PLÀNOL DE SABADELL Adreces i telèfons d'emergències FARMÀCIES DE GUÀRDIA RESTRICCIÓ DE TRÀNSIT

CA EN ES

Guia per a l'ús saludable de pantalles

L'Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona promou, a través del Centre SPOTT, centre de prevenció i intervenció en drogodependències, la Guia per a famílies anomenada 'Educar en l’ús saludable de les pantalles'

Es tracta d’un material educatiu pensat per ajudar a gestionar una utilització saludable i responsable del telèfon mòbil, tauletes i de les consoles de videojocs. En aquesta guia s'hi troba, entre d'altres consideracions, consells sobre el nombre d'hores que com a màxim haurien de dedicar els infants i adolescents a les pantalles per cada franja d'edat.

La podeu consultar aquí

Recomanacions per a un Consum Responsable per Nadal

Un dels objectius de l’Ajuntament de Sabadell és promoure el consum responsable i, d’entre les recomanacions recollides al Mapa de Consum Responsable de Sabadell, trobem la de reduir els envasos d’un sol ús i utilitzar bosses reutilitzables, el carret de la compra o el cistell quan anem a comprar.

En aquestes dates nadalenques el consum està més present que mai i, per a la celebració d’un Nadal responsable, segur, sostenible i de comerç local, us deixem les següents recomanacions:

  • Tingues en compte no només la qualitat i el preu, sinó també el seu impacte social i ambiental
  • Informa’t de com actuen les empreses productores o proveïdores (respecte als drets humans i ambientals)
  • Abans de comprar un producte o servei qüestiona’t: “ho necessito?, puc esperar?, tinc altres maneres d’aconseguir-ho?”
  • Mira’t l’etiqueta i respon aquestes preguntes: on i qui ho ha fabricat? Amb quines matèries? És fàcil de cuidar? És fàcil de reciclar?
  • Aplica les 3R i, si pot ser, en aquest ordre: Reduir, Reutilitzar, Reciclar
  • Consumeix producte de temporada i de proximitat. Aposta pel comerç local: contaminaràs menys i donaràs vida al barri i a la ciutat
  • Investiga el teu entorn: busca productes ecològics i de comercialització justa. Enganxa’t a la Moda Sostenible
  • Si optes per reparar, reconvertir i comprar de segona mà també dones feina i redueixes residus
  • Utilitza bosses reutilitzables, el carret de la compra i el cistell
  • Investiga i explora alternatives al consum: xarxes d’intercanvi, ecoxarxes, cooperatives de consum, etc.
  • Escull energies verdes, banca ètica i productes i serveis de l’Economia Social i Solidària per beneficiar a les persones i medi ambient.

Arbre del consum sostenible

Publicitat no sexista de les joguines

El Ministeri de Consum, l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol han signat un codi d'autoregulació que, per primera vegada, inclou la prohibició expressa d'utilitzar de manera discriminatòria o vexatòria la imatge de les nenes en els anuncis dirigits a persones menors d'edat.

El nou codi d'autoregulació, que substitueix a l'últim de 2015 i entrarà en vigor l'1 de desembre de 2022 per als anuncis de nova producció, comprèn un total de 64 normes deontològiques.

El sector de la joguina, que en aquests moments està rebent un curs de formació per part de la AEFJ i Autocontrol per aprendre a aplicar aquestes normes deontològiques, es compromet així a respectar-les en el  desenvolupament, execució i difusió de les seves campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de 15 anys, amb especial atenció a la franja de 0 a 7 anys per la seva major vulnerabilitat.

Altres compromisos

Amb l'objectiu d'evitar falses expectatives, el sector de la joguina es compromet a garantir que les presentacions escrites, sonores i visuals dels productes siguin fidels a la realitat i no confonguin a les persones menors d'edat sobre les característiques del producte promocionat o les seves prestacions. Per a això, evitaran intercalar en els anuncis imatges reals i de ficció animada, o juxtaposició de totes dues sense una diferenciació clara entre elles.

Finalment, donat el gran avanç de les noves tecnologies i l'accés a elles per part de les persones menors d'edat, el nou codi d'autoregulació inclou un apartat relatiu a la publicitat de joguines a Internet. En ella, es prohibeix expressament la publicitat dirigida a través dels dispositius mòbils a menors de 14 anys. També s'estableix com a obligatori que, quan s'utilitzin aplicacions o jocs amb finalitats de comunicació comercial, s'inclogui l'edat recomanada de la persona destinatària.

Font: Diputació de Barcelona

Més informació

Consum conscient, segur i sostenible de fruites i hortalisses a l’estiu

A l’estiu convé optar per una alimentació fresca i variada, rica en fruites i verdures i hortalisses. Aquests aliments contenen vitamines, minerals, fibra i altres substàncies beneficioses, entre les quals hi ha l'aigua, que ajuda a mantenir-se hidratat. 

Aprofiteu l'estacionalitat: les fruites i les verdures de temporada són més gustoses, solen ser més econòmiques i són més sostenibles per al medi ambient, sempre que també procurem que siguin de producció local.

Tenir cura de l’entorn

Compreu fruita i hortalisses fresques de temporada, són més gustoses i més econòmiques, i a més la seva producció, conservació i transport no té un cost ambiental tan elevat.

Escolliu les fruites i hortalisses de proximitat i de productors locals: ajudareu a l’economia local, al desenvolupament rural i del territori, a la vinculació dels àmbits rural i urbà i a reduir la contaminació derivada del transport. A totes les regions de Catalunya es cultiven fruites o hortalisses, i es disposa de denominacions d’origen protegides (DOP) i d’indicacions geogràfiques protegides (IGP), com la DOP Pera de Lleida, la IGP Clementines de les Terres de l’Ebre, la IGP Poma de Girona i la IGP Calçot de Valls.

Trieu-les a granel o en envasos totalment reciclables, biodegradables o fabricats amb materials reciclats. Recuperem el cistell!

Per evitar el malbaratament d’aliments, ajusteu la quantitat per comprar segons el que hàgiu calculat que us menjareu i segons la capacitat de la nevera; escolliu-les en el punt just de maduració, tenint en compte que algunes segurament es menjaran al cap d’uns dies. Cal que es conservin en un lloc fresc (15-20 ºC), preservat de la llum directa i ben ventilat per evitar l’excés d’humitat. Les que no s’hagin de consumir en 3-4 dies és millor conservar-les al frigorífic i sense rentar. Les peces de fruita més madures o que s’han malmès es poden reaprofitar per fer macedònies, sorbets (sense afegir-hi sucre), cremes, batuts, etc. o afegir-les a les amanides i altres primers o segons plats.

Menjar fruita i verdura amb seguretat

Si es renten bé les fruites, no cal pelar-les. Les hortalisses, sobretot si s’han de consumir crues, també cal rentar-les amb cura.

Totes les fruites i verdures s’han de rentar adequadament, en especial aquelles que no es cuinaran abans de consumir-les. El rentat elimina la brutícia dels vegetals i els possibles gèrmens o microorganismes que hi pot haver. Aquests gèrmens són generalment sensibles a la cocció; però en absència de cocció s’ha de minimitzar el risc associat al consum d’aliments crus amb accions en diferents punts del recorregut de la granja a la taula.

En els estadis de producció i distribució ja es duen a terme nombroses accions que marca la normativa de seguretat alimentària per minimitzar aquests riscos, com ara l’aplicació de bones pràctiques de producció en la fase primària i el control de la qualitat microbiològica dels adobs orgànics o de les aigües. Les administracions vetllen perquè es compleixin. 

Però a les llars també s’han de conèixer les bones pràctiques generals i aplicar-les quan preparen els aliments, per eliminar els riscos que hi pot haver i no introduir-ne de nous.

Més informació

Si necessiteu idees per integrar aquests productes en els vostres àpats diaris o voleu conèixer-ne les propietats nutricionals, entre d’altres, visiteu l'espai Més fruites i hortalisses, on hi podeu trobar receptes i material divulgatiu en diferents formats per promoure el consum conscient, segur i sostenible de fruites i hortalisses. 

Font: Generalitat de Catalunya, Departament de Salut

Prop de 23.000 persones participen en activitats del Dia del Consumidor

Durant els mesos de març i abril d'aquest 2022, l’Ajuntament de Sabadell ha celebrat un any més el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març, amb una programació d’activitats entorn del consum responsable adaptades a totes les edats i amb el suport de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Residus de Catalunya i Aigües de Sabadell.

Enguany, la valoració global ha estat molt positiva, al voltant de 23.000 persones han format part d’aquestes jornades, assolint-se l’objectiu de sensibilitzar i educar la ciutadania d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.

Els mercats, cabdals en els bons hàbits de consum

Els mercats municipals de Sabadell són espais de difusió i exemple d’uns hàbits de consum responsable i sostenible. Les iniciatives municipals comencen molt sovint en ells i des d’aquí es pot fer pedagogia d’un model d’economia basat en productes de proximitat i amb una gran qualitat.

Per això, han estat escenari de propostes culturals i d’oci. Els mercats Central i de la Creu Alta van acollir l’exposició sobre els drets dels consumidors, activitat organitzada per Aigües Sabadell, una mostra itinerant que també es pot visitar als mercats de Torre-romeu, Merinals i Campoamor. El volum de visitants als mercats ha estat aproximadament d’uns 22.000.

Activitats en centres educatius

L’Ajuntament, conscient del potencial dels infants i joves com agents educatius i de canvi, impulsa al llarg de l’any diferents projectes i activitats de sensibilització i educació al voltant de maneres alternatives de consumir per a un consum més conscient i responsable.

Enguany, els centres educatius han estat figures importants en aquestes jornades entorn del Dia de les Persones Consumidores, acollint des d’una exposició elaborada per alumnat de Sabadell, com tallers i activitats diverses per promoure la reflexió, de forma crítica, solidària i sostenible, sobre diferents aspectes del consum responsable. El total de participants als tallers a les escoles i centres educatius ha estat de 267.

Centres cívics i biblioteques

El Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en coordinació amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor, va organitzar una xerrada participativa i posterior col·loqui amb el públic assistent sobre “Subministraments bàsics a la llar”, amb suport audiovisual i casos pràctics.

L’exposició sobre el malbaratament alimentari “Som gent de profit” s’ha pogut visitar al Centre Cívic de Torre-romeu i a la Biblioteca del Nord. Aquesta mostra s’ha complementat amb tallers per a conscienciar sobre el malbaratament alimentari, establint qüestions, com per exemple, com s’ha de fer la compra i organitzar els productes a casa, i com es poden reaprofitar els aliments. En aquest cas, el total de visitants a l’exposició i participants als tallers ha estat de 352. Es podrà visitar al Centre Cívic de Can Deu del 13 al 27 de maig.

D’altra banda, l’exposició “Joguines Responsables a Sabadell” ha recorregut diversos centres cívics (Torre-romeu, Can Deu i Can Puiggener), aplegant un total de 733 participants.

Avís tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER

Avís a les persones afectades pel tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER

Des de l’Agència Catalana del Consum tenen constància del tancament dels centres d’estètica MED&LÁSER a diversos centres comercials de les poblacions de Sant Boi de Llobregat, Sant Quirze del Vallès i Barberà del Vallès.

Per això, recomanem a les persones afectades –per exemple, amb tractaments finançats i no finalitzats, tractaments totalment pagats i no prestats, etc.–, que presentin una reclamació en funció del mitjà de pagament que hagin usat:

  • Si heu finançat el tractament amb un crèdit al consum ofert pel mateix centre i vinculat a la prestació del servei:
  1. Envieu la reclamació per correu certificat o burofax, o de manera que en quedi constància, a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  2. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, traslladeu la reclamació a l’entitat financera, informant del tancament de l'activitat i sol·licitant tant la paralització de l’emissió de rebuts, com la devolució de la part del finançament pagat que correspon a la part del servei encara no prestat.
  3. Si l’entitat financera no us dona una resposta satisfactòria en el termini d’1 mes, cal que us dirigiu al vostre servei públic de consum (OMIC de Sabadell) per presentar la reclamació contra l’entitat financera. La via de resolució serà la mediació de consum.
  • Si heu pagat amb targeta de crèdit:
  1. Contacteu amb la vostra entitat financera per informar-vos de la possibilitat d’anul·lar els càrrecs.
  2. Si el banc no us anul·la els càrrecs, cal que envieu la reclamació per correu certificat o burofax a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  3. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, podeu adreçar-vos a la via judicial (consulteu el Servei d’Orientació Jurídica). Si l’import de la reclamació no supera els 2.000 euros, no us caldrà advocat ni procurador.
  • Si heu pagat en efectiu o amb un crèdit personal, és a dir, un crèdit no associat al finançament del tractament:
  1. Envieu la reclamació per correu certificat o burofax a l’adreça postal del centre MED&LÁSER que us prestava el servei.
  2. Si l’empresa no respon satisfactòriament en el termini d’1 mes, podeu adreçar-vos a la via judicial (consulteu el Servei d’Orientació Jurídica). Si l’import de la reclamació no supera els 2.000 euros, no us caldrà advocat ni procurador.

Si alguna de les empreses sol·licita el concurs de creditors, us n’informarem des d’aquest mateix espai.

Us recordem que en tots els casos podeu assessorar-vos a l'OMIC de Sabadell.

FONT: AGÈNCIA CATALANA DEL CONSUM

Noves mesures per a la defensa de les persones consumidores

La publicació del Reial decret llei 24/2021 va suposar la modificació d'alguns punts centrals de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris (RDL 1/2007).

A continuació resumin els principals canvis que més ens afecten com a consumidors. 

Alguns s’han incorporat com a transposicions de directives europees, com la informació precontractual, les garanties, les reparacions, la qualificació d'infraccions, la modificació de sancions, la consideració de consumidors vulnerables i, sobretot introdueix aspectes sobre la informació i la contractació de subministraments de continguts o serveis digitals.

Algunes d'aquestes modificacions legislatives van entrar en vigor l'1 de gener de 2022, mentre que unes altres ho faran el 28 de maig de 2022.

Garanties, i reparacions

Un dels canvis centrals, que van entrar en vigor l’1 de gener de 2022, és el termini de garantia de tres anys, en lloc dels dos anys actuals, excepte els continguts o serveis digitals, que tindran dos anys de garantia.

En els productes de segona mà, l'empresari i el consumidor podran pactar un termini menor, que no podrà ser inferior a un any des del seu lliurament.

S'ha ampliat el període de càrrega de la prova de sis mesos a dos anys. 

En el cas de continguts o serveis digitals que se subministrin de manera contínua, l'empresari serà responsable de qualsevol falta de conformitat que es manifesti durant tota la vida del contracte. La càrrega de la prova en aquests casos recaurà sobre l'empresari.

Igual que abans, mentre l'empresari estigui reparant el producte en garantia, se suspèn el còmput de terminis, fins que l'empresari el retorni ja reparat. Durant l'any posterior al lliurament, l'empresari respondrà de les faltes de conformitat d'aquesta reparació, sempre que es tracti del mateix problema.

També passa de tres a cinc anys el temps que tenen les persones consumidores per a reclamar la falta de conformitat de qualsevol producte. 

Quant a la garantia comercial, aclareix que, si les condicions anunciades en la publicitat són més beneficioses que les incloses després en el document de garantia, prevaldran les condicions publicitades.

Reparació i serveis postvenda

També a partir de gener de 2022 va canviar el termini durant el qual el productor ha de garantir un adequat servei tècnic, així com el termini durant el qual ha de subministrar recanvis, passant de cinc a deu anys. D'aquesta manera els productors hauran de garantir l'existència d'un servei tècnic i de recanvis durant un termini mínim de deu anys a partir de la data en la qual el producte deixi de fabricar-se.

La legislació manté la prohibició d'incrementar els preus dels recanvis en aplicar-los en les reparacions, així com l'obligació d'exposar al públic la llista de preus dels recanvis i de la resta de serveis aparellats.

El dret del consumidor a recuperar un producte lliurat per a la seva reparació també es modifica passant de tres anys a un.

Informació precontractual en contractes en línia

A partir del 28 de maig de 2022 s'incrementa la informació que ha de donar el proveïdor del mercat en línia; la identitat de l'empresari, el preu, o el dret de desistiment, entre altres, hauran d'indicar si els productes que ofereixen en la seva pàgina són oferts o no, per empresaris. En els casos en què no sigui un empresari el que ofereixi els productes, haurà d'informar clarament que la normativa de consum no els serà aplicable. També hauran de dir quines són les condicions de garantia, les assegurances o els mètodes de resolució de conflictes que apliquen.
Serà l'empresari el que ha de provar que ha informat de tots aquests requisits a la persona consumidora.

Si un empresari es posa en contacte telefònicament amb un consumidor, haurà d'indicar al principi de la conversa, la seva identitat, així com l'objecte comercial de la trucada i facilitar la confirmació del contracte en un suport durador, sempre abans que es lliurin els béns o s'iniciï el servei.

Desistiment i baixa de contracte

El dret de desistiment, que entrarà en vigor el 28 de maig de 2022, estableix que, si el contracte es va celebrar a conseqüència d'una visita no sol·licitada en el domicili del consumidor, el termini de desistiment s'amplia fins als 30 dies naturals.

Incompliment de permanència

Si una persona consumidora decideix donar-se de baixa en un contracte abans que finalitzi el compromís de permanència, se li penalitzarà en el nombre proporcional de dies no efectius.

Aquesta consideració abans quedava lligada al concepte de desistiment, mentre que ara passa a estar recollit en l'article 62 que tracta sobre els contractes.

Infraccions i sancions

També a partir del 28 de maig de 2022, entrarà en vigor l'article 47, on es defineixen les infraccions en matèria de defensa dels consumidors. Afegint-se com a infraccions: 

  • l'incompliment de les normes relatives a la informació prèvia que ha de subministrar l'empresari abans de la contractació.
  • l'actuació discriminatòria contra persones vulnerables
  • la negativa a acceptar el pagament en efectiu. 
  • l'incompliment de les obligacions dels Serveis d'Atenció al Client.
  • l'incompliment dels compromisos adquirits per les empreses per a posar fi a les infraccions i corregir els seus efectes i la negativa o obstrucció a l'exercici del dret de desistiment, entre altres.

La nova norma especifica la qualificació i graduació de cadascuna de les infraccions, classificant-les com a lleus i greus, podent passar a considerar-se greus o molt greus en funció que concorrin entre altres circumstàncies.

També s'han modificat les quanties de sanció, de manera que les sancions per a infraccions: 

lleus poden estar entre els 150 i els 10.000 euros, 
greus entre els 10.001 i els 100.000 euros, 
molt greus poden sobrepassar-se aquestes quantitats fins a aconseguir entre 6 o 8 vegades el benefici il·lícit obtingut.

Finalment, en l'article 51 defineix els qui són els responsables de les infraccions de consum i en l'article 52 els terminis de prescripció i caducitat de les infraccions. Sent de cinc, tres i un anys el termini de prescripció, tant per a les infraccions com per a les sancions, segons siguin aquestes molt greu, greu o lleus. Aclareix que el termini comença a comptar quan la infracció es manifesti o exterioritzi o fins que finalitzi l'acció infractora.

FONT: Servei de Suport a les Polítiques de Consum, Diputació de Barcelona

L'Ajuntament de Sabadell regala llibres de segona mà per Sant Jordi

Per a la celebració de la diada de Sant Jordi d’enguany els establiments de llibres i flors de Sabadell podran vendre els seus productes al carrer amb normalitat. Així mateix, com cada any, s’han programant un seguit d’activitats adreçades a públic infantil i familiar als mercats municipals, amb la incorporació d’una novetat al mercat de Torre-romeu.

Des de l’Ajuntament de Sabadell apostem per donar-li una oportunitat als llibres de segona mà i amb l’objectiu de conscienciar sobre el consum responsable, també de llibres, la clientela del mercat de Torre-romeu rebrà un llibre gratuït i de segona mà per les seves compres.

Si voleu consultar totes les activitats infantils i familiars que es duran a terme als mercats municipals, cliqueu AQUÍ

Protocol per comprar amb elements reutilitzables

Es tracta d'un acord amb comerços perquè la clientela hi pugui dur els seus propis recipients.

L’Agència de Residus de Catalunya ha presentat el  protocol per garantir el dret de les persones consumidores a comprar sense envasos d’un sol ús en supermercats, cadenes de supermercats o en comerços agremiats, que lidera la Fundació per a la Prevenció de Residus i el Consum Responsable (Rezero).

El protocol reconeix, per primer cop, el dret de les persones que volen comprar sense endur-se envasos de plàstic d'un sol ús a casa. En un inici, s’hi han adherit Ametller Origen, La Sirena, Veritas, Condis, Sorli, Grup Llobet, Gremi de Carnissers i Xarcuters de Barcelona i Província, Gremi de Peixaters de Catalunya i Gremi de Carn de Barcelona, i queda obert a noves incorporacions.

A través de l’acord, aquestes organitzacions s'han compromès a facilitar als clients que reomplin els seus propis envasos de productes disposats a granel com la carn, el peix, els llegums, els ous, els sucs o altres aliments, i a fer-ne difusió.

ELS SUPERMERCATS, CADENES DE SUPERMERCATS O COMERÇOS AGREMIATS QUE ES VULGUIN ADHERIR A AQUEST ACORD, HAURAN D'EMPLENAR EL FORMULARI (ANNEX I) DEL PROTOCOL QUE PODRAN TROBAR AQUÍ.

Suport del Govern

L’Agència de Residus de Catalunya ha atorgat, en el marc de la convocatòria d’ajuts per a projectes de prevenció i preparació per a la reutilització de residus municipals, dos ajuts a Rezero per a aquest projecte. L’actuació “Fem accessible la reutilització” va rebre, l’any 2019, 13.000 euros, i per al “Pacte per la reutilització al comerç català” s’han destinat, al 2021, gairebé 20.000 euros.

Font: Agència de Residus de Catalunya

Activitats en el mes dels Drets de les Persones Consumidores 2022

El consum responsable centra la celebració del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores aquest 2022. Un programa d’activitats, tallers i exposicions es desplega al territori per donar a conèixer pràctiques de sostenibilitat i drets de les persones consumidores.

CalendariMARCConsum

L’Ajuntament de Sabadell celebra un any més el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març. En aquest marc, s’ha programat un seguit d’activitats entorn del consum responsable adaptades a totes les edats i amb el suport de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Residus de Catalunya i Aigües de Sabadell.

Les activitats que es proposen pretenen sensibilitzar i educar d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.

El 15 de març de 1962 el president dels EUA John F. Kennedy va pronunciar un discurs davant el Congrés d'aquest país incidint en els drets dels consumidors. La data va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983 i es va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets del Consumidor per augmentar la consciència mundial sobre aquests drets.

Els Mercats, cabdals en els bons hàbits de consum

Els mercats municipals de Sabadell són espais de difusió i exemple d’uns hàbits de consum responsable i sostenible. Les iniciatives municipals comencen molt sovint en ells i des d’aquí es pot fer pedagogia d’un model d’economia basat en productes de proximitat i amb una gran qualitat.

Per això, són escenari de propostes culturals i d’oci i en el programa del Dia Mundial del Consumidor també s’han tingut en compte. Del 9 al 23 de març el Mercat Central i del 29 de març al 19 d’abril al Mercat de la Creu Alta, es podrà visitar una exposició sobre els drets dels consumidors, activitat organitzada per Aigües Sabadell. Aquesta exposició serà itinerant en tots els mercats municipals a partir del mes de març i fins al maig.

Activitats en centres educatius

L’Ajuntament de Sabadell, conscient del potencial dels infants i joves com agents educatius i de canvi, impulsa, al llarg de l’any, diferents projectes i activitats de sensibilització i educació al voltant de maneres alternatives de consumir per a un consum més conscient i responsable.

Enguany, els centres educatius seran figures importants en aquestes jornades entorn del Dia de les Persones Consumidores, acollint des d’una exposició elaborada per alumnat de Sabadell, com tallers i activitats diverses per promoure la reflexió, de forma crítica, solidària, responsable i sostenible, sobre diferents aspectes del consum responsable.

Amb l’Institut Taulé Viñas s’han programat tallers centrats en l’àmbit del consum responsable pensats específicament per a adolescents sobre la publicitat i un altre amb el nom “Qui veu el meu perfil a internet?”, que pretenen establir debats sobre la credibilitat del que es pot trobar a internet i les xarxes socials, a l’assetjament i violència viral, entre d’altres. Aquest darrer taller també tindrà lloc en tres grups de l’Institut Narcisa Freixas durant els mesos de març i abril.

En el cas de l’Escola Immaculada Vedruna, aquest centre acollirà des del 2 fins al 9 de març l’exposició “Joguines Responsables a Sabadell” que és el resultat del treball dels alumnes de 5è i 6è de primària d’aquesta escola i de les següents: Font Rosella, Amadeu Vives, Guixot, Sant Julià, Joan Montllor i Joaquim Blume. Aquesta exposició serà itinerant per les escoles de Sabadell que ho desitgin i també circularà per altres equipaments municipals a partir de març.

A més, les escoles de la ciutat que ho desitgin, poden participar en un concurs escolar que organitza el Ministeri de Consum per promoure el consum responsable, la data límit per inscriure’s és el dia 7 de març. Més informació.

Centres cívics i biblioteques

El Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en coordinació amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor, durà a terme el dia 3 de març a l’Antic Mercat de Sant Joan, una xerrada anomenada “Subministraments bàsics a la llar” sobre com entendre les factures de l’electricitat, el gas i l’aigua.

Es tracta d’una xerrada participativa i posterior col·loqui amb els assistents, amb suport audiovisual i casos pràctics. El tècnic especialista en l’àmbit del consum que durà a terme aquesta activitat tractarà que s’entengui la importància de conèixer i entendre les factures que ens arriben a casa, tot i que ens suposi un esforç i temps de dedicació.

Al Centre Cívic de Torre-romeu es podrà visitar l’exposició per conscienciar sobre el malbaratament alimentari “Som gent de profit”, de la mà de l’Agència Catalana de Residus, des del 7 fins al 25 de març, i a la Biblioteca del Nord del 25 de març a l’11 d’abril.

S’ha treballat de manera transversal amb diferents serveis de l’Ajuntament per dur a terme activitats i tallers, sobre malbaratament alimentari, tant a les escoles properes als equipaments on es portarà l’exposició com a d’altres espais de convivència del barri.

Així mateix, la Biblioteca del Nord acollirà l’exposició “Joguines Responsables a Sabadell” del 9 al 23 de març, el Centre Cívic de Can Puiggener del 23 al 30 de març, i seran els Centres Cívics de Can Deu i el de Torre-romeu qui ho facin del 30 de març i fins al 6 d’abril.

CALENDARI EXPOSICIÓ SOBRE MALBARATAMENT ALIMENTARI

CALENDARI EXPOSICIÓ “JOGUINES RESPONSABLES A SABADELL”

CALENDARI EXPOSICIÓ “DRETS DE LES PERSONES CONSUMIDORES” (CASSA)