Dades atencions 2022
Al llarg de l’any 2022 l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha atès 4.830 casos, el 26,89% corresponen a consultes i reclamacions sobre subministraments bàsics de la llar, el 17,12% sobre telecomunicacions, el 17,27% sobre productes i la resta, casos d’habitatge i altres serveis. Pel que fa als canals d’entrada d’aquestes consultes i reclamacions, les consultes telefòniques suposen el 41,95% del total de casos atesos, les reclamacions i consultes per internet el 29,71%, i les reclamacions presencials un 28,34%.
La Junta Arbitral de Consum completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada, subjecta a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència. L’any 2022 ha gestionat un total de 465 expedients, entre expedients resolts per laudes (74), expedients resolts per mediació (82) i expedients d’empreses que no han acceptat l’arbitratge (195).
En xifres globals de la secció de Consum, el 46% de les reclamacions s’han resolt l’any 2022 amb resultat favorable per a les persones consumidores.
A banda, el darrer any s’han organitzat tallers, exposicions i activitats de sensibilització per fomentar el consum responsable.
40è aniversari
Enguany se celebra el 40è aniversari de l’OMIC. Aquest és un servei municipal gratuït que té com a objectiu ajudar els ciutadanes i les ciutadanes de Sabadell, ja siguin consumidors, comerciants o usuaris, a conèixer els seus drets i deures en temes de consum. La tasca del personal de l’OMIC s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida, fomentant la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució de conflictes.
A més aquest any la unitat mòbil de Consum de la Diputació de Barcelona visitarà Sabadell el dia 22 de març a la plaça del Pi on, entre altres coses, també es donarà a conèixer la tasca de l’OMIC.
Pel que fa a les activitats de sensibilització, aquest 2023 s’ha programat un seguit de propostes, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, que s’organitzen a centres educatius de la ciutat i altres equipaments municipals: l’activitat “Qui veu el meu perfil? Privacitat a Internet”, adreçada a joves entre 6è de primària i 3er de l’ESO; “Que t'hi jugues?”, per a alumnes de 4t de l’ESO; “Oh! La joguina no juga” pensada per a infants de P5; i finalment una activitat de Consum conscient ideada per a la ciutadania en general.
Les activitats que es proposen pretenen sensibilitzar i educar d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.