió de les seves campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de 15 anys, amb especial atenció a la franja de 0 a 7 anys per la seva major vulnerabilitat.

Altres compromisos

Amb l'objectiu d'evitar falses expectatives, el sector de la joguina es compromet a garantir que les presentacions escrites, sonores i visuals dels productes siguin fidels a la realitat i no confonguin a les persones menors d'edat sobre les característiques del producte promocionat o les seves prestacions. Per a això, evitaran intercalar en els anuncis imatges reals i de ficció animada, o juxtaposició de totes dues sense una diferenciació clara entre elles.

Finalment, donat el gran avanç de les noves tecnologies i l'accés a elles per part de les persones menors d'edat, el nou codi d'autoregulació inclou un apartat relatiu a la publicitat de joguines a Internet. En ella, es prohibeix expressament la publicitat dirigida a través dels dispositius mòbils a menors de 14 anys. També s'estableix com a obligatori que, quan s'utilitzin aplicacions o jocs amb finalitats de comunicació comercial, s'inclogui l'edat recomanada de la persona destinatària.

Font: Diputació de Barcelona

Més informació