PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
  

EDUCACIÓ

 

Fira SBD PRO

Benvingudes i benvinguts a la SBD Fira PRO. Formació i Treball

S’apropa la segona edició de la Fira agrupada de Formació i d’Ocupació, els dies 6, 7 i 9 de març, per acompanyar-vos tant en la tria d’estudis postobligatoris com en la millora de la carrera professional.

Com us podeu apropar a les oportunitats formatives i laborals de la Formació Professional? Consulteu el programa de xerrades generals i xerrades sectorials, observeu les demostracions de centres, empreses i institucions i gaudiu de la proposta Fes el teu itinerari amb activitats interactives que requereixen el vostre enginy i participació. Enguany podreu participar en el sorteig organitzat per PIMEC d’un patinet elèctric patrocinat per Sabway. 

I si teniu dubtes o voleu contrastar les vostres reflexions, els orientadors dels Serveis Locals d’Orientació us assessoraran de manera personalitzada i us proposaran activitats a la mateixa fira i més enllà.

Sabadell Fira Pro és una iniciativa de l’Ajuntament de Sabadell i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya amb una abast supramunicipal.

A la Fira trobareu això i molt més. Ho descobrireu quan us hi endinseu. Us hi esperem!

recomanacionsfira

 

EDICIONS ANTERIORS

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

 

Què és?

Procés de renovació 2022-23

Competències

Composició i funcionament

Actes i Documents

bannersBressol2

Agost a les escoles bressol ofereix temps de descans, joc i activitats lúdiques als infants de 2 i 3 anys, i conciliació per a les seves famílies. Amb aquesta activitat l’Ajuntament de Sabadell ofereix una proposta de respir i conciliació per a les famílies que tenen infants nascuts el 2019, i que necessiten d’un suport per a la conciliació durant el mes d’agost per poder mantenir les seves responsabilitats familiars i/o laborals i que, al mateix temps, no suposi un cost afegit.

  • És un servei totalment gratuït i per a famílies amb infants nascuts el 2019
  • Es durà a terme del 2 al 26 d’agost (ambdós inclosos) amb horari de 9 a 12 h (no s’ofereix el servei de dinar)
  • Es podrà fer la inscripció per setmanes

ESPAIS

Disposem dels espais del CEIF Can Llong (al nord de Sabadell) i de l’EBM La Romànica (al sud), que compten amb unes magnífiques instal·lacions i uns espais exteriors privilegiats per als més petits. Cada escola pot acollir com a màxim 18 infants.

INSCRIPCIONS

El període d'inscripcions ha finalitzat.

MÉS INFORMACIÓ ebsabadell@gmail.com

 

cartellEspaisFamiliars

La maleta de les famílies és una de actuacions incloses dins l’estratègia  local d’orientació , de suport a mares i pares que acompanyen els fills en la transició cap als estudis post obligatoris.

L’estratègia local d’orientació Sabadell Orienta impulsa entre d’altres accions d’orientació a les famílies l’ús del recurs “La Maleta de les Famílies”, projecte promogut per la Diputació de Barcelona amb diverses accions de suport als pares i mares que acompanyen els fills i filles en la transició cap als estudis postobligatoris i que, per tant, es troben en un moment rellevant per a la tria del seu itinerari educatiu i professional.

Aquest és el quart any que l’Ajuntament, comptant amb el suport de la Diputació de Barcelona, ofereix aquest recurs als centres de secundària per complementar la tasca d’orientació que els centres ja porten a terme. El curs 2019-2020, hi participen els instituts Arraona, Escola Industrial, Jonqueres,  Pau Vila i Vallès.

Els objectius principals de “La Maleta de les Famílies” són contribuir a reduir l’abandonament escolar prematur en el primer any de l’educació post obligatòria, fomentar el paper cabdal de les famílies en l'acompanyament dels fills i filles i potenciar la xarxa de col·laboració entre l’administració i els centres educatius. De fet, aquest projecte es basa en una experiència implementada a França, considerada com a bona pràctica per la Comissió Europea i que ha generat impactes molt destacats en les taxes d'abandonament escolar prematur d’aquest país.

“La Maleta de les Famílies” preveu tres tipus d’accions: la primera és una xerrada oberta per a les famílies d’alumnes de tercer i quart d’ESO, batxillerat i cicles de grau mitjà de cada institut, amb l’objectiu de trencar estereotips i mostrar el ventall d’opcions d’itinerari educatiu i professional. La segona es tracta d'una acció que consisteix en organitzar tallers participatius per a algunes famílies d’alumnes de 4rt d’ESO per aprofundir en els aspectes bàsics introduïts a les xerrades. Són tallers per tractar la possible frustració i angoixes i la diferència d’interessos entre famílies i fills que es pot produir en el camí de presa de decisions. Finalment, per cloure l’activitat s’impulsen una sèrie de tutories individualitzades amb famílies i alumnes.

Enguany, i com a resultat de les valoracions dels centres, durant el primer trimestre es programen xerrades monogràfiques sobre els itineraris de formació post –obligatòria  (Batxillerat, Cicles Formatius, Universitat, altres ensenyaments reglats i no reglats.... ) amb informació contrastada i rellevant sobre les últimes novetats del sistema i les seves passarel·les per la formació al llarg de la carrera vital i professional.

QUÈ ÉS EL POSA-T'HI?

És un programa d'orientació, seguiment i acompanyament d'alumnat amb 16 anys o més i que preferentment estan cursant 4t d'ESO i no graduen.

Es tracta d'acompanyar l'alumnat que pot tenir dubtes o falta d'informació sobre l'itinerari a seguir, tot fent-los suport en el seu procés d'adaptació i desenvolupament personal cap a la vida adulta.

S'assessora l'alumnat derivat perquè realitzi correctament totes les fases de la preinscripció: lliurament documentació, entrevista, consulta puntuacions i formalització de la matrícula.

Un dels principals objectius del programa és que l'alumnat derivat continuï dins del sistema educatiu. Amb el seguiment que es du a terme a través del programa, i juntament amb els equips d’orientació dels centes educatius, s'acompanya el jove en la cerca de les diferents opcions formatives, sempre tenint en compte els seus interessos.

La derivació de l’alumnat es fa directament a través de l'institut.

QUÈ POTS FER QUAN ACABIS L'ESO?

Altres serveis municipals d’orientació:

 

 

 

cap ensenyament universitari

ensenyaments musicals

cap educacio infantil primaria

El segon cicle d'educació infantil comprèn l'etapa que a dels 3 al 6 anys i l'educació primària el període del 6 als 12 anys.

L'escola durant l'etapa del segon cicle d'educació infantil (3 a 6 anys) ha d'ajudar els alumnes a desenvolupar les capacitats que els permetin identificar-se com a persones amb seguretat i benestar emocional, viure unes relacions afectives amb si mateixos i amb els altres, conèixer i interpretar l'entorn, desenvolupar habilitats de comunicació, expressió i comprensió per mitjà dels llenguatges, adquirir instruments d'aprenentatge i desenvolupar progressivament l'autonomia personal, i també tenir una primera aproximació a una llengua estrangera.

L'escola proporciona als infants una educació bàsica i comuna que els capacita per als aprenentatges posteriors, per a l'adquisició dels fonaments d'expressió, escriptura i càlcul i per al coneixement de l'entorn.

L'educació primària està compresa per sis cursos acadèmics, des dels 6 fins als 12 anys, organitzats en cicles de dos anys.

Aquesta etapa té com a finalitat proporcionar a tots els alumnes una educació que els permeti desenvolupar les seves capacitats personals i les habilitats socials, adquirir i desenvolupar les competències relatives a l'expressió oral i escrita, en matemàtiques bàsiques i en l'ús de les noves tecnologies i de la comunicació audiovisual. També s'ha desenvolupar la capacitat d'esforç, de treball i d'estudi i la capacitat d'expressar el sentit artístic, la creativitat i l'afectivitat.

Tots els centres disposen de mestres especialistes (de Música, Idiomes, Informàtica i Educació física) i tenen el suport de l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic amb diferents professionals (logopedes, psicopedagogs, psicòlegs, fisioterapeutes...).

Els centres tenen al seu abast mesures i recursos d'atenció a la diversitat per tal de facilitar l'aprenentatge de tot l'alumnat (agrupaments flexibles, grups reduïts, tallers, racons, desdoblament de grups i atenció individual) i incorporen les tecnologies adaptades al coneixement en tots els àmbits de l'educació.

cap batxillerat

El batxillerat forma part dels ensenyaments postobligatoris (dels 16 als 18 anys) i consta de 2 cursos acadèmics.

Previsió de calendari per a la la presentació de sol·licituds de preinscripció 2021-22: de l'11 al 17 de maig de 2021.

A l'hora de dur a terme aquests ensenyaments cal triar una de les modalitats següents:

  • Ciències i tecnologia
  • Humanitats i ciències socials
  • Arts

S'estructura en matèries comunes, de modalitat, optatives i el treball de recerca. Cadascuna té un nombre determinat de crèdits.

Aquests ensenyaments proporcionen a l'alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements i habilitats que li permetin desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència. Així mateix, han de capacitar l'alumnat per accedir a l'educació superior i a la vida professional, així com per habilitar-los per a l'aprenentatge permanent.

També existeix la modalitat a distància d'aquesta oferta a través de l'Institut Obert de Catalunya. En el cas de Sabadell, el centre de suport és l'Institut Ferran Casablancas.

QUÈ ES POT FER DESPRÉS

La superació d'aquesta etapa permet obtenir el títol de Batxillerat i poder accedir a:

  • Estudis universitaris un cop superades les proves d'aptitud per a l'accés a la universitat (PAU). Cada modalitat del batxillerat dóna prioritat d'accés a uns estudis universitaris concrets.
  • Formació professional de grau superior, en el qual es tindrà en compte haver cursat determinades matèries segons la modalitat.
  • Món laboral

 

cap formacio professional

La Formació Professional capacita per a l'exercici de diverses professions. Aquests ensenyaments s'agrupen en famílies professionals i poden ser de grau mitjà o de grau superior.

Al cercador podreu trobar els centres educatius de la ciutat que imparteixen determinats cicles. Si no trobeu el cicle que esteu buscant, us podeu adreçar al web del Departament d'Ensenyament.

També es pot cursar a distància a través de l'Institut Obert de Catalunya.

Consulta la guia d’oferta formativa d’FP integrada

CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ

La formació professional de grau mitjà capacita per a la incorporació qualificada al món laboral. Facilita la formació per a una professió i per entendre l'organització i les característiques del sector econòmic corresponent.

Comprèn la formació professional inicial (és la que ofereixen els centres de secundària) i la formació per a l'ocupació (dirigida a qui està en atur o per als treballadors que estan en actiu).

La FP inicial s'organitza en famílies professionals que s'estructuren en cicles formatius, els quals donen la titulació de Tècnic en l'especialitat corresponent. Preparen per accedir al món de l'empresa en llocs que requereixin aquesta formació. També permet obtenir una titulació per treballar de forma autònoma i/o crear la pròpia empresa.

La durada dels cicles és de 2 cursos acadèmics. També es pot cursar aquesta oferta en la modalitat a distància. Es pot trobar més informació a l'Institut Obert de Catalunya.

D'altra banda, també s'han posat en marxa mesures flexibilitzades dels ensenyaments de formació professional, les quals possibiliten l'adaptació de la formació a les situacions personals i professionals de l'alumnat. Algunes d'aquestes mesures són: cursar una part dels crèdits, fer una distribució temporal extraordinària de la durada dels cursos, combinar dos cicles afins o fer la matriculació parcial de crèdits, etc. Podeu obtenir més informació als centres de secundària.

En l'àmbit de la formació professional es dona una col·laboració estreta entre els centres educatius i el món empresarial, que es concreta en pràctiques dels alumnes, estades de professors a les empreses, utilització dels equipaments i aparells, etc.

Quan s'acaba un cicle formatiu de grau mitjà l'alumnat pot:

  • al batxillerat,
  • a un cicle de grau superior de formació professional,
  • al món laboral.

CICLES FORMATIUS DE GRAU SUPERIOR

La formació professional de grau superior capacita per a la incorporació qualificada al món laboral. Facilita la formació per a una professió i per entendre l'organització i les característiques del sector econòmic corresponent.

Comprèn la formació professional inicial (és la que ofereixen els centres de secundària) i la formació per a l'ocupació (dirigida a qui està en atur o per als treballadors que estan en actiu).

La FP inicial s'organitza en famílies professionals que s'estructuren en cicles formatius, els quals donen la titulació de de tècnic superior en l'especialitat.

La durada dels cicles és de 2 cursos acadèmics. També es pot cursar aquesta oferta en la modalitat a distància. Es pot trobar més informació a l'Institut Obert de Catalunya.

D'altra banda, també s'han posat en marxa mesures flexibilitzades dels ensenyaments de formació professional, les quals possibiliten l'adaptació de la formació a les situacions personals i professionals de l'alumnat. Algunes d'aquestes mesures són: cursar una part dels crèdits, fer una distribució temporal extraordinària de la durada dels cursos, combinar dos cicles afins o fer la matriculació parcial de crèdits, etc. Més informació als centres de secundària.

En l'àmbit de la Formació professional es dona una col·laboració estreta entre els centres educatius i el món empresarial, que es concreta en pràctiques dels alumnes, estades del professorat a les empreses, utilització dels equipaments i aparells, etc.

Quan s'acaba un cicle formatiu de grau superior, l'alumnat pot:

  • incorporar-se al mercat laboral
  • continuar la seva formació: fer els estudis universitaris que es determinen per a cada cicle formatiu o cursar altres cicles formatius de grau superior.
  • fer un curs d’especialització

Amb aquests estudis s'obté el títol de tècnic superior o tècnica superior, que permet accedir a qualsevol estudi universitari oficial de grau. Les persones que s'han graduat en un cicle formatiu de grau superior poden obtenir la convalidació de crèdits universitaris ECTS. Per a més informació, consulteu el Canal Universitats

ACCÉS ALS CICLES FORMATIUS

Tenen accés directe als cicles de grau mitjà les persones que compleixen algun dels requisits següents:

  • tenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria,
  • tenir el títol de tècnic o de tècnic auxiliar,
  • haver superat el curs específic per a l'accés als cicles formatius de grau mitjà (CAM),
  • haver superat el segon curs del batxillerat unificat i polivalent (BUP),
  • tenir altres estudis equivalents a efectes acadèmics,
  • haver superat els mòduls obligatoris d'un programa de qualificació professional inicial (PQPI),
  • haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys, o de 45 anys, o haver accedit a la universitat per haver acreditat experiència laboral o professional tenint complerts 40 anys d'edat,
  • tenir un títol per accedir a un cicle formatiu de grau superior.

Les persones que no compleixen cap dels requisits esmentats han de superar una prova d'accés. Per presentar-s'hi han de tenir, com a mínim, 17 anys l'any en què es fa la prova.

Tenen accés directe al cicles de grau superior les persones que compleixen algun dels requisits següents:

  • tenir el títol de batxillerat,
  • tenir el títol de tècnic de formació professional o d’arts plàstiques i disseny, tècnic superior de formació professional o d'arts plàstiques i disseny o tècnic especialista,
  • haver superat el segon curs de batxillerat de qualsevol modalitat de batxillerat experimental,
  • haver superat el curs d'orientació universitària (COU) o el preuniversitari,
  • tenir el títol de batxillerat per haver cursat el batxillerat unificat polivalent (BUP),
  • tenir qualsevol titulació universitària o una d'equivalent, o
  • haver superat la prova d'accés a la universitat per a més grans de 25 anys o de 45 anys, o haver accedit a la universitat per haver acreditat experiència laboral o professional tenint complerts 40 anys d'edat.

Les persones que no compleixen cap dels requisits esmentats han de superar una prova d'accés. Per presentar-s'hi cal tenir complerts 19 anys o bé complir-los durant l'any natural en què es realitza la prova.